Ska börja pendla 60 mil i veckan. Hade planerat för tåg men vill ha en kapabel mc också. Det är uteslutande motorväg.
Vad är billigt och bra? Ska som sagt gå bra i momsad och tullad hastighet.
Ktm 1290 är nog för dyr och kanske lite osmidig i kö.
Andra tips?
Är gubbe i småstad så försäkring är kanske inte ett så stort problem. Men billigt är bra.
Tack på förhand för tips.
FJR1300
Du vill att den skall hålla 2000 mil/år utan tjafs.
Utmärkt förslag! BMW Brick 1200 kunde varit ett alternativ - om dom inte vore så sköra.
BMW R 1150 / R 1200 finns i lite olika modeller som kan passa.
Men, jag vill ifrågasätta TS kravspecifikation.
Veckopendla 60 mil enkel väg, veckopendla 60 mil totalt - eller köra till jobbet varje dag, 6 mil på morgonen och 6 mil hem igen?
Det sista är vad jag har haft att köra till jobbet varje arbetsdag i typ 30 år, och att sikta på snitthastigheter om 160 km/h har inte varit aktuellt.
Du nämner både ”uteslutande motorväg” och ”osmidig i kö” viket får mig att fundera lite över hur genomtänkt din framtida pendling är.
Du vill klara av dina 30 mil under 2 timmar, eller den dagliga 6 milasträckan på typ 20 minuter?
Jag skulle kunna önska dig lycka till, men det hela är bara för dumt.
För att nå sådana
snitthastigheter i vanlig trafik så krävs det i praktiken att du bottar hastighetsmätaren varje gång du får chansen, och har en rejält snabb hoj dessutom.
Varje dag.
Samma sträcka.
Vid samma tidpunkt på dygnet.
See...?
Om du vidhåller att du skall kunna hålla snittfarter runt omkring 160 på väg till och från jobbet så har jag ett kalasförslag:
En utrangerad enduranceracer!
Fram: rejält med extraljus så du kan blinka fram fri väg.
Bak: ingen nummerskylt
Mittemellan: stor tank, så du kan hänga av både snutjag, helikoptrar och drönare.
OBS! Försöka hänga av snuten kan dock inverka menligt på ankomsttiden till arbetet.
Det kan eventuellt även påverka det personliga hälsoläget negativt.
Men, om du som så många andra använder ”snitta” som ett slags likhetstecken för dagens momentant högsta hastighet så kan du bortse från det sista förslaget, samt även från eventuellt upplevd spydighet i min text.