Pendlar 125a?

motosmileZ

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
På ingång ;)
Hej!
Jag har nyss sökt gymnasium och blev ett i Älvdalen (om jag kommer in) ;) Jag bor i Arboga och mellan Arboga - Älvdalen är det ungefär 35mil nu undrar jag skulle den sträckan att åka ungefär 2-4 gånger i månaden på sommar,höst och vår? Vilken hoj skulle ni rekommendera? Vill helst inte ha en Varadero, men ungefär hur fort går en Varadero med nytt rör och sportluftfilter?
/ Rasmus

Last edited:

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
varaderon går 120 men om du köper ett rör och ett sportluftfilter till samt drevar kan du nog få upp den i 130-140.
140 max om du vill ha någon acc kvar ^^
Det är en fin hoj och egentligen klart värd tycker du borde överväga den :)
Men med endast en leovince ljuddämpare gör den 120 och 0-80 på 8 sekunder med ett underbart ljud!
Längsta jag kört med den på en dag var 80 mil och det kändes inte alls något i rygg eller annan kroppsdel förutom rumpan dock som började vid 60 mil men det är bara att byta sittposition så slutar den värka! (Y)
Finns egentligen ingen som har 15HK när det kommer till pendlingsmaskiner i 125cc klassen förutom varaderon då du verkar vilja ha lite kraft.

Vad är det som besvärar dig med varan är det utseendet?
Isåfall kan jag rekommendera ett par handskydd för ca 300 spänn, höjer utseendet otroligt mycket! :D

Last edited:

LimpanJansson

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2010
Hoj
Yamaha YBR125
Rekommenderar varmt Yamaha YBR125 som pendlarhoj, det ända riktiga nackdelen är att det är ganska seg och är svårt att få upp i mer än 100-110 km/h....

Jag har själv haft min i ett o ett halvt år, körde 1000 mil förra säsongen och har pendlat med den mellan Västerås och Åland.

Den är riktigt bekväm att köra långt med för att vara en lättviktare, var ända till Helsingfors med den i somras längs småvägarna...

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Det går nog jättebra, annars tror jag varaderon är otroligt mycket skönare att köra långt på.

alex95

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2011
Hoj
honda cb150t -80 honda nsr -90
Med risk för jäv :mattias skulle jag rekomendera honda cb125t :yoparty körde med min 40 mil i veckan tills snön kom och det fungerade perfekt. Den går ca 120 km/h med hyfsat acc för att vara 125a och 4t. Den har 17 hk orginal och måste strypas för att få köras med a1 det kostar ca 2000kr :huvet men dom är billiga i inköp och är snyggare än alla modera 125or enligt mig :tummenupp

Last edited:

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
GasGas fsr 450 SM-07, TM En250f -04, Kawa Er6n -06
Vad är det som besvärar dig med varan är det utseendet?
Isåfall kan jag rekommendera ett par handskydd för ca 300 spänn, höjer utseendet otroligt mycket! :D

Vad har du för handtagsskydd monterade? :) Har nämligen provat ett par olika men inte hittat några som passar :huvet

Nån som vet fall KTM Duke eller Yamah YZF r125 går att pendla med? :)

Har inte kört Duken något så kan inte säga något om den. R125:an är dock definitivt inte en hoj som jag skulle vilja åka 35 mil på, blir nog rätt rejäl träsmak då. Kan tänka mig att det är lika med en Duke. :)

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Ktm duke har precis samma hårda sadel som YZF:n tyvärr :(

400 spänn var det visst (390 kr).
http://www.piratdelar.se/produkt/HANDSKYDD-CROSS-CARBON-STYLE

Gubben som har affären är grymt trevlig och kan nog fan mer om iaf moppemaskiner än en mekaniker :)
Det är ju grejen med Universal grejer ena skyddet fick jag dit andra fick jag sätta en strippa på ^^
Funkar det också men men :)

motosmileZ

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
På ingång ;)
Nån som kört Honda Rebel eller Yamaha Virago? Hur är dom att köra? Hur fort går dom? :p

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
funderar själv på att skaffa en honda cbr 125r 2007 årsmodell eller framåt att pendla till jobbet med. är dock under 2 mil. insprutning på hojen och billig att försäkra.

motosmileZ

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
På ingång ;)
funderar själv på att skaffa en honda cbr 125r 2007 årsmodell eller framåt att pendla till jobbet med. är dock under 2 mil. insprutning på hojen och billig att försäkra.

Hondan verkar skönare och komfortablader än både duken ock r125a men den e inte lika snygg tycker jag + att jag verkeligen hatar fälgarna :/

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Nån som kört Honda Rebel eller Yamaha Virago? Hur är dom att köra? Hur fort går dom? :p

Aah! skjut mig!!
Viragon är jävligt seg! Den är seg för att vara en 125 fyrtaktare!
Rekommenderar inte att du köper den.
Skulle kunna tänka mig en ny med raka rör men annars får det fan va!
Den går 90-100 km/h har en förbrukning på 2dl/milen.
Acc är verkligen inte bra, dock så prövade jag en sliten model...

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Nån som vet fall KTM Duke eller Yamah YZF r125 går att pendla med? :)

Duke är underbar. 35 mil plockar man lätt med den. Ligger jävligt skönt på vägen. Inga vibrationer och känns jäkligt stabil. Drar 0.4 när man ligger och machar på 6an. (120-125, går att få upp lite mer också ;))

Ktm duke har precis samma hårda sadel som YZF:n tyvärr :(

400 spänn var det visst (390 kr).
http://www.piratdelar.se/produkt/HANDSKYDD-CROSS-CARBON-STYLE

Gubben som har affären är grymt trevlig och kan nog fan mer om iaf moppemaskiner än en mekaniker :)
Det är ju grejen med Universal grejer ena skyddet fick jag dit andra fick jag sätta en strippa på ^^
Funkar det också men men :)

Hård sadel? Vad pratar du om? :(((

motosmileZ

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
På ingång ;)
Det går väl att tabort alla strypningar, köpa ny pipa, sportluftfilter och dreva lite? ;)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Det går väl att tabort alla strypningar, köpa ny pipa, sportluftfilter och dreva lite? ;)

Beror på vilken hoj du pratar om, några strypningar sitter där ju inte direkt på fyrtaktarna...
Rör och "sportluftfilter" är myter som hör hemma hos folk som kör trimmad derbi :)näsblod), det kommer inte ge dig något annat än sämre ekonomi och en effektmässigt sett väldigt låg ökning.
Dreva funkar ju såklart, men ju fortare den går, desto långsammare kommer den kännas...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år