PDF-filer

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Finns det någon möjlighet att ladda upp pdf-filer så dom blir läs & nedladdningsbara för andra? Antingen på ens sida eller på något forum?
Detta e alltså om man scannat in lite litteratur som bildar ett antal sidor och blir otypliga att ladda upp som bilder.

Eller om de finns några andra lösningar om man vill visa upp ett antal sidor från verkstadshandböcker, trimkataloger å broschyrer

:confused:

Och en fundering OM de e nån som har ett bra svar på vilken upplösning en micro-fish måste scannas i för att den ska vara läsbar då man förstorar den?

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Trådlyft
Underligt att dessa frågor inte får något svar, med tanke på så många som frågar efter manualer å andra saker som man skulle kunna fixa dokument i PDF-format å lägga ut, istället för bild för bild med max-format.

Vad hindrar?

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Finns det någon möjlighet att ladda upp pdf-filer så dom blir läs & nedladdningsbara för andra? Antingen på ens sida eller på något forum?
Detta e alltså om man scannat in lite litteratur som bildar ett antal sidor och blir otypliga att ladda upp som bilder.

På ett forum blir det nog värre, då upphovsrätt ofta bryts då du scannar/kopierar en manual. Däremot finns ju inget ( förutom din moral/etik ) som hindrar dig från att lägga upp pdf'n på din egna hemsida, precis som du skrev själv.

Jag kanske svara på fel saker, men jag e inte riktigt med på vad du frågar egentligen.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Måste nog hålla med ice13... är inte riktigt med på vad du menar..
Klart du kan ladda upp pdf:er och sen länka till dom och därmed göra dom tillgängliga för andra.. Det har jag gjort på min site.. www.mn12racing.com/mc/pdf

När det gäller microficher så skulle jag nog köra med minst 100dpi kanske ända upp till 250 beroende på hur små bilderna är från början.. Skulle jag vara du så skulle jag pröva mig fram tills du hittar en upplösning som passar..

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Måste nog hålla med ice13... är inte riktigt med på vad du menar..
Klart du kan ladda upp pdf:er och sen länka till dom och därmed göra dom tillgängliga för andra.. Det har jag gjort på min site.. www.mn12racing.com/mc/pdf

När det gäller microficher så skulle jag nog köra med minst 100dpi kanske ända upp till 250 beroende på hur små bilderna är från början.. Skulle jag vara du så skulle jag pröva mig fram tills du hittar en upplösning som passar..

He-he, betyder ja måste fixa en hemsida :D

Måste fixa en bättre scanner :gnissla

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
He-he, betyder ja måste fixa en hemsida :D

Måste fixa en bättre scanner :gnissla

Finns ju hur mycket olika siter som helst som du kan skapa ett konto hos utan att det kostar nåt... Kolla bara så dom tillåter länkning om du t.ex vill posta här..

Bättre scanner???
Finns väl inte en scanner som inte har 1200 dpi idag??
Ett vanligt analogt fotografi i vanligt format är ca 600 dpi om jag inte missminner mig..

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
På ett forum blir det nog värre, då upphovsrätt ofta bryts då du scannar/kopierar en manual. Däremot finns ju inget ( förutom din moral/etik ) som hindrar dig från att lägga upp pdf'n på din egna hemsida, precis som du skrev själv.

Jag kanske svara på fel saker, men jag e inte riktigt med på vad du frågar egentligen.

Upphovsrätt e ja inte så orolig för när det gäller saker från typ 80 å 90-talet, å endel företag finnns inte ens kvar.
Å sedan e frågan om nå företag skulle driva process på saker som e typ mer än 10 år gamla? :confused:

De ja iaf tänker mest på är broschyrer, trimkataloger å annat skoj material som andra kan va intresserade av i jusst annat än bildformat här inne.

Finns ju hur mycket olika siter som helst som du kan skapa ett konto hos utan att det kostar nåt... Kolla bara så dom tillåter länkning om du t.ex vill posta här..

Bättre scanner???
Finns väl inte en scanner som inte har 1200 dpi idag??
Ett vanligt analogt fotografi i vanligt format är ca 600 dpi om jag inte missminner mig..

Måste kolla hur de fungerar, ja e nästan militant-datahatare (läs okunnig) :D

:D ja lååååååånar ju bara nu

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...