Pendla med sporthoj

Tompa25

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Hallå!

Har alltid tänkt köpa mig en tuff sporthoj, och nu när jag har möjligheten har ett nytt behov dykt upp, nämligen arbetspendling, närmare 16 mil motorväg om dagen, dock ej varje dag - tänker varva med bilen. Undrar därför om det är dags att tänka om och köpa en touring typ Yamaha FZ6, eller om det funkar lika bra att pendla med en ren sporthoj. Finnes några bra råd?
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Hallå!

Har alltid tänkt köpa mig en tuff sporthoj, och nu när jag har möjligheten har ett nytt behov dykt upp, nämligen arbetspendling, närmare 16 mil motorväg om dagen, dock ej varje dag - tänker varva med bilen. Undrar därför om det är dags att tänka om och köpa en touring typ Yamaha FZ6, eller om det funkar lika bra att pendla med en ren sporthoj. Finnes några bra råd?

8 mil dit och 8 mil hem eller 16 mil dit och 16 mil hem?
/fredde
 

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
...
Åtta mil kör du snart på en sporthoj så då kommer du tom. hinna hem och tillbaka på en fikarast utan att chefen saknar dig! Väldigt bra om man glömt något.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag pendlar 9 mil om dagen oavsett väder från det är frostfritt tills frosten kommer med min Speed Triple, inga problem. Inte 16 mil men...
 

Tompa25

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
16 mil tur och retur blir det, Stockholm - Strängnäs. Att det finns god chans att komma fram snabbare med en sporthoj är ju solklart och en viss fördel, men så fort hade jag nog inte tänkt köra varje dag. Det jag funderar mest över är hur komforten blir. Får för mig att det blir jobbigare med en sporthoj än en touring, men jag hoppas jag har fel.
 

Candy

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
916, Mille & R1
inga problem att köra med sporthoj. Så länge det inte är snö så är sporthoj alltid roligast...Har du dubb så behöver du inte ens låta snön hindra dig...
 

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Enar
Hoj
Skurk
Känns småtråkigt att göra hojåkandet till vanligt vardags "förflytta arslet från A till B".
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Sthlm-Strängnäs

Mina erfarenheter säger att polisen ALDRIG står på E20 mellan Södertälje och Åkers styckebruk, så det är ju bra för din del.

Och du kör lätt den sträckan på en sporthoj.

Men fan va dyrt att åka så långt varje dag!
 

colou5

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Strängnäs
Hoj
CBR 600 RR
Mina erfarenheter säger att polisen ALDRIG står på E20 mellan Södertälje och Åkers styckebruk, så det är ju bra för din del.

Och du kör lätt den sträckan på en sporthoj.

Men fan va dyrt att åka så långt varje dag!

Hej!!

Har en annan uppfattning på senaste tiden, har sett dem ett antal gånger nu mellan just den sträckan, senast imorse så stod dem med laser vid åkers avfarten. sedan står dem i "väghållnings" fickorna mellan läggesta och Nykvarn.

Bara lite info, men det är väl mer nu när de har höjt böterna.

/colou5
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Pendlar dagligen 7,2 mil tur och retur med min FZ6 och är mycket nöjd med den i stadstrafik. Däremot skulle jag inte pendla 16 mil med den, pga av svampig framgaffel, för hård sadel och alldeles för upprätt körställning. Provkörde FZ1 hos Yamahacenter haninge i söndags och blev helt såld, den skulle jag kunna pendla längre sträckor med. Bekvämare körställning, bättre framgaffel, bättre frambroms och bättre bottenvrid än FZ6.
Provkörde även en R1 som kändes helt underbar på motorväg, men jag skulle nog inte stå ut med att kryssa i storstadstrafiken med den. Däremot skulle jag nog snart förlora körkortet med R1:an då mycket olagliga farter kändes som cruising...
Lycka till med dit val av hoj.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Hej!!

Har en annan uppfattning på senaste tiden, har sett dem ett antal gånger nu mellan just den sträckan, senast imorse så stod dem med laser vid åkers avfarten. sedan står dem i "väghållnings" fickorna mellan läggesta och Nykvarn.

Bara lite info, men det är väl mer nu när de har höjt böterna.

/colou5
Hej, okej det var inget roligt att höra. Hoppas det bara är den här "hastighetsveckan" dom håller på så.

Tompa25, du kanske inte ska bry dig så mycket om det jag sa tidigare.. ;)
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Det är ju touringhojar ni pratar om.. :D

Jag kör nästan varje dag mellan Haninge i söder och Kista i Norr.. ca: 9 mil om dagen..
Snacka om hård sadel.. :tummenupp

Dock tjänar jag i runda slängar 1 - 1,5 timma per dag i restid..

Känner inte att det är något problem ens i köerna.
( Då sporthojar inte är helt skapt för att köra 30 - 50 km/h. )
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Pendlar dagligen 7,2 mil tur och retur med min FZ6 och är mycket nöjd med den i stadstrafik. Däremot skulle jag inte pendla 16 mil med den, pga av svampig framgaffel, för hård sadel och alldeles för upprätt körställning. Provkörde FZ1 hos Yamahacenter haninge i söndags och blev helt såld, den skulle jag kunna pendla längre sträckor med. Bekvämare körställning, bättre framgaffel, bättre frambroms och bättre bottenvrid än FZ6.
Provkörde även en R1 som kändes helt underbar på motorväg, men jag skulle nog inte stå ut med att kryssa i storstadstrafiken med den. Däremot skulle jag nog snart förlora körkortet med R1:an då mycket olagliga farter kändes som cruising...
Lycka till med dit val av hoj.

OT: men du stog nog parkerad när jag kom. Tittade nämligen på din hoj innan jag drog
iväg på fz1:an :D
Något som är rätt svårslaget med fz6 är hur man tar sig fram mellan bilarna när man
väl hamnar i Sthlms trafiken. Själv så är jag kluven till fz1 för jag tycker det känns som
man sitter 'uppepå' cykeln mycket mer.

/druid som pendlar 4 mil om dagen.
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Hallå!

Har alltid tänkt köpa mig en tuff sporthoj, och nu när jag har möjligheten har ett nytt behov dykt upp, nämligen arbetspendling, närmare 16 mil motorväg om dagen, dock ej varje dag - tänker varva med bilen. Undrar därför om det är dags att tänka om och köpa en touring typ Yamaha FZ6, eller om det funkar lika bra att pendla med en ren sporthoj. Finnes några bra råd?

Det handlar bara om vilja. När jag körde mc-bud körde jag runt 25-30 mil varje dag året runt. Det kanske inte är helt jämförbart men hur som helst så va det mest kul hela tiden.
Satsa på hoj tycker jag, brukar ju kunna bli dryga köer emellanåt och då är det ju skönt att kunna bränna lite vägren.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top