Pendelkombi: V40, Focus eller Vectra?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Letar en billig kombi att ha till hundträningen. Runt 20k.

Vilken av dem tre skulle ni valt? Vill ha en driftsäker bil som är bensinsnål.

Några erfarenheter av bilarna? Svagheter o.s.v?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Av dessa tre; Vectran. Inte Volvon, och Focusen är inte ens att tänka på.
Men för 20 000:- skulle jag hellre köpa en Toyota;
Kombi

Kombi2

Lite äldre bil men beprövad och prisad i många länder för dess kvalité, dessutom bensinsnål. 1.8:an sägs vara riktigt bra, jag letar själv efter en sån just nu.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Folksam och Bilprovningen släppte i dagarna en gemensam statistik över de bilar som sammantaget var bäst ur både ett säkerhetsperspektiv och ett besiktningsperspektiv:
Och topplistan över de felfriaste och samtidigt säkraste bilarna är:
Bästa begagnatköpen utan inbördes ordning Årsmodell
Honda Civic 2006
Lexus IS 2006
Saab 9-5 2004-2006
Toyota Avensis 2005-2006
Toyota Camry 2001-2003
Toyota Prius 2004-2006
Volvo S40 2004-2006

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Skoda har ja haft som tanke tidigare. Vectra ska jag åka och kolla på en i dagarna när jag får tid så dem kan va intressanta.

Vill helst inte ha en bil över 20k mil, då börjar alla bussningar bli skit.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Ska du ha en driftsäker kärra så ska du inte ha nån av dom. Köp en fräsch japanare!

dajjen

så mycket bättre..känd från tv...
Gick med
23 Jul 2007
Hoj
zzr1400-07.zx10-89
Ska du ha en driftsäker kärra så ska du inte ha nån av dom. Köp en fräsch japanare!

volvon har ju mitubishi motor...men av dom 3 som nämns av ts
så är det nog resdels priserna som avgör.....
annars har jag en skoda felicia-99 med ca12000 mil på mätaren till salu....

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Som ovanstående säger:
Om du bara väljer mellan de tre så finns V40 med 1,8 L Mitsubishi GDI-motor. Förmodligen det minst dåliga valet. Förnuftigast är som vanligt att låta hela bilen vara japs.

Erlandsson

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
Ska du ha en V40 ligger min röst på 2,0t'n dom går att köra på 0,7l/milen om man sitter med farthållaren på 80-90. Vill du komma ifrån rosten är det en -01a eller nyare som gäller men då får du också en trevligare inredning på köpet gentemot de tidigare årsmodellerna.

Rekommenderar dock att du undviker modellen som kallas 1,8i den har Mitsubishis GDI motor vilken gärna sotar igen och om jag inte minns helt galet även Renault växellåda som mer en gärna blir galet slapp i växellänkaget.

Kan väll tillägga att jag har en S40 2,0t -99 och har kört snart 6000 mil under 3 år utan några som helst problem, bara tankat och bytt olja och kamrem.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ska du ha en V40 ligger min röst på 2,0t'n dom går att köra på 0,7l/milen om man sitter med farthållaren på 80-90. Vill du komma ifrån rosten är det en -01a eller nyare som gäller men då får du också en trevligare inredning på köpet gentemot de tidigare årsmodellerna.

Rekommenderar dock att du undviker modellen som kallas 1,8i den har Mitsubishis GDI motor vilken gärna sotar igen och om jag inte minns helt galet även Renault växellåda som mer en gärna blir galet slapp i växellänkaget.

Kan väll tillägga att jag har en S40 2,0t -99 och har kört snart 6000 mil under 3 år utan några som helst problem, bara tankat och bytt olja och kamrem.

Vi var och kollade på flera V40´s till en kompis. Flera T4 som hade turbos som lät som skit.
Han köpte en 2,0t tillslut och har haft en del problem med den. Om jag inte minns fel fick han bland annat byta turbo.
Hans halvbrors V40 fick motorhaveri, som tur var täckte blocketförsäkringen det.

Min 9-5:a har också gått felfritt i snart 5k mil, (peppar, peppar) riktigt skön åka långt bil. Fast många har ju haft problem med dom också....

Erlandsson

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
Vi var och kollade på flera V40´s till en kompis. Flera T4 som hade turbos som lät som skit.
De där låter skumt :confused: hänger mycket på X40 klubbens forum och kan inte minnas att jag läst någon tråd alls om turbos som låter konstigt. Motorhaveri beror helt och hållet på misskötsel av tidigare ägare och rasad turbo kan vara relaterat till samma problem men en turbo håller inte hur länge som helst, 20000 mil ska dock inte vara några problem om den sköts rätt.

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Jobbar på volvo och V40 går fetbort kan ja meddela

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
volvon har ju mitubishi motor...men av dom 3 som nämns av ts
så är det nog resdels priserna som avgör.....
annars har jag en skoda felicia-99 med ca12000 mil på mätaren till salu....

Nja. Vissa motoralternativ till Volvo V40 är faktiskt en fordmotor.
f1,8 flexifuel är ju samma motor som i ford focus flexifuel. Och den är inte alls bra enligt mig. Törstig som satan i förhållande till effekten och lite halvtaskig pålitlighet.

Jag kan köra min Audi S6 Avant på nästan samma förbrukning som exets Volvo C30 1,8F. Det är inget bra betyg när en miljöbil uppvisar nästan samma förbrukningssiffror som en gammal högprestandabil på nästan 2 ton med konstant fyrhjulsdrift.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Skoda hade funkat men dem verkar inte ha AC speciellt ofta?

Peugeot 306 kombimodellen, är den nåt?
Har haft 2st peugeot och jag sa då aldrig mer... men kanske är elektroniken bättre i den?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Åter igen. Franska och italienska bilar nämns inte i samma mening som ordet pålitlighet. Inte heller Saab, Volvo, Opel, Ford etc.

Det finns en anledning varför man kan få en några år gammal cittra för samma pengar som en sju år äldre toyota...

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Jo, har sneglat på en Civic kombi istället, 6000mil till en relativt ok peng. Bara hoppas den har AC :)

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Av dessa tre; Vectran. Inte Volvon, och Focusen är inte ens att tänka på.
Men för 20 000:- skulle jag hellre köpa en Toyota;
Kombi

Kombi2

Lite äldre bil men beprövad och prisad i många länder för dess kvalité, dessutom bensinsnål. 1.8:an sägs vara riktigt bra, jag letar själv efter en sån just nu.

Kolla för allt i världen att växellådsoljan är bytt med 6000 mils intervall.
Carina/Avensis är kinkiga på det. Tjejen fick byta låda och jag har ett litet missljud. Iofs enda "felet" på dom typ.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
volvon har ju mitubishi motor...

Vissa modeller (1,8), och dem skall man sky som pesten. Topparna sotar igen och behöver blästras = alldeles för dyrt på en 20k-bil. Dessutom var det någon sån där idiotgrej med att man måste ploppa dit en pryl i luftintaget i fronten om det är under 0 grader. Bra i ett land där det i stora områden ligger och pendlar kring nollan halva året...

så finns V40 med 1,8 L Mitsubishi GDI-motor. Förmodligen det minst dåliga valet.

Nej! Se ovan. 2.0T är den motorn som gäller på V40, eller möjligen 2.0. T4, näe, det fixar inte chassit. Den vandrar ju omkring under acceleration + sväng redan med 2.0T. Jag har iofs inte provat sportpaketet, men jag undrar om det verkligen kan räcka för att få ordning på det. Dessutom var tre av fyra T4 jag tittade på söndertrimmade/sönderkörda på något uppenbart sätt. Jag utgår från att den resterande fjärdedelen bara dolde det bättre...

Billiga bitar till V40, de går under Nice Price.

Att få tag på en OK fas 2 V40 2.0(T) för 20k kommer dock att innebära en med rätt många mil på. Personligen skulle jag nog leta något annat som pendlarbil om jag inte hade 30+ att spendera.

Volvo funkar men är du rädd för rost så nej....

Fram till sena -00, d v s fas 1, är det köpstopp. De rostade. Fas 2 är klart bättre och helt OK.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...