Pegaso-måste motorn ur vid byte av topp-packning?

HooK

så där ja..
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
yzf600r
Har köpt en Aprilia Pegaso -98 som jag tyvärr inte ens hunnit börja använda på riktigt innan det är dags att börja skruva. Nu till min fråga, behöver jag plocka ur maskinen för att byta topplockspackningen? Tänkte att det vore bra att veta hur mycket jobb man har framför sig innan man börjar riva. Har nämligen fått lite olika svar på frågan men ingen av de som svarat har själva utfört detta jobb.

sportbike

Guest
Nej,men för att få loss förgasarna måste du lossa bakramen.

HooK

så där ja..
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
yzf600r
Tack för svaret! Har påbörjat lite och tycker mig se att det inte kommer gå svordomsfritt. Smällar man får ta när man inte kollar upp hojen bättre innan köp. Hoppas bara toppen är ok!

sportbike

Guest
Tack för svaret! Har påbörjat lite och tycker mig se att det inte kommer gå svordomsfritt. Smällar man får ta när man inte kollar upp hojen bättre innan köp. Hoppas bara toppen är ok!

Visst ja,byt insugningsgummin när du sätter ihop karetan.
Brukar spricka så där lagom till semestern :D

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nej,men för att få loss förgasarna måste du lossa bakramen.

Nej det går att kränga av övergången luftburk/förgasare utan att plocka av bakramen även om det är liite trångt.

Det krävs inte att man plockar ur motorn för att byta toppackning men det underlättar. Har du skjutit packningen pga dålig kylning är det läge att sparka termostaten åt helvete den är generaldålig från fabrik.

sportbike

Guest
Nej det går att kränga av övergången luftburk/förgasare utan att plocka av bakramen även om det är liite trångt.

Det krävs inte att man plockar ur motorn för att byta toppackning men det underlättar. Har du skjutit packningen pga dålig kylning är det läge att sparka termostaten åt helvete den är generaldålig från fabrik.

Jag har förmodligen glömt hur det var :D

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag har förmodligen glömt hur det var :D

Jag fick i uppdrag att bygga ett oneoff helsystem till en pegaso med tillhörande ombestyckning av förgasarna........

Efter 15 rundor med förgasarna av går det numera rätt snabbt men fyy fan vad jag har svurit.....

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Lite kuriosa och helt OT men jag vill minnas att bike körde under 10 minuter på ringen med just en pegaso.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Lite kuriosa och helt OT men jag vill minnas att bike körde under 10 minuter på ringen med just en pegaso.

Ja den går att köra ruskigt fort med om man bara vill, första bergänsningen är att sidostöd och fotbroms skrapar i men då kör man rätt inspirerat.....

Stabilt chassie och lagom lite effekt så går det rätt fort bara man ser till att hålla uppe kurvhastigheten. Finns mer än en R åkare som blivit paff när där kommer en offroadcykel och åker om...

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Har du möjlighet att ta ur motorn och sätta den i en jigg/motorbock så går jobbet mycket enklare. Allting blir mycket smidigare och du får mera plats att göra saker och ting rätt å riktigt...

/J

HooK

så där ja..
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
yzf600r
Ja, jag har påbörjat jobbet nu och tror nog att jag väljer att lyfta ur maskinen. Nu har jag inget att sätta fast motorn i hemma men det får man lösa när man har kommit dit.

Har inte hunnit köra den mer än hem från säljaren (då uppdagades nämligen att den inte bara gick lite varm som säljaren sa utan även drog vatten) men det låter ju positivt att den ska var riktigt trevlig att köra, kan man ju passa på att köra lite omvägar hem från jobbet.

Vill passa på att berömma bemötandet från Starol i Enköping, superkillar som verkligen tog sig tid och även ringde idag för att meddela att packningen kommit!:tummenupp trots att vi kom överrens om att jag skulle ringa dem (vilket jag självklart glömde). Dit vänder jag mig i fortsättningen!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024