Pedrosa om nya RC212V

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nyteknik skrev:
2583647 Rätt kul om finishen bara är halvbra. Det ökar intrycket av handbygge. Å andra sidan kan man tänka sig att en GP-hoj som hamnar på en mässa har sett sina bästa dagar och varit med om en del. Kolla in finishen på det röda här intill. Speciellt för att vara Honda ser det riktigt hemmagjort ut.

Det är dekalfolie direkt på ramen. Den taskiga finishen är svetsfogen som syns igenom.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nyteknik skrev:
2584510 En lite snyggare studiobild. Tyskröv or not - I like!
Oj, tyskröven bekräftad ur ogynnsam vinkel. T o m 1:an framtill är ful. Skulle vara en rätt placerad stars-and-stripes siffra.

Kul med vit siffra på röd bakgrund i alla fall. Hayden B-förare..? :D
 

sandstream

Guest
Så här tyckte Hayden efter gårdagens test av RC212V:

"The new bike feels like it's got a lot more traction - especially under acceleration," confirmed the Kentuckian. "The power delivery feels a lot smoother, and when you first open the throttle you don't need to get the bike picked up as much as you did with the 990. It feels a lot lighter but actually the weight is not much different. The bike definitely feels quite small and has a different feeling that I'll have to get used to. We're already going around the corners faster than the 990cc bike and it's going to require a different style of riding. It does have high corner-entry and corner speed and I'll have to adapt a few things with my style."
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Låter som HRC träffat rätt vilket inte var oväntat heller. Låter också som att den kan passa Dani riktigt bra. :)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2586108 Så här tyckte Hayden efter gårdagens test av RC212V:

"...feels quite small...
"...going around the corners faster...
"...high corner-entry and corner speed...
"...I'll have to adapt a few things with my style...

Man behöver inte vara taliban för att höra att en 800 är mer 500/250 än en 990 och att det finns fog att förvänta sig mycket från de som kommer därifrån nästa år. Ursäkta att jag tjatar, men synd att vi inte får se Biaggi på en 800. Han hade troligen trivts mycket bra.
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2586296 Man behöver inte vara taliban för att höra att en 800 är mer 500/250 än en 990 och att det finns fog att förvänta sig mycket från de som kommer därifrån nästa år. Ursäkta att jag tjatar, men synd att vi inte får se Biaggi på en 800. Han hade troligen trivts mycket bra.
Man tolkar allt som man vill men det är klart att en mindre hoj med mindre motor är mer lik en 250/500. Personligen tror jag att 800 är mer lik 990 än något annat.
Men det är kul att du ställer högre krav på de som kommer från 125/250, då kan vi häckla dig ännu mer nästa år ;)

Neutral skrev:
2586156 Låter som HRC träffat rätt vilket inte var oväntat heller. Låter också som att den kan passa Dani riktigt bra. :)
Japp!
Suzuki-förarna var nästan löjligt nöjda med nya 800-motorn och körde lika snabbt på den som på den med 990-motorn vilket lovar gott så här långt.
(Suzuki bultade fast 800-motorn på 990-chassit)
 
Last edited:

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Tyskavröv hit å Tyskavröv dit

Kan inte någon kunnig slänga upp en bild på en -06-07ans R6 bredvid en bild på RC212V så får vi se om det är så brutal skillnad i tyskrövs proportionerna.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tycker det verkar som 800'orna är lättare att svänga, men mer kontrollerbara på gasen. Så knappast mer svårkört nästa år, däremot högre kurvhastigheter :)
Nu skulle de bara få ner vikterna lite på hojarna så bromsningarna och kuvhastigheterna blir ännu värre.
 

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
2586387 Tycker det verkar som 800'orna är lättare att svänga, men mer kontrollerbara på gasen. Så knappast mer svårkört nästa år, däremot högre kurvhastigheter :)
Nu skulle de bara få ner vikterna lite på hojarna så bromsningarna och kuvhastigheterna blir ännu värre.
RC212V väger ju redan 148 Kg som är minimigränsen, eller försökte du vara så där tvåtaktsrolig?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nyteknik skrev:
2586296 Man behöver inte vara taliban...

Ursäkta att jag tjatar...
Vad du är timid i dag då? :D

sandstream skrev:
2586310 (Suzuki bultade fast 800-motorn på 990-chassit)
Bara för detta test eller? För de ska väl utveckla en "ny" hoj kring 800-motorn? Kawa borde väl kunnat göra något liknande. :mad:
 
Last edited:

sandstream

Guest
Neutral skrev:
Bara för detta test eller? För de ska väl utveckla en "ny" hoj kring 800-motorn? Kawa borde väl kunnat göra något liknande. :mad:
Ett nytt chassi ska vara på gång men det hann inte bli klart så de fick ta vad de hade :hihi
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2586856 RC212V väger ju redan 148 Kg som är minimigränsen, eller försökte du vara så där tvåtaktsrolig?

Inget försök till att vara rolig, tror även en fyrtaktshoj skulle bli roligare om den vägde mindre, d.v.s det skulle vara kul om de sänkte minimigränsen.
Det är inga dålig viktökningar i största klassen de senaste 20 åren.
Från 115kg fyrcylindrigt till 148kg.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
oFFkeFF skrev:
2586930 Inget försök till att vara rolig, tror även en fyrtaktshoj skulle bli roligare om den vägde mindre, d.v.s det skulle vara kul om de sänkte minimigränsen.
Det är inga dålig viktökningar i största klassen de senaste 20 åren.
Från 115kg fyrcylindrigt till 148kg.

Jo men då var ju 500cc 2-t med där lite fusk.
Hade varit kul med lite lägre vikt, JA.

Men det är ju annars rätt bra som det är nu ska ju inte klaga för mkt.
Vad väger en fulltankad R1 -06 195kg ? :näsblod
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
2586856 RC212V väger ju redan 148 Kg som är minimigränsen, eller försökte du vara så där tvåtaktsrolig?


Från HRC's presservice kom dom här uppgifterna.

Overall length : 2050mm
Overall width : 645mm
Overall height : 1125mm
Wheelbase : 1440mm
Road clearance : 125mm
Weight (kg) : over 148kg
Engine type: liquid-cooled four-stroke DOHC 4 valve V-4
Displacement : 800cc
Maximum power : N/A
Frame type : twin-tube
Front Wheels (inch) : 16.5
Rear Wheels (inch) : 16.5
Front Suspension : Telescopic fork
Rear Suspension : New Unit Pro-link
Fuel tank capacity : 21 litre


Man har alltså ännu inte kommit ner i minimivikten. Vad den väger skriver dom inte.

Vet att Suzuki hade 151kg på sin 990cc. Iof "bara" 3kg ifrån. :)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Axxexs skrev:
2586954 Från HRC's presservice kom dom här uppgifterna.

Overall length : 2050mm
Overall width : 645mm
Overall height : 1125mm
Wheelbase : 1440mm
Road clearance : 125mm
Weight (kg) : over 148kg
Engine type: liquid-cooled four-stroke DOHC 4 valve V-4
Displacement : 800cc
Maximum power : N/A
Frame type : twin-tube
Front Wheels (inch) : 16.5
Rear Wheels (inch) : 16.5
Front Suspension : Telescopic fork
Rear Suspension : New Unit Pro-link
Fuel tank capacity : 21 litre


Man har alltså ännu inte kommit ner i minimivikten. Vad den väger skriver dom inte.

Vet att Suzuki hade 151 ärliga kg på sin 990cc. Iof "bara" 3kg ifrån. :)
Är det vikt körklar men utan bränsle? Eller vad är kriteriet?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
vad var minimivikterna för twinar och trepipar 2007?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
2586883 Ett nytt chassi ska vara på gång men det hann inte bli klart så de fick ta vad de hade :hihi
Dra fast motorn med lite spännband så är det bara att köra. :hojbusa

Archive%5CProduct_images%5C34%5CLarge%5C34-2988_l.jpg
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
valmers skrev:
2586957 Är det vikt körklar men utan bränsle? Eller vad är kriteriet?

Är nog den vikten dom ska ha när den vägs. Dvs efter kval/race. Så hojen kan vara lättare om det finns lite soppa kvar. Bara den väger 148kg på vågen när dom kollar den.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top