Pensionsparar du?

Pensionssparar du?

• Antal röstningar
    0

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Saxat från ppmdoktorn

"En person börjar arbeta vid 25 års ålder och går i pension vid 65 år. Hon har en inkomst på 25000:- per månad. Hon har varit duktig på att placera sina PPM pengar och har fått en årlig avkastning på 10%.

Resultat: Vid 65 års ålder kan hon från PPM-kontot plocka ut 22 983:- per månad utöver den vanliga pensionen livet ut. "

Mycket kan ju hända på 45 år. Och mycket lär hända de kommande 45 åren, så vem vet hur det slutar.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Lite tidigt att börja när man är aderton så svaret är givet.

Med "ränta på ränta" får du större hävstångseffekt på satsat kapital ju tidigare du börjar. Jag hoppas att det var det du menade när du skrev att "svaret är givet" ;)

Resultat: Vid 65 års ålder kan hon från PPM-kontot plocka ut 22 983:- per månad utöver den vanliga pensionen livet ut. "
Jag hoppas dom menar 22 983kr motsvarande 2007 års köpkraft. Annars vette 17 om det är värt särskilt mycket efter inflation. Kanske motsvarande 5000 kr idag?

Jag har sparat sedan jag lade undan studiestöd. Det har hunnit bli en slant. Inte mycket men en liten bonus utöver ppm osv.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Finns det någon bra anledning att låsa pengarna i ett pensionssparande? Skattemässigt är det väl fortfarande oklart, det beror ju på vilken skattesats man får som 65-åring, och det har man inte en susning om idag. Vidare kan man ju tycka det är bra trist att ha massa stålar men inte komma åt dem, in case of emergency eller något.

Att man sparar är däremot självklart. :)

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Finns det någon bra anledning att låsa pengarna i ett pensionssparande? Skattemässigt är det väl fortfarande oklart, det beror ju på vilken skattesats man får som 65-åring, och det har man inte en susning om idag. Vidare kan man ju tycka det är bra trist att ha massa stålar men inte komma åt dem, in case of emergency eller något.

Att man sparar är däremot självklart. :)
Själv har jag löst det som så att jag fondsparar (orkar inte följa marknaden själv tillräckligt för att ha aktier). Dessa fonder har jag öronmärkt som "pensionsfonder". Men krisar det är det ju bara helt vanliga fonder så att jag kan ta ut alla pengar imorgon.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
bor i hus o man hoppas ju att det är avbetalat o klart så då har man ju 3500 balobbas extra i mån kan man säga fast ändå inte :) fast vad vet man.. rätt vad det är bor man inte i hus nå mer o då e de kört :näsblod

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Själv har jag löst det som så att jag fondsparar (orkar inte följa marknaden själv tillräckligt för att ha aktier). Dessa fonder har jag öronmärkt som "pensionsfonder". Men krisar det är det ju bara helt vanliga fonder så att jag kan ta ut alla pengar imorgon.

Jag har samma filosofi, fast jag bränner av "pensionen" med jämna mellanrum. :gnissla
Bara man har mer och mer från år till år så är det fin-fint.

Amortering tycker jag börjar kännas hett också.

bullskiten

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
GSXR 600 -07
Här kan ni enkelt kolla hur mycket ert sparande kommer vara värt.

http://www.morningstar.se/calc/

Om mitt går lika bra i 25år till som det gjort i år kommer jag kunna plocka ut drygt 9.000.000:- vi 55års ålder, och detta utöver ppm.

Säger bara till dom som inte tycker det är viktigt att spara ... vi ses vid 55 och gör en ny koll då :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sparar 1000:-/månad i fonder varav hälften är bundet till pensionsfond eller vad det kallas, den andra hälften vet jag inte vad den är till för riktigt. Började spara när jag fick mitt första jobb för 7 år sedan snart.
Försöker även spara undan 1000-2000:- i månaden på ett bank-konto men det har hänt att man har tömt det några gånger när man har hittat en leksak eller dylikt...
Jag räknar med att leva tills jag är 52 år gammal och ta pension vid 38-42, någonstans däremellan. Blir inte många kronor tills dess men svartaffärer är ju ett mycket bättre alternativ till pensionsfond :D

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag vinner några millar när jag är 64 sen är det klart. Hur svårt kan det vara? Gå och oroa sig hela livet för hur det ska gå när man har levt färdigt. Fan det låter ju nästan lite religiöst.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
bor i hus o man hoppas ju att det är avbetalat o klart så då har man ju 3500 balobbas extra i mån kan man säga fast ändå inte :) fast vad vet man.. rätt vad det är bor man inte i hus nå mer o då e de kört :näsblod

Det är inte så dürt med hus i bergeforsen va? :)

Jag får pröjsa 7k i månaden på mina lån :näsblod

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:) Japp jag drar en summa varje månad och sen håller jag koll på mitt ppm och de 2% som man får från arbetsgivaren :)
(ja okej då jag har jobbat med detta så jag vill ha lite koll på vad som händer mina pension pengar så man inte står där blåst på dom :))

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Det är inte så dürt med hus i bergeforsen va? :)

Jag får pröjsa 7k i månaden på mina lån :näsblod

nja.. beror på vad man söker. men ett normalt hus på 128kvm i hyffsat skick ligger mellan 600-1mille typ o då har de gått upp lite :D

3 mil till stada där ett hus börjar på 1,5 o uppåt typ :)

åker man 10 mil upp o lite inåt kan man hitta hyffsade hus från 300 o uppåt :näsblod

Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Pensionssparar både i fonder och en kapitalförsäkring. Är även tämligen aktiv när det gäller mina ppmpengar och dessa har i år ökat med 23% där den bästa ökat med 85% och den sämsta med 19%. Jag tycker att det är viktigt att pensionsspara så man kan fortsätta att unna sig det där lilla xtra när man går i pension.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
nja.. beror på vad man söker. men ett normalt hus på 128kvm i hyffsat skick ligger mellan 600-1mille typ o då har de gått upp lite :D

3 mil till stada där ett hus börjar på 1,5 o uppåt typ :)

åker man 10 mil upp o lite inåt kan man hitta hyffsade hus från 300 o uppåt :näsblod

Är det i Sundsvallstrakten? Farsan köpte hus mellan S-vall och Ösd för typ 350'. Det är ju liksom gratis :mad:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Nja, pension och pension. För över 1k varje månad till en fond via autogiro.
Pension vet jag dock inte om jag vill kalla det.

Tänker nog dö runt 50-60 när man är på topp liksom. Kul att ha en hög med stålars över då som går till någon annan.

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
Nixpix, men jag lägger undan >2000:-/månad fördelat på fonder och sparkonto.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Jag pensionsparar fast varför? När jag e 65 vill jag bara ha mat och husrum skulle jag tro.
bra fråga! jag sparar 200 spänn i månaden,inte för att jag är bättre än andra utan helt enkelt att det ser bra ut när man ska till banken och låna mera pengar...haha
ingen som vet om man lever ens när det är dax att ta ut de kronorna,men iof så pensionen om prognoserna går kanske att leva men om man nu är vital så kan det vara skönt att ha nån krona mer att leva på,eller ev ta pensionen några år tidigare tyvärr så är det de sista fem åren som verkligen gör skillnad,och då vill man bara gå hem misstänker jag vid 60 bast.:D

Jag är väl insatt i PPM och ITPK och ammorterar dessutom 1400kr/mån på huslånet förhoppningsvis har man rätt låga boendekostnader vid pensionsålder. Tycker änsålänge inte det finns ytterliggare behov för privat pensionsparande.

Saxat från ppmdoktorn

"En person börjar arbeta vid 25 års ålder och går i pension vid 65 år. Hon har en inkomst på 25000:- per månad. Hon har varit duktig på att placera sina PPM pengar och har fått en årlig avkastning på 10%.

Resultat: Vid 65 års ålder kan hon från PPM-kontot plocka ut 22 983:- per månad utöver den vanliga pensionen livet ut.
Jag snittar iallafall 14% årligen sedan ppm-start, dock är frågan hur länge man vågar ha denna höga risknivå.
:näsblod
mmm fonderna går ju inte så lysande just nu,men amorterar av 34000 om året så kåken är betald när jag är ca 52 om jag inte lånar mer vilket jag säkert gör....då har man några år extra där som man kan spara mera samt ev ta pension tidigare.
hmmm tror det kommer bli hårdare i samhället så det är bäst att se till sitt hus litegranna i allla fall.....:)

Med "ränta på ränta" får du större hävstångseffekt på satsat kapital ju tidigare du börjar. Jag hoppas att det var det du menade när du skrev att "svaret är givet" ;)

Jag hoppas dom menar 22 983kr motsvarande 2007 års köpkraft. Annars vette 17 om det är värt särskilt mycket efter inflation. Kanske motsvarande 5000 kr idag?

Jag har sparat sedan jag lade undan studiestöd. Det har hunnit bli en slant. Inte mycket men en liten bonus utöver ppm osv.
tror den summan 22983 är beräknad på summan dvs ganska litet 2050 eller när du får pensionen...........

Här kan ni enkelt kolla hur mycket ert sparande kommer vara värt.

http://www.morningstar.se/calc/

Om mitt går lika bra i 25år till som det gjort i år kommer jag kunna plocka ut drygt 9.000.000:- vi 55års ålder, och detta utöver ppm.

Säger bara till dom som inte tycker det är viktigt att spara ... vi ses vid 55 och gör en ny koll då :)
mmm men man kanske inte har råd att spara så mycket mitt i livet för det är nu man behöver pengarna,bara att se till mig själv,bor i hus med barn (underhåll) själv och det kostar ju en slant,men för de som har råd är det nog ingen dum ide,bästa vore egentligen att spara i vanliga fonder,visserligen ingen skatte rabbatt men du kan välja när du ska ta ut pengarna,ingen extra avgift för överlevande mm...de som är 18 år idag och har jobb och börjar spara ...räcker ju med ett par hundringar blir en del på 49 år....önskar jag hade börjat tidigare men det var inte utvecklat fullt ut då,som tur är har arbetsgivaren en extra fond som sätter av några tusenlappar per år till oss på företaget

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...