Performance Bikes testbana

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Tjena,
Ni som läser PB har säkert lagt märke till deras egna testbana på Bruntingthorpe. Det är rätt intressant bana med en ordentlig högfartsdel och skapligt med kurver och långsamma partier.

Det som är ännu mer intressant är hur hojarna placerar sig, vissa hojar som man trodde var helt uträknade placerar sig bra och andra superhojar placerar sig helt klart sämre. För tillfället innehas bästa tiden av K5:an.

Någon som har åsikter kring hela spektaklet?

/Felix
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Jag tycker att det är kul att se hur hojarna skiljer sig mellan partierna, samt att de testar med alla möjliga hojar som en TDR och Hånda-choppern. Roligare att få se tider i de olika partierna än att bara få se en enda varvtid.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag tycker att det är kul att se hur hojarna skiljer sig mellan partierna, samt att de testar med alla möjliga hojar som en TDR och Hånda-choppern. Roligare att få se tider i de olika partierna än att bara få se en enda varvtid.
Instämmer, rätt intressant att exempelvis ZX-12:an kör snabbare än 10:an och att en 02:an bläjd var snabbare än 04:ans.

Också skoj att se hur snabb 999:an är kurvpartierna. Man får hoppas att det dyker upp lite fler hojar i nästa tidning. Tycker helt klart att tidningen fick ett lyft av detta.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag har för mig att det är han 250-föraren som kör alla hojar. Nackdelen med en ensam pilot är ju att han kan trivas bättre med vissa hojars egenskaper än andra.
Han är ju sjukt snabb men det vore bättre med en mediantid från tjugo förare.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Det skulle vara ännu intressantare om man kunde ha testförare med varierande kunskap/erfarenhet, så man kan se vilka utav hojarna som är "enklast" att köra fort på.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Instämmer, det blir ju mycket tyckande från en person men å andra sidan en duktig förare. Sen att alla hojarna rullar på olika däck och i viss mån har olika modifikationer gjorde gör ju också det hela lite lurigare.
Å andra sidan är det lite roligare med iochmed att man kan hitta igen sin "egna" hoj också. Intressant att se hur den gamla gixxer 1000 från -02 är snabbare än R1 -05. Förvånande är att 04:ans 750 från suzuki inte presterar något vidare
 

sandstream

Guest
Har PB någon sajt som man kan fixa en prenumeration ifrån?
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Att de kör på olika däck är nått jag tycker är dumt, men samtidigt så är det väl omöjligt ekonomiskt att sko om alla hojar innan testerna. Å andra sidan är markanden så mycket större där än här så det borde inte vara omöjligt att få med sig nån däckstillverkare, å tredje sidan kan det ju vara svårt att bli betraktad som objektiv i däckstester isf.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Felix skrev:
Instämmer, rätt intressant att exempelvis ZX-12:an kör snabbare än 10:an och att en 02:an bläjd var snabbare än 04:ans.
Vet inte va de är för bana, men det luktar ju som om det där testet är liiite skevt. En bra rr-förare bör definitivt utnyttja t ex kawwan zx10r's chassi så pass mkt att det går snabbare varvtidsmässigt än med blysläden 12:an. Finns inte en chans att de kan va tvärtom. Samma sak med bläjden, vad skulle göra att en hoj med tyngre vikt,lägre effekt,sämre chassi,sämre bromsar skulle vara snabbare än en motståndare som är bättre på alla punkter.

Kolla i svenska superbike bara. Ingen(edit: ok kanske en) körde med 02:ans bläjd när den var aktuell, men nu har flera 04-05:an...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
fezt skrev:
Vet inte va de är för bana, men det luktar ju som om det där testet är liiite skevt. En bra rr-förare bör definitivt utnyttja t ex kawwan zx10r's chassi så pass mkt att det går snabbare varvtidsmässigt än med blysläden 12:an. Finns inte en chans att de kan va tvärtom. Samma sak med bläjden, vad skulle göra att en hoj med tyngre vikt,lägre effekt,sämre chassi,sämre bromsar skulle vara snabbare än en motståndare som är bättre på alla punkter.

Kolla i svenska superbike bara. Ingen(edit: ok kanske en) körde med 02:ans bläjd när den var aktuell, men nu har flera 04-05:an...
Bruce Dunn är ingen sopa på att köra. Det beror säkert till stor del på hur banan är utformad.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Felix skrev:
Sen att alla hojarna rullar på olika däck och i viss mån har olika modifikationer gjorde gör ju också det hela lite lurigare.
Viss inverkan har det säkert på resultaten :rolleyes: Kul ändå!
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
amullo skrev:
Det skulle vara ännu intressantare om man kunde ha testförare med varierande kunskap/erfarenhet, så man kan se vilka utav hojarna som är "enklast" att köra fort på.
Instämmer på din åsikt, det vore bäst.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
P@trik skrev:
www.kiosken.com är rätt bra om man vill prenumerera på utländska tidningar.
Mm köpa lösnummer för 95 spänn... Tror Sandstream vill slippa betala förtjänst till någon mellanhand. Det går att prenumerera direkt från England. Men jag har heller inte hittat, hur, på nätet, utan tror det enda är och ringa in beställningen.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Goodstuff skrev:
Bruce Dunn är ingen sopa på att köra. Det beror säkert till stor del på hur banan är utformad.
Men låter det inte sjukt att en 02:a blade skulle vara snabbare än en 04:a. Eller att en kawwa 12:a ska vara snabbare än en 10:a ??? Det skiljer typ 40kg i vikt, känns som om jämförelsen skulle vara gjort på en raksträcka...
För att inte tala om att en sukka 02:a ska vara snabbare än R1-05 :va

Man behöver inte vara särskilt klipsk för att förstå att en tillverkare som sprutar ut tusentalshojjar varje år inte producerar en sämre hoj två-tre år senare. Eller att ett "farttouring åk" inte är gjort för att prestera snabbare varvtider runt en r-bana än en supersporthoj.
Jag betvivlar inte att Bruce Dunn är riktigt duktig, men något är snett med testet........... eller är ja knäpp :va
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Kan det inte vara som när Top Gear kör bilar på sitt flygfält - att det regnar ibland?
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
tmp skrev:
Jag prenumererar på PB. Prova denna länk http://www.greatmagazines.co.uk/ och klicka dig fram till pb. Roligt att det är fler som läser denna eminenta tidning och inte kastar bort pengar på Bike.

Tack för den länken. Har letat efter ett ställe man kan prenumerera ifrån. :tummenupp
Min lokala Pressbyråbutik har slutat sälja PB till min förtvivlan, men nu har jag signat en prenumeration, weee! :banana

fezt skrev:
Men låter det inte sjukt att en 02:a blade skulle vara snabbare än en 04:a. Eller att en kawwa 12:a ska vara snabbare än en 10:a ??? Det skiljer typ 40kg i vikt, känns som om jämförelsen skulle vara gjort på en raksträcka...
För att inte tala om att en sukka 02:a ska vara snabbare än R1-05 :va

Man behöver inte vara särskilt klipsk för att förstå att en tillverkare som sprutar ut tusentalshojjar varje år inte producerar en sämre hoj två-tre år senare. Eller att ett "farttouring åk" inte är gjort för att prestera snabbare varvtider runt en r-bana än en supersporthoj.
Jag betvivlar inte att Bruce Dunn är riktigt duktig, men något är snett med testet........... eller är ja knäpp :va

Har de olika däck vid varje testtillfälle så är det garanterat en stor orsak till missvisande resultat!
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Om man LÄSER i deras tidning så framgår det klart och tydligt att deras testbana INTE är en RR bana, utan tanken är att simulera flera olika typer av användning under en testkörning.

De säger också att vissa hojar som på RR-bana inte skulle fungera lika bra som "riktiga" RR-hojar, har en bra chans att hävda sig på deras testbana, eftersom testet inte är utformat för att pressa kurvor hela tiden.

Snarare är tanken att ge läsarna en bild över hur bra diverse hojar är på olika saker. Det är också därför som man redovisar split-tider, hastigheter och subjektiv bedömning på olika delar av "banan".
 
Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Top