Personligt brev

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Yes, nu ställer jag ännu en till jobbsökningsfråga! Den här gången handlar det om personliga brev! Hur skall de vara uppbyggda? Hur långt? Vad skall finnas med? Vem man är? Intressen? etc?

Kan det vara :
Hej!
Hittade jobbet via....
Varför man söker tjänsten.
Lite egen reklam om varför man är störst bäst och vackrast.
Ens egna intressen? Vad man är för kuf? Typ vad man gillar att göra etc.
Avsluta på något snyggt sätt.

?

Hur ser ett bra personligt brev ut egentligen? Det här är bajssvårt.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Ring till arbetsgivaren som du tänker söka jobb hos och lägg upp samtalet såhär:

- Hej, jag heter NN och jag ringer från Arbetsförmedlingen. Vi håller på att utöka vår hemsida med information om vad arbetsgivare tycker att ett personligt brev bör innehålla. Har du lust att medverka?

Sedan får du en garanterat en hel drös med tips om vad just han/hon vill läsa när urvalet görs. Bara att tacka för infon och sätta sig ner och skriva :)

MizzY

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Kawasaki ER6f -11
Jag tycker, liksom flera arbetsgivare, att ansökan ska vara saklig och enligt mallen men samtidigt lite egen och kunna sticka ut.

http://www.cv-guiden.se, en vettig länk om du vill ha ett "klassiskt" upplägg, eller bara en reminder om vad som bör stå med.
Vet också de som använder sig av www.cv-online.se (där du kan skapa en ansökan som ligger kvar på nätet så att du kan ändra den närsom).

För ett par veckor sedan tog jag emot en nice ansökan. En tjej som hade plastat in ett A5 i tjock papp och skrivit lite kort info samt satt en liten bild på ena sidan. Den andra hade hon utformat precis som ett ess, och skrivit "Satsa på rätt kort - en tjej med ruter i!"
Skitskön ansökan, hehe. Den var en av få som inte hamnade i papperskorgen ;)

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Hade denna frågan själv förut. Jag använde mig av en sk "sökmotor" på internet, i detta fallet Google. Den tog mig hit.

Den sidan var bra ja!

Ring till arbetsgivaren som du tänker söka jobb hos och lägg upp samtalet såhär:

- Hej, jag heter NN och jag ringer från Arbetsförmedlingen. Vi håller på att utöka vår hemsida med information om vad arbetsgivare tycker att ett personligt brev bör innehålla. Har du lust att medverka?

Sedan får du en garanterat en hel drös med tips om vad just han/hon vill läsa när urvalet görs. Bara att tacka för infon och sätta sig ner och skriva :)

Väldans smart idé! :D

Jag tycker, liksom flera arbetsgivare, att ansökan ska vara saklig och enligt mallen men samtidigt lite egen och kunna sticka ut.

http://www.cv-guiden.se, en vettig länk om du vill ha ett "klassiskt" upplägg, eller bara en reminder om vad som bör stå med.
Vet också de som använder sig av www.cv-online.se (där du kan skapa en ansökan som ligger kvar på nätet så att du kan ändra den närsom).

För ett par veckor sedan tog jag emot en nice ansökan. En tjej som hade plastat in ett A5 i tjock papp och skrivit lite kort info samt satt en liten bild på ena sidan. Den andra hade hon utformat precis som ett ess, och skrivit "Satsa på rätt kort - en tjej med ruter i!"

Brukar orginella ansökningar vara mer intressanta än en "normal" ansökning?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto

Den ansökan hade åkt i mappen märkt "trying too damn hard" för vidare färd till papperskorgen.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Skit i brevet. Ring och prata med ansvarig person, förhör dig om tjänsten och företaget i allmänhet. Berätta lite om dig själv (om tid finns). Avsluta med att du kommer att skicka din CV.

MizzY

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Kawasaki ER6f -11
Den ansökan hade åkt i mappen märkt "trying too damn hard" för vidare färd till papperskorgen.

Haha. Well, de flesta jag får in består av massa blaj-blaj, och så en stooor jävla bild (gärna i A4-format) på en blond bimbobrutta, råsminkad och allmänt... för jävlig.
Så ja. Den där ansökan var en av de få som jag inte kastade i sopen direkt!
Börjar snart oroa mig att den där pandemin redan slagit ut här i Sverige, i form av söndersminkade white trash-blondiner. Eller så är det för att jag helt enkelt har jobbat för länge i Vasastan.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Tänk dig att arbeta tillsammans med den människan.

Du: Ska vi ta en fika?
Hon: BARA OM DEN ÄR FRÅN ICA! HAHAHAHAHAHA!

:3freak

Jag tänker att less is more. Lyckas man inte väcka intresse, så är du inte tillräckligt intressant. Pappkartonger förändrar inte det faktumet.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Tänk på att anpassa brevet efter det jobb du söker. Om du gör en "originell" ansökan är nog risken rätt stor att den åker direkt i papperskorgen ifall du söker jobb på t.ex. en advokatbyrå eller inom finansbranschen.

Jag har sett en hel del personliga brev och de flesta gör samma fel. Det är att brevet bara handlar om den sökande, dvs "jag är intresserad av...", "jag gillar....", "i framtiden vill jag göra...". Det är bara jag, jag, jag, jag, men det är kanske typiskt för 80-talisterna. Som blivande arbetsgivare är jag intresserad av vad den sökande kan erbjuda företaget. Inte vilka thailandsresor den sökande varit på eller om de gillar att samla frimärken. Om det inte är relevant för jobbet bör du inte heller ta upp det i ansökan. Håll hellre brevet kort och koncist. Personliga brev som är längre än en A4 orkar man knappast läsa när det trillar in några hundra ansökningar.

Efter inledningen där du kort presenterar dig själv kan du bygga upp brevet i tre delar. Varje del ska motsvara en anledning varför just du är perfekt för jobbet. Börja med den näst bästa egenskapen/erfarenheten, den bästa som tvåa och avsluta med den minst bra. Då väcker du först intresset hos läsaren och sedan övertygar denne, när de kommer till den tredje punkten är läsaren redan fast.

Koppla erfarenheter, egenskaper och intressen till tjänsten. Skriv för guds skull inte en massa klyschor som ”jag jobbar bra enskilt och i team samt gillar att hålla många bollar i luften”. Om det är ett jobb som kräver att du ”ska hålla många bollar i luften” kan du t.ex. skriva: ”Den utlysta tjänsten som XXX passar mig utmärkt då jag i mitt tidigare arbete som ZZZ arbetade med många parallella projekt. Det gav mig stor erfarenhet av att arbeta effektivt och driva projekt från start till slut.”. Ge tydliga exempel och undvik allmänt ordbajsande.

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Om det står "skriftlig ansökan", så rekommenderar jag inte att du ringer.

Har suttit i andra änden, och fått påringningar till förbannelse trots att det stått "skriftlig ansökan". En person som inte förstår innebörden av de två orden är förmodligen inte heller kompetent att sköta något jobb.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
När det gäller telefonsamtal bör du förbereda dig ordentligt. Tänk på att det kan vara hundratals intresserade och mängder av personer som ringer. Det gäller därför att inte slösa rekryterarens tid. Läs på ordentligt om företaget, den utlysta tjänsten och tänk ut tre relevanta frågor. T.ex. vilka ansvarsområden kommer du att ha, innebär tjänsten resor, vilken typ av kunder du kommer att jobba med osv. Fråga för guds skull inte om sådant som framgår av annonsen. Då kommer rekryteraren att se dig som en idiot som inte kan läsa.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
undvik allmänt ordbajsande.
Men? Det är ju det enda vi fick lära oss i sossarnas grundskola, ordbajseri utan innehåll. Ju mer bajs, desto bättre betyg. Fixade du även rövsmörandets konst så fick du guldstjärna!

Hur skall vi överleva?:gnissla

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Exakt, fick lära mig i skolan att skriva så långt som möjligt. Bara en massa skit om ditt å datt om mig själv och va jag ville bli (kamikazepilot) BAJS BAJS

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Exakt, fick lära mig i skolan att skriva så långt som möjligt. Bara en massa skit om ditt å datt om mig själv och va jag ville bli (kamikazepilot) BAJS BAJS

Max ett A4 och dela in texten i lämpliga stycken och för guds skull inga stavfel. Använd högerställd eller vänsterställd text enligt svensk standard.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Max ett A4 och dela in texten i lämpliga stycken och för guds skull inga stavfel. Använd högerställd eller vänsterställd text enligt svensk standard.

Använd dessutom för guds skull ett vettigt och lättläst typsnitt, t.ex. arial eller garamond. Ansökningar skrivna i comic sans, eller något annat "roligt" typsnitt som gör att ansökningen ser ut som ett reklamblad för en circus, åker direkt i papperskorgen.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Kan tipsa om denna.
http://karriarradgivning.monster.se/

Tips& Råd i allt från strategisk jobbsökning till cv och brevskrivning samt bra frågor och förberedelse för intervju, hur man gör bra intryck första veckorna och så vidare..

Nu jobbar jag IOFS på Monster, men artiklarna är skrivna av välkända namn inom bemanning och HR branschen. Det funkar.. Reggar man sig som medlem kan man chatta direkt med konsulterna på företaget och skriva i forumet mm..

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Allt som ser ut som "mallar" från AF åker i papperskorgen, snabbast åker de som använt Platsbankens formulär... även de som inte har en egen E-Mail fast de söker ett jobb inom IT. Klarar man inte av att hålla sig med en E-Mail adress så kanske man inte skall jobba på en IT avdelning.

Max ett A4... du är till för arbetsgivaren inte tvärt om.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Se också till att skaffa en ordentlig e-postadress. När du var 15 år var det kanske coolt med sexy_partybabe@hotmail.com, men när det är dags att söka jobb är det förnamn.efternamn@mail.com som gäller.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år