Pendlarhoj

norrlandpowa

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
DRZ400sm
Hej!

Är nu i inköpstankar angående en motorcykel som jag tänkte använda mer till långkörningar (ca 6-7mil enkel väg). Jag har det så kallade "mellankortet" så jag vill gärna ha en motorcykel som jag kan köra lagligt redan vid köp. Den ska dessutom vara relativt billig (15k-25k). Försäkring och soppaförbrukning spelar viss roll.

Det jag funderar kring just nu är om en 125cc skulle vara ett alternativ?
T.ex en cagiva mito eller en aprilia rs?
Fördelarna med dessa hojar är billiga inköpet och att jag lagligt får köra dessa (även snygga :) )
Men det jag undrar är hur dessa är att köra 110+ med en längre sträcka? eftersom det är detta den kommer användas till.

Jag har nu en supermotard (drz 400). Men den är inge vidare att ligga och köra 110km/h med den så jag behöver lite bättre hoj för ändamålet :)

Förslag uppskattas så även åsikter kring mina egna alternativ.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag skulle nog hellre satsa på t.ex. en Honda Transalp eller landsvägskusinen NTV Revere. En tvåtakts 125:a är väl inte direkt det ultimata pendlarfordonet...

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Funderat på någon äldre MC med lite större motor?
Tror en 125cc kan vara trist att pendal 6-7 mil om dagen med enkel väg.

Kanske något i denna stil? Dvs om den är strypt till 25kw
CBR 600 - 87
Kawasaki GPZ 500
Men den typen av cyklar borde du kunna hitta för de pengar du nämner.

Här tror jag du har ett klockrent förslag på lämplig pendlarhoj till dig.
Yamaha XJ 600 Diversion - 93

//Andreas

Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Kanske en Aprilia Pegaso med några år på nacken. Billiga att köpa. Har ingen aning om hållbarheten.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Det taget jag haft Aprilia RS125an 00an e den behaglig o ligga o pressa konstant 160+ km/h, mil efter mil, men ända sättet jag hittat för att sitta behagligt de e att lägga mig mot tanken o vila vänster armentvärs över tanken o sen lägger hjälmen mot armen, sitta upp tappar den pang mycke fart på, men upp till 120km/h e de inget bekymer att sitta upp, axx lite segare en att ligga med hjälmen skydad under fartvinden vid kåpan fram.

Väger under 60Kg, så för mig e de ju hyfsat, men en annan sak om man väger 80-120Kg då kommer man märka vikten av att man skulle haft en starkare hoj som orkar på alla växlar o man slipper varva mätan ut för att den ska orka.

Vill man åka mycke o sitta upp utan att få ont så e de skönt med en mjuk sitts o att sittstälningen e mera upp en ligga, slipper man få ont i rygen, blir ju en vis vinkel man kan få ont av längre körsträcka med sporthoj om man har otur.

Last edited:

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Varför inte köpe en CBR 600 De är hållbara o billiga om man köper en något äldre hoj. personligen skulle jag hellre åka med en strypt 600 än en 125:a. och ser du ren bränsle ekonomiskt så lär du komma mycket längre med en 4 taktare än 2 taktare / liter.

Men givetvis då du skall ha den som pendlar hoj så provsitt provkör och se vad du känner dig bekväm på. det är det viktigaste. Men jag tyckte min gamla CBR var väldigt skön att åka på.

norrlandpowa

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
DRZ400sm
Funderat på någon äldre MC med lite större motor?
Tror en 125cc kan vara trist att pendal 6-7 mil om dagen med enkel väg.

Kanske något i denna stil? Dvs om den är strypt till 25kw
CBR 600 - 87
Kawasaki GPZ 500
Men den typen av cyklar borde du kunna hitta för de pengar du nämner.

Här tror jag du har ett klockrent förslag på lämplig pendlarhoj till dig.
Yamaha XJ 600 Diversion - 93

//Andreas

Angående detta så har jag ju en viss värdighet att bevara också :p Personligen tycker jag dessa hojjar ser gräsliga ut :S

Och feerspeedboy, var din 125:a strypt till 11kw(A1 kort)?

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Angående detta så har jag ju en viss värdighet att bevara också :p Personligen tycker jag dessa hojjar ser gräsliga ut :S

Och feerspeedboy, var din 125:a strypt till 11kw(A1 kort)?

Du behöver ju inte gå på en så gammal CBR t.ex.
Men hitta en tung MC för den budgeten så blir det den typen av modeller.
Eller en 125 som du får pina skiten ur. :tungan

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Tror du kommer ruttna på 125:an efter nån vecka, det blir för lite motor :)

Pegason eller nån variant av Yamahas Tenére eller liknande hojar kanske kunde vara nåt men jag vet inte om det är lätt att hitta dem som 25Kw. Annars finns ju Ducati 750 SS i en strypt variant, billiga i försäkring också :)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tror du kommer ruttna på 125:an efter nån vecka, det blir för lite motor :)

Kan bara hålla med. Visst, allt går. I tredje världen åker hela familjer på 90-kubikare. Men det finns stor risk att du får spader efter nån vecka och börjar längta efter något större (bekvämare, lugnare motorgång/lägre varv, mer kraft/vrid).

Körde själv 125:a ett tag och man är inte så tuff när man skall göra en omkörning i ytterfilen och en BMW eller Audi kommer blåsande i 140 och vill förbi.
Själv pinar man sin lilla hoj på höga varv för allt man (och den) är värd, medan "den andra" bara växer i backspeglarna... Kör du en större hoj då är det bara att vrida lite på rullen och ta sig därifrån. Så en 125:a är lite begränsad på snabba vägar.

norrlandpowa

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
DRZ400sm
Just nu ligger trots allt en 125a av något slag bäst till hands, har dock ingen möjlighet att provköra någon hoj och vet heller ingenting om försäkringspremierna :S

Alternativt en 250 t.ex hyosung...

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Angående detta så har jag ju en viss värdighet att bevara också :p Personligen tycker jag dessa hojjar ser gräsliga ut :S)?

Du menar alltså att din värdighet får sig en törn i större utsträckning körandes en gammal pendlarradfyra än på en gammal 125cc:va

Mysko, minst sagt. Fast alla är vi olika som bekant...

Men som sagt, du kommer att vibrera sönder dig själv och avlida av självhat pendlades i 9000rpm i två timmar om dagen

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Du menar alltså att din värdighet får sig en törn i större utsträckning körandes en gammal pendlarradfyra än på en gammal 125cc:va

Mysko, minst sagt. Fast alla är vi olika som bekant...

Men som sagt, du kommer att vibrera sönder dig själv och avlida av självhat pendlades i 9000rpm i två timmar om dagen

Nu har vi gett honom x antal alternativ men som det låter på honom så vill han ha en 25kw's hoj med design som typ en R1 men till det låga priset som 15-20 lök.

Jag säger bara lycka till.
Bestämmer han sig för att köpa en 125cc så får han självklart göra det men jag hade inte viljat köra 2 timmar om dagen på en 125cc om jag hade kunnat köra en äldre inte så snygg skön hoj med bätter motor.

Zlange

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2009
Hoj
xs400 Cafe
Du borde kolla upp försäkringspriserna också. IF har märkesförsäkring för BMW, Triumph och Honda.

Köpte en honda hornet 600 nyligen och med nytaget körkort hamnade min helårsförsäkring bara på 3600:- :yoparty

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Honda cbf 125? Får en nästan ny för 25000 och man kör 60 mil på en tank har jag sett.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Honda cbf 125? Får en nästan ny för 25000 och man kör 60 mil på en tank har jag sett.

Jag har provkört den, men den är för slö för 110. Tror den med nöd och näppe kommer upp i det. max90km/h effektivt, men för stadstrafik och sådant är den kanoners.

En kymco scooter på 250cc är ett bra alternativ, montera sedan handtagsvärmare.

Last edited:

Majs

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
Triumph Street Triple -09
Jag hade en Honda NTV 650 Revere som förstahoj. Trevlig maskin som gick helt ok, maxade 197 km/h i mätarfart :banana Stor o mjuk sadel där även passagerare satt riktigt bra. Min var reggad med 25 kW så försäkringen var löjligt billig trots att hojen var skriven på mig! I stort sett underhållsfri oxå med tanke på kardandriften, bara att tanka o köra :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA