Pendla med motorcykel. Ryggsäck? Matlåda?

grodpa

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Yamaha
Halloj!
Jag ska börja köra hoj till jobbet efter ett långt uppehåll. Känner mig nästan lite dum som ställer frågan men hur gör folk med det praktiska kring att ha med sig basala saker, matlåda, mm? Det naturliga är ju såklart att köra med ryggsäck men känner mig lite orolig kring att åka runt med en hård matlåda i glas (eller annat material) om olyckan skulle vara framme.

Är jag onödigt nojjig eller ska jag använda någon annan lösning? Tankväska är ju ett alternativ men känns lite meckigt att montera på/av varenda dag. Hur gör ni andra?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
När jag åker till jobbet har jag en liten tankvaska med magnetfäste, bara att lägga på tanken o åka. Rymmer matlåda och ett klart visir som är bra att ha om man jobbar kväll. Dock ska man inte wheeela med magnetväska☝️ fick hela väskan först i huvudet och fick sen vända o hämta korv stroganoffen i diket.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En tankväska med click fäste är super smidig och ligger inte emot tanken så blir inte några repor i lacken.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
När jag åker till jobbet har jag en liten tankvaska med magnetfäste, bara att lägga på tanken o åka. Rymmer matlåda och ett klart visir som är bra att ha om man jobbar kväll. Dock ska man inte wheeela med magnetväska☝️ fick hela väskan först i huvudet och fick sen vända o hämta korv stroganoffen i diket.
Hahahaha
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Halloj!
Jag ska börja köra hoj till jobbet efter ett långt uppehåll. Känner mig nästan lite dum som ställer frågan men hur gör folk med det praktiska kring att ha med sig basala saker, matlåda, mm? Det naturliga är ju såklart att köra med ryggsäck men känner mig lite orolig kring att åka runt med en hård matlåda i glas (eller annat material) om olyckan skulle vara framme.

Är jag onödigt nojjig eller ska jag använda någon annan lösning? Tankväska är ju ett alternativ men känns lite meckigt att montera på/av varenda dag. Hur gör ni andra?
Vad har du för hoj ? Finns mängder med små väskor på 2,5-10liter att välja mellan
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag kör alltid me ryggsäck om jag ska ha me mig någe...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Biltema magnet tankväska är bra ihopfälld får matlåda extra handskar fuskolle plånbok o lite annat småkraft plats.

Utfälld får bilbatteri 8 liter mjölk 4 kartonger ägg hjälmen osv plats.

Kanske dock ej finns att köpa längre whonows.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Liten tankväska med klickfäste (SW Motech Pro Micro) för nycklar och plånbok, inget bökande med fickor för att öppna garage etc, men jag har alltid rygga också för datorn. Funkar toppen tycker jag. Har plats över i ryggan för en del om så behövs, plus bagagenät under cutsen. Fick många leenden i trafiken på fredagarna med två bag in box på cutsen. :)
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Matchar ju bra till rött och svart.

Tuppkam på hjälmen nästa?
Go for it, hålla igen kan andra göra.
 

hhhhh

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Inte än
Jag pendlar och kör toppbox. Matlådan åker i en ryggsäck I toppboxen. Inte lika smäckert som en liten tankväska kanske men jäkligt gött att kunna stanna på vägen hem å handla. Ryggsäcken upp på ryggen och matkassen i boxen.

Extra plus att kunna slänga hjälmen i om man ska in på något ärende någonstans och vill slippa släpa på den.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top