Personalbil-hjälp mig att förstå och välja

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Jag har genom mitt företag möjlighet att beställa en personalbil. Jag har dock bara möjlighet att välja mellan en volvo eller en renault.

Har varit på bilfirman flera gånger nu och provkört olika modeller. Själv jobbar jag på Volvo och skulle gärna vilja ha en Volvo också men tyvärr är Volvo lite för dyr för min plånbok.
Därför har jag tittat mer på Renaultmodeller och mer specifikt på en Megane med 5 dörrar. Då jag troligtvis ska ha bilen i 36 månader bestämde jag mig för meganen med lite extrautrustning som tex dragkrok och alarm samt dinamiquepaketet. Allt som allt kommer detta att kosta mig 3975 kr i månaden. Brutto alltså. Tycker till och med att detta är dyrt, runt 4000 kr för bilen och sedan bränsle på det. Kommer att kosta mig mer än 5000 kr varje månad. :brinnerup

Nu spelar jag lite dum här och ställer lite dumma frågor och hoppas att ni som har erfarenhet kan hjälpa mig.

1) Bruttolön är ju den lön man tjänat ihop under en månad. Innan man har betalt all skatt. Alltså jobbar man mer övertid en månad så får man ut mer pengar brutto. Så vill man ha en bil för 4000 kr i månaden så tjänar man på att jobba mycket??

2) Jag har tydligen 10% rabatt när det gäller personalbilen och fått veta att detta är en jättebra deal. Har man möjlighet att skaffa personalbil med denna rabatt ska man slå till. Kan någon annan bekräfta detta??

3) När jag räknade på detta skerv vi att jag ska köra runt 1500 mil om året privat och 100 mil i tjänsten. Det sistnämda måste man skriva minst 100 mil på för att överhuvudtaget få ut en personalbil. Så jag får väl se till att köra dessa 100 mil i tjänsten då. MEN min fråga är: är det bättre att speca mina privata mil som 2000 mil istället? För tänk om jag kör mer än 1500 mil ett år. Då blir jag ju skyldig massa pengar. Däremot om jag kör mindre än det specade får jag ersättning för det. Har jag försått detta rätt??

4) är det någon här som har en Renault megane eller känner någon som har en som vet hur den är att äga?

Tack på förhand.

Det där har jag också hört något om. Hur kollar jag upp det på bästa sätt?

Det var så länge sedan jag hade förmånsbil nu. Ibland har man ett bruttolöneavdrag. Lönen sjunker, men du får skatta för lön före avdrag + förmånsvärdet. Jag tror att bruttolöneavdraget är det som påverkar pensionen då den pensionsgrundande inkomsten blir lägre.

Men, kolla på Skatteverket.

10% är alltid 10%, men det är knappast fantastiskt om du är anställd där. Leverantörer brukar ha 9,5-12,5%, större koncerner med avtal har betydligt mer.

Vad kostar bilen vid kontantköp utan rabatt?

Har räknat på detta miljoner gånger fram och tillbaka för egen del.
Om alternativet till en förmånsbil är en spillrans ny bil köpt privat, så är förmånsbilen en bra deal. Speciellt om du har en lön så du kommer upp i statlig inkomstskatt.
Är alternativet istället en begagnad nyare bil som köps privat, så kommer privatköpet bli billigare alla gånger.

För egen del blev det ett begagnat privatköp. Har också räknat på 1500mil/år.

Som svar på dina frågor:

1) ja, ju mer skatt du betalar, desto förmånligare med bilen. Men du måste räkna på ett helt år och inte per månad. Kommer din totala inkomst överstiga 380kkr/år så du får betala statlig inkomstskatt så är det fördelaktigt med bilen. (men fortfarande bara jämfört med om alternativet är en ny bil köpt privat)

2) Vet jag inget om, men 10% låter inte så mycket. Motsvarar det inte de rabatter man brukar kunna förhandla sig till?

3) Någon form av restvärdesberäkning görs baserat på milen du anger. Det påverka dina månatliga inbetalningar, men det är bara uppskattat. Den riktiga restvärdesberäkningen görs när leasingperioden är slut. Då bedöms skicket på bilen och du brukar få möjlighet att köpa loss objektet om du vill.

Last edited:
10% är alltid 10%, men det är knappast fantastiskt om du är anställd där. Leverantörer brukar ha 9,5-12,5%, större koncerner med avtal har betydligt mer.

Vad kostar bilen vid kontantköp utan rabatt?

Jag är konsult på Volvo, inte anställd.

Bilen kostar 214tusen utan rabatt.

1) ja, ju mer skatt du betalar, desto förmånligare med bilen. Men du måste räkna på ett helt år och inte per månad. Kommer din totala inkomst överstiga 380kkr/år så du får betala statlig inkomstskatt så är det fördelaktigt med bilen. (men fortfarande bara jämfört med om alternativet är en ny bil köpt privat)

Kommer inte att tjäna mer än 380tusen/år.

Tjänar man mindre än 380tusen/år är det alltså bäst att köpa en begagnad bil privat?

Last edited:
Tjänar man mindre än 380tusen/år är det alltså bäst att köpa en begagnad bil privat?

Då kan man i runda slängar säga att du betalar 3000 spänn i månaden för en bil. I tre år.
Du får skapligt mycket begagnad bil för de pengarna.
Jag har svårt att se hur en ny bil ska vara billigare än en redan använd om du inte bara betalar förmånsvärde på en hybrid/gasbil.

Då kan man i runda slängar säga att du betalar 3000 spänn i månaden för en bil. I tre år.

Det är viktigt att du jämför vad det kostar att köpa en fabriksny bil mot att ta ut en personalbil (som ju är ny från fabrik). Annars blir det en väldigt missvisande jämförelse.

Om du inte tänkt köpa en ny bil ändå ska du skippa personalbilen.
Det är mitt råd i alla fall.

Det är viktigt att du jämför vad det kostar att köpa en fabriksny bil mot att ta ut en personalbil (som ju är ny från fabrik). Annars blir det en väldigt missvisande jämförelse.

Om du inte tänkt köpa en ny bil ändå ska du skippa personalbilen.
Det är mitt råd i alla fall.

Jag känner bara att jag vill ha en bil. Det funkar inte att bara ha en hoj.
Jag vill ha en ganska billig bil att äga och helst vill jag ha en ny bil så att jag kan ha den i ett antal år och inte behöva bry mig om service eller tex värdeminskning, försäkring m.m
Men en billig bil innebär nästan alltid en sämre bil i sådana fall. Tex om man jämför en renault clio med en megane. Jag har själv kört dem och prisskillnaden per månad för mig blir mellan 1000-1200 kr mer med meganen. MEN å andra sidan är det en bättre bil som man kan tänka sig ha och tex resa med i flera år.

SÅÅ kluven. Blir inte klokare av det ni säger heller :/

Jag har svårt att se hur en ny bil ska vara billigare än en redan använd om du inte bara betalar förmånsvärde på en hybrid/gasbil.

Så ditt råd är en begagnad hybrid/gasbil att köpa privat?

Last edited:
Tänk på att restvärdet är en uppskattning, är bilen risig och det är dåliga tider om 3 år så kan du mycket väl få ett inbetalningskort på 30-50K
Uppsidan är väl att du slipper service, rep, försäkringskostnader etc.

Jag vill ha en ganska billig bil att äga och helst vill jag ha en ny bil så att jag kan ha den i ett antal år och inte behöva bry mig om service eller tex värdeminskning, försäkring m.m
Men en billig bil innebär nästan alltid en sämre bil i sådana fall. Tex om man jämför en renault clio med en megane. Jag har själv kört dem och prisskillnaden per månad för mig blir mellan 1000-1200 kr mer med meganen. MEN å andra sidan är det en bättre bil som man kan tänka sig ha och tex resa med i flera år.

SÅÅ kluven. Blir inte klokare av det ni säger heller :/

Nä han menar att ska man ha tjänstebil så har man lägre förmånsvärde med en gas/hybrid-bil.

Jag betalar bara förmånsvärde på den tjänstebil jag har, det är BILLIGT.
Ca 1200kr netto i månaden för en ny bil + att den bidrar till högre pension :banana

Nä han menar att ska man ha tjänstebil så har man lägre förmånsvärde med en gas/hybrid-bil.

Jag betalar bara förmånsvärde på den tjänstebil jag har, det är BILLIGT.
Ca 1200kr netto i månaden för en ny bil + att den bidrar till högre pension :banana

Jag förstår att man helst ska ha en bil med lågt förmånsvärde för att det gör ju i sin tur att mina månadskostnader sjunker men jag får ju som sagt BARA välja mellan Volvo och Renualt. Hade gärna köpt en hybrid annars.

Vad är det för bra deal du har då?? Önskar man hade det :rolleyes:

Jag förstår att man helst ska ha en bil med lågt förmånsvärde för att det gör ju i sin tur att mina månadskostnader sjunker men jag får ju som sagt BARA välja mellan Volvo och Renualt. Hade gärna köpt en hybrid annars.

Vad är det för bra deal du har då?? Önskar man hade det :rolleyes:

Jag antar att det är upp till företaget man är anställd hos vilket avtal man får. Jag kör väldigt mycket i tjänsten, därav är bilen ett arbetsredskap. Jag har inget löneavdrag utan bara en förmånskostnad som dessutom är sänkt med 25% p.g.a alla tjänstemil.

Volvo har ju gasbilar och etanolbilar men de är ju dyrare i inköp än en renault.

Kommer inte att tjäna mer än 380tusen/år.

Vad du beskriver, så låter det som en nyare begagnad bil är det du bör satsa på.
Jag köpte mig en begagnad Cittra C4 -07 miljöbilsklassad diesel som pendlarbil efter en hel del räknande. Inte jättespännande att köra, men är lagom rymlig och går ruskigt billigt (0,45L/blandat, 0,38L/landsväg). Räknat på 1500 mil och inkl alternativkostnader för kapital, så blev det ungefär samma årskostnad för Cittran som min skrotfärdiga gamla Mazda. :yoparty

Kan skicka över beräkningarna i excel om du PM:ar din mailadress. Då ser du hur jag räknade på ett antal olika bilar.

Vad du beskriver, så låter det som en nyare begagnad bil är det du bör satsa på.
Jag köpte mig en begagnad Cittra C4 -07 miljöbilsklassad diesel som pendlarbil efter en hel del räknande. Inte jättespännande att köra, men är lagom rymlig och går ruskigt billigt (0,45L/blandat, 0,38L/landsväg). Räknat på 1500 mil och inkl alternativkostnader för kapital, så blev det ungefär samma årskostnad för Cittran som min skrotfärdiga gamla Mazda. :yoparty

Kan skicka över beräkningarna i excel om du PM:ar din mailadress. Då ser du hur jag räknade på ett antal olika bilar.

Tusen tack, det är sånt jag behöver veta!!
Mailar dig .

Men en billig bil innebär nästan alltid en sämre bil i sådana fall.

En ny bil kommer definitivt att minska i värde. Det gör den oavsett om du leasar eller köper privat. Ta en ca 3 år gammal bil, så har mycket av de stora värdeminskningarna redan skett.
Service är inbakat i leasingkostnaden. Det betyder inte att det är gratis. Bara utslaget på dina månadsbetalningar.

En ny bil kommer definitivt att minska i värde. Det gör den oavsett om du leasar eller köper privat. Ta en ca 3 år gammal bil, så har mycket av de stora värdeminskningarna redan skett.
Service är inbakat i leasingkostnaden. Det betyder inte att det är gratis. Bara utslaget på dina månadsbetalningar.

Precis vad jag menade, mitt prat om förmånsvärde är ju inte aktuellt för trådskaparen.
Fördelen med en "personalbil" som det kallas här är ju att du slipper mycket av småkostnader samt administrationen som det innebär att vara bilägare. Det och att du inte behöver ta ett eventuellt blancolån för att bekosta bilen.

Men fortfarande är ett privat köp av en nyare begagnad bil ekonomiskt sundare, kanske inte jämförbart på alla sätt men billigare.

Gasbil ska man undvika om man inte har jäkligt goda skäl till att skaffa en.

"Varför då, det är ju miljövänligt?" kanske en del tycker nu. Ja, det är det. Men det finns fortfarande ganska få ställen som man kan tanka en gasbil på i Sverige. Och bensintanken i den bilarna brukar vara ganska liten (bensinen används för att starta motorn och som reserv). Kanske bara tio liter eller så. När gasen är slut har man alltså ungefär samma aktionsradie som en elbil.

Fast det kanske är bara jag som norrlänning som har en lite extra negativ till gasbilar. Just för att det knappt finns någonstans att tanka de här.

Eller ja, fyra ställen finns det ju iaf norr om Uppsala. Men det är ju alltså inte direkt tätt mellan tankningsmöjligheterna.
http://www.biogas.se/ombiogas/tankahar

Finns väl roligare bilar än Renault eller Volvo? Bara det är ett skäl att köpa privat istället för personalbil.

Om du gärna vill ha Volvo, kan man inte köpa en begagnad som personalbil? :va

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back