Peugot 307

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Jag ska inhandla en bil. Har kikat på något i storleksordningen Golfklass och fastnat för 307an då det verkar vara mycket bil för pengarna. Min budget ligger på max 110K.

Har även kikat på Golf Gti och Corolla T-sport men dessa är omöjliga att försäkra.

Den 307 jag är intresserad av är den med den stora motorn på 100Kw. Har hittat flera fina ex från runt 02-03 med under 3000 mil på mätaren för runt 100K.
Är detta en bra bil? Era svar får gärna grunda sig på något mer än gammla fördomar om franska bilar eller något som er arbetskamrats svåger sagt. Alltså vill jag ha omdömen från de som kört eller ägt en 307a. Eller kanske ngt matnyttigt test eller bra hemsida där man kan läsa lite mer..

Tack på förhand
Simon

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Jag har inte ägt någon men jag har kört två olika under ungefär ett, ett och ½ år typ. Den första var en ganska standard antar jag. Den andra var en 307 Griffe, ska visst vara någon värstingmodell.
Egentligen har jag inget gott att säga om någon av dem. Förutom då att de säkert var bensinsnåla.

Några minus:
Standard 307 + 307 Griffe:
- Tråkiga färger och material i paneler.
- Konstigt placerade displayer med för låg "upplösning". Texten påminnde om gamla Ericsson telefoner, och då menar jag dem GAMLA.
- Värdelös stereo.
- Styrningen är direkt värdelös. Jag fick absolut inget gensvar och det kändes som att köra med vattenplaning oavsett om jag körde motorväg eller inne i stan. Rörde man ratten det minsta krängde bilen.
- Även fjädring och hjulupphängning kändes tråkig och alldeles för mjuk.
- Lädret i 'Griffe' gav ett ömtåligt och väldigt plastigt intryck. Tygklädseln i den vanliga gav ett ännu sämre intryck.
- Dåligt satt jag i båda framstolarna samt i baksätet. I framstolarna var det svårt, eller nästan omöjligt, att ratta in en skön körställning.

Jag hade absolut satsat på en Golf 2.0 istället om du nu vill ha lite pulver i motorn. Eller en vanlig Golf 1.6. Mycket bättre bilar och med en kvalitetskänsla som vida överstiger Peugeot 307. Oavsett modell.

Mina två cent..

Jag kastar in två länkar också. Jag har dock inte läst igenom testerna..

http://www.automotorsport.se/biltester/2005/0506/050605.pdf

http://www.automotorsport.se/biltester/2005/0503/050305.pdf

Last edited:

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Jag gillade den inte alls när jag testade den, håller i mångt och mkt med föregående talare. Ett tips från min sida är o kika på bmw compact istället, billig o försäkra så länge du håller dig till 320 lr mindre motor.

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Jag har inget annat än gamla fördomar att erbjuda dig. Franska bilar går fetbort. Fortfarande. Så enkelt är det. Tyska motsvarigheten till Motormännen rankar bilmärken efter i vilken grad de blir stående utefter vägarna därnere och kräver bärgning och vilka tror du intar jumboplatserna år efter år? Tips: De börjar på P och R. Citroen är väl ett något mindre dåligt märke numera men nu var ju det inte aktuellt. För din egen skull; tänk om, tänk rätt!

Att jag är VW-extremist har APSOLUT inget med saken att göra öht.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har haft både Peugeot och VAG i jobbet och de med minst problem är klart Peugeot. Inga allvarliga fel direkt, något hjullager och nån enstaka tändbox i extremfall.
Kvaliteten är numera lika hög (låg?) som hos tex VAG mfl. Däremot så är det fruktansvärt tråkiga bilar i de mindre klasserna men 307:an är på gränsen men där börjar det rycka upp sig litegrann.
Styvfar har en 407sw 06:a som är helt ok, betydligt skönare åk än tex Volvo V70 eller Saab 95 och det är lika generösa garantier mm så man behöver inte oroa sig över sånt.

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
just nu ingen, snyft
Eller så köper du en lite lite äldre bil med riktigt med pulver, reggad som en vanlig 1,8t men går som en s4...

just denna råkar vara till salu... :rolleyes:
och du klarar budgeten gott och väl :tummenupp

p.m för mer info!

http://www.garaget.org/?car=10529

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
CBR600
Peugot, gjord för två
en sitter i, en skjuter på.

--
I rather push an Ford then drive a BMW.

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd

Är du på riktigt LR?:va
Jag vet inte vilka måndagsexemplar av Volkswagen eller Audi du har kört, men dem jag har testat/brukat har inte ens gått att jämföra med en Peugeot. En A4 2.0 Tsport Quattro eller en 307 Griffe? Hm. Svårt val detdära.:tungan

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Mor och far har kört Peugeot 307 nu de senaste fyra åren - började med en -03:a med 500 mil på mätaren samma år, den modellen som du kollade på med 100 kW. Jag har inte mycket erfarenhet av bilar - har inte B-kort men jag körde den rätt mycket och tyckte den var skön att köra. Enkel överallt, lättstyrd, stabil, lättväxlad men ändå bra drag om man gasade på lite. De bytte in den förra året mot en sprillans ny -06:a med 1.6:an, sämre drag i den och samma bränsleekonomi så man kan lika gärna satsa på den stora motorn.

Inredningen känns lite low men inget som jag tänkte på, inte värre än Volvon vi hade innan och för mig är stolarna schyssta, skönt att sitta, har svårt att sitta långa sträckor i många bilar men 307:an är bättre än andra bilar i samma klass - för mig i alla fall.

Jag skulle helt klart kunna tänka mig att köpa Peugeot själv - av de senare årsmodellerna - om jag nån gång får tummen ur och skaffar B-kort, har egentligen ingenting att klaga på på den bilen.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Är du på riktigt LR?:va
Jag vet inte vilka måndagsexemplar av Volkswagen eller Audi du har kört, men dem jag har testat/brukat har inte ens gått att jämföra med en Peugeot. En A4 2.0 Tsport Quattro eller en 307 Griffe? Hm. Svårt val detdära.:tungan

Nu är iofs de lite dyrare vagnarna säkerligen lite mer påkostade, även om en del hävdar att det är samma skit.
Jag har ägt flertalet VAG-bilar och de nyaste har varit de sämsta. För tillfället kör jag dessutom en 05:ans TDI variant och det är inget som är felfritt med den.
Jag lämnade nyss in den på verkstaden för en service och då fick de samtidigt byta flera instrument-lampor (belysning), kortis pga överslag trodde meken.
Dieselkylaren (kylare? sitter under passagerarsidan iaf och ser ut som en kylare) byttes ut pga läckage.
Jag ska precis ut och hämta en annan firmabil som jag kör quaden i, en Peugeot Partner. Skittråkig bil, diesel utan turbo som toppar ca 130km/h. Har rullat snart 3000mil och inte ett fel. Har 3 till likadana fast två bensinare, inte ett fel och alla har rullat snart 5-6000mil.
Iofs så är de två polo-bilarna inte heller några problembilar och de har rullat snart 5000mil.
Tidigare bilar har bla varit Peugeot och en av dem rullade tex 25 000mil på 2 år och då hade de servat och lagat den för totalt 220 000:- när den såldes. Allt var gjort på garanti dock och största problemet var automatlådan som byttes 2ggr och renoverades 1 gång.
Skodan (VAG-bil...) som rullar för tillfället är inne på 18 000mil på snart 1 1/2år och den har det varit mkt mer problem med.

Så med min erfarenhet så kan jag säga att det är inte så enorma skillnader i kvalitet dem emellan och man ska köpa den man trivs bäst med.
Dock så är Audi som sagt kanske snäppet bättre, det kan jag inte säga så mkt om då jag inte har ägt eller haft någon i jobbet.
Personligen så är min nuvarande TDI den klart skönaste bilen att färda arslet i och den går billigt också, 0.65l/mil blandad (elak också) körning och med KCR-box får man ännu finare siffror och mer pulver, vilket inte behövs.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...