Pensionsfråga - Pensionsförvaltare eller Kollektivavtal?!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Denna fråga är ganska akut. Senast i morgon måste jag bestämma mig och jag är dåligt påläst.

Saken är att jag jobbar på ett företag som fram till nu saknat kollektivavtal. Istället har företaget avsatt en hygglig pensionsslant som förvaltas av "Söderberg & Partners".

I samband med att vi slagits ihop med ett annat företag som har kollektivavtal så måste vi nu göra ett aktivt val. Senast i morgon måste jag välja om jag ska stå kvar utanför kollektivavtalet eller om jag skall ansluta mig till det.

Vad fan ska man välja?!
Jag är i runda slängar en sissådär 30 år och har inte ens tänkt tanken på pension.

Så, vad välja?!
Kollektivavtal eller inte kollektivavtal.
ITP eller privat pensionsförvaltare?!

Hjälp mig välja!

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Gå på pengarna istället om du har förmågan att förhandla din lön själv som en tänkande människa, om du istället känner dig otrygg där samt är en individ på 34år som skriker på mamma när någon är dum, då ska du nog överväga kollektivavtalet.

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
kör på det du har , kollektiv avtal brukar oftast betyda en försämring

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Han kommer knappast stå utanför kollektivavtalet utan Korvgubbe har nog mer fått frågan om hur hans tjänstepension skall förvaltas i framtiden. Väljer man Söderberg&Partners(som är ett mäklarbolag och inget försäkringsbolag)så väljer man en mellanhand som skall ha betalt och skära mellan från det som är din pension i slutändan, visst är de duktiga och seriösa på Söderberg&Partners(de flesta iallafall) men frågan är vilket mervärde de har i slutändan och hur många xtra tjänster de prackar på en.

Jag antar att det är ITP1 det handlar om som är den nya premiebestämda tjänstepensionen för privatanställda tjänstemän, där har parterna förhandlat fram extremt låga avgifter för sparandet som Söderberg&Partners förhandlare knappast kommer i närheten av när de är ute hos försäkringsbolagen. Om framtiden och avkastningen vet man inget om men man vet att avgifter äter kapital och att dyrare fonder i det långa loppet inte slår index mer än billigare varianter. I ITP1 skall minst 50% placeras i en traditionell försäkring och resterande 50% i antingen fond eller traditionell försäkring.

Hos tradbolagen så har både Alecta och Skandia aktivt förvaltade portföljer med stora aktieandelar(60-70%) till förvaltningsavgifter på 0,14-0,26% vilket är mycket billigt, både bolagen är mycket duktiga historiskt på att förvalta pengarna.
Bland fondförsäkringarna har t.ex Moderna Försäkringar kapat sina avgifter med 50% gentemot om du köper de fonderna direkt över disk av en mäklare och LF har med hela sitt utbud av fonder som innehåller både svenska och utländska aktörer till lågpris.

Jag antar att det även ingår sjukförsäkring och premiebefrielseförsäkring i Söderberg&P variant, sjukförsäkring brukar bli dyrare med åren och då tar man kanske av sparpremien istället för att betala mer men det framgår nog av deras offert. En premiebefrielseförsäkring kan vara uppemot 4 gånger så dyr i en privatlösning som i en kollektivavtalad. I den kollektivavtalde historen ingår även en livförsäkring men det kanske det även gör i Söderberg&Partners deal...

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...