Photoshop Sporthoj

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Blue_F skrev:
2292198 bild 1. Det var en rolig bild att leka med... vilket har resulterat i yttligare en natt med Photoshop :tomten

Som tidigare talare sa så var det ganska svårt att få ramen att se vitlackad ut... men här kommer mitt bidrag :tummenupp

bild 2.Var en fasligt liten bild.. men såhär blev det :)
tackar, nu är bara frågan om jag ska göra det eller inte :va (blir kanske vita dekaler ist)

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
Funderade lite på detta, men hade nog blivit snyggare med en mer mörk matt grå färg än den "gröna" som är nu.. vad tror ni?

Bifogat

• er5.jpg
    er5.jpg
    66.4 KB · Visningar: 166

Green

Dirty South
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
SixDirtySix
Blue_F skrev:
2292198 bild 1. Det var en rolig bild att leka med... vilket har resulterat i yttligare en natt med Photoshop :tomten

Som tidigare talare sa så var det ganska svårt att få ramen att se vitlackad ut... men här kommer mitt bidrag :tummenupp

bild 2.Var en fasligt liten bild.. men såhär blev det :)

SJUKT SNYGGT!!!!!! :tummenupp

Napoleon

Vill ha en riktig sporthoj
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
ZZ-R
reddevil skrev:
2292747 Funderade lite på detta, men hade nog blivit snyggare med en mer mörk matt grå färg än den "gröna" som är nu.. vad tror ni?

Hur fasiken gör ni för att ändra färg på en hojj utan att formerna/konturerna försvinner ? :huvet

Därtill, hur kan man klistra in ett oregelbundet mönster, dvs ej en solid färg,
och behålla formerna/konturerna ? :va

Oerhört tacksam för lite hjälp :)

Blue_F

Make It So
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
Kawasaki ZX-9R Ninja
Napoleon skrev:
2296319 Hur fasiken gör ni för att ändra färg på en hojj utan att formerna/konturerna försvinner ? :huvet

Därtill, hur kan man klistra in ett oregelbundet mönster, dvs ej en solid färg,
och behålla formerna/konturerna ? :va

Oerhört tacksam för lite hjälp :)

Är inte riktigt säker på vad du menar :va Men grunden ligger väl i att markera och Copy- paste (ju mer noggrant man "klipper ut" ju snyggare blir det. Arbeta med lager :tummenupp undvik att ändra i orginalbilden
(Förutsatt att man använder Photoshop eller liknande)
Sen är det bara att experimentera :yoparty

Har man inte photoshop så finns "The GIMP" där man uppnå ungefär samma resultat i, men kanske inte lika användarvänligt... Detta program är helt klart värt en titt för de som inte sett det!

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Hur får ni tex orange att bli vitt? Jag kan färga färg till färg men inte till svart ellert vitt för då blir det som i paint.

Napoleon

Gick med
11 Jul 2003
Hoj
ZZ-R
Blue_F skrev:
2296383 Är inte riktigt säker på vad du menar :va Men grunden ligger väl i att markera och Copy- paste (ju mer noggrant man "klipper ut" ju snyggare blir det. Arbeta med lager :tummenupp undvik att ändra i orginalbilden
(Förutsatt att man använder Photoshop eller liknande)
Sen är det bara att experimentera :yoparty

Har man inte photoshop så finns "The GIMP" där man uppnå ungefär samma resultat i, men kanske inte lika användarvänligt... Detta program är helt klart värt en titt för de som inte sett det!

Ok, ett exempel : Jag har ett fotografi på en bensintank. Jag vill byta färg på tanken, utan att alla konturer/skuggningar etc. fösvinner, detta är ju en "3D" bild. I paint så blir den platt om man byter färg på tanken. Hur skall jag göra ? Finns det nån enkel step by step beskrivning för denna PHOTOSHOP operation ? :rolleyes:

/N

Last edited:

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Va tusan...

Fanns det ingen som kunde modda en DR 800 till mig, la ju upp sjysta bilder åt er...

Kom igen för sjutton gubbar :)

Bonne

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Monster 620 S.ie
Skulle vilja att något PS proffs moddade en Ducati- och/eller Monsterdekal. :Bugar :Bugar :Bugar
Hojen är ducatiröd och dekalen ska nog sitta på tanken.
Skulle vilja ha bilden i så hög upplösning som möjligt för direkt utskrift så den kan skickas till: Jonas88_035@msn.com
Filformatet skulle kunna vara *.gif, *.bmp eller högupplöst *.jpg.
Tackar så mycket på förhand! :tummenupp :tummenupp

Rundberg

Yo mamma!!!
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000-K6
Tjo funderar på att lacka sliponet mattsvart så de smälter in i med ram och så likadant med skjuts fostöden, vore kul att se resultatet innan om nån kan fixa , ha ingen bättre bild för tillfället men kan försöka skaffa..

Bifogat

• 2463747178.jpg
    2463747178.jpg
    53.2 KB · Visningar: 127

Blue_F

Make It So
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
Kawasaki ZX-9R Ninja
Napoleon skrev:
2296842 Ok, ett exempel : Jag har ett fotografi på en bensintank. Jag vill byta färg på tanken, utan att alla konturer/skuggningar etc. fösvinner, detta är ju en "3D" bild. I paint så blir den platt om man byter färg på tanken. Hur skall jag göra ? Finns det nån enkel step by step beskrivning för denna PHOTOSHOP operation ? :rolleyes:

/N
Driver du med mig :va
Ok.... efter vad jag förstår av vad du skriver tror jag dret är ett mjukvaruproblem du tampas med.... Med "3D" antar jag att du menar fotografi??. Paint är inget fotobehandlingsprogram utan ett enkelt ritprogram. det du behöver är program som Adobe Photoshop, Paintshop pro, eller The GIMP mm. Var av Photoshop antagligen är det vanligaste programet. Skaffar du ett sådant program tror jag du förstår vad jag menar sen :tummenupp

Eller missförstår jag dig helt nu :confused:

Napoleon

Gick med
11 Jul 2003
Hoj
ZZ-R
Blue_F skrev:
2297592 Driver du med mig :va
Ok.... efter vad jag förstår av vad du skriver tror jag dret är ett mjukvaruproblem du tampas med.... Med "3D" antar jag att du menar fotografi??. Paint är inget fotobehandlingsprogram utan ett enkelt ritprogram. det du behöver är program som Adobe Photoshop, Paintshop pro, eller The GIMP mm. Var av Photoshop antagligen är det vanligaste programet. Skaffar du ett sådant program tror jag du förstår vad jag menar sen :tummenupp

Eller missförstår jag dig helt nu :confused:

Damnit, jag trodde man kunde göra allt 3D i Paint :huvet

Blue_F, det va' ett skämt. :) Jag kör Photoshop 5.5 försöker göra lite bildredigering, men är inte helt på det klara hur ovan exempel skall genomföras med bra resultat. Kanonsnällt om du kan ge mig en snabbkurs :tummenupp

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
För er som vill byta färg men behålla konturerna.. gör en liten enkel step by step här om ni har photoshop.. (har tyvärr svenska photoshop så ni får översätta menyerna själva om ni har engelsk version)

Steg 1.
Ta en valfri bild

Steg 2.
Markera det du vill ändra färg på med Lasso (L) verktyget, kom ihåg att det behöver inte vara perfekt första gången du använder det, gör en grovskiss först över området du vill ändra färg på sedan kan du använda tangentkombinationen Shift+högermusknapp och alt+högermusknapp för att lägga till/ta bort delar av markeringen du har gjort, lättare att småpilla efteråt och få det snyggt än fixa allt på första försöket.

Steg 3.
Du har nu markerat din Mc där du vill ändra färg. Då brukar jag högerklicka i markeringen och välja "spara markering" sedan skriva ett namn, på det sättet så även om du inte vill ha markeringen kvar i senare skede kan du alltid bara "öppna" din markering du gjort igen sen.. Annars hoppa över det steget.

Steg 4.
Välj Bild --> Justeringar --> Nyans/mättnad (t.ex), nu får ni fram Tre stycken "spakar", Nyans - Mättnad - Ljushet, kryssa även i "Färga" som står nere till höger, Nu ska allt i er markering ha bytt färg till "default" färgen men behålla konturerna under färgen.. Pilla med staplarna tills ni hittar den färg ni någorlunda är ute efter. och sedan välj OK.

Nu har ni med enkla medel ändrat färgen på er mc..

Bifogat

• step.jpg
    step.jpg
    85.4 KB · Visningar: 170

Blue_F

Make It So
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
Kawasaki ZX-9R Ninja
reddevil skrev:
2297696 För er som vill byta färg men behålla konturerna.. gör en liten enkel step by step här om ni har photoshop.. (har tyvärr svenska photoshop så ni får översätta menyerna själva om ni har engelsk version)

Tack!

Napoleon skrev:
2297649 Damnit, jag trodde man kunde göra allt 3D i Paint :huvet

Blue_F, det va' ett skämt. :) Jag kör Photoshop 5.5 försöker göra lite bildredigering, men är inte helt på det klara hur ovan exempel skall genomföras med bra resultat. Kanonsnällt om du kan ge mig en snabbkurs :tummenupp

PMade för jag tyckte det blev lite OT med en photoshop skola i denhär tråden

Finns det nånstans på SH man kan starta en "tipps och trix för Photoshop"-tråd. Känns som det finns massvis med kunskaper att dra nytta av här!! :tummenupp och så kan vi hålla denna tråden ren :rolleyes:

Rundberg skrev:
2297113 Tjo funderar på att lacka sliponet mattsvart så de smälter in i med ram och så likadant med skjuts fostöden, vore kul att se resultatet innan om nån kan fixa , ha ingen bättre bild för tillfället men kan försöka skaffa..

Blev inte riktigt nöjd... men var det nått sånthär du menade?

Bifogat

• gix.jpg
    gix.jpg
    129.5 KB · Visningar: 149

Napoleon

Gick med
11 Jul 2003
Hoj
ZZ-R
Tack pojkar !

Är inte inne så ofta här längre (på Sporthoj) och hade lite dålig koll :confused: vad man exakt diskutterade på denna tråden, sorry för OT. :rolleyes:

Tack ännu en gång ! :tummenupp

Blue_F

Make It So
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
Kawasaki ZX-9R Ninja
Faster skrev:
2296892 Va tusan...

Fanns det ingen som kunde modda en DR 800 till mig, la ju upp sjysta bilder åt er...

Kom igen för sjutton gubbar :)

Holler på att pillar lite med din hoj... har aldrig jort den typen av moddar du vill ha... tog bort din och ställde dit en Highland istället :tungan

Får se om det blir nått slutresultat på modden senare... just nu ser det inte ut som nånting :näsblod

Bifogat

• hojbyte.jpg
    hojbyte.jpg
    140.4 KB · Visningar: 119

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
gniden skrev:
2286620 Vill ha en bild på en xt660x med gp ljuddämapare typ Buell (underliggande) men inte så fet och dom andra dämparna bortplockade, det hade varit super. Tack på förhand ni är grymma :tummenupp
Var tvungen att leka lite innan jag hoppade i säng :)

Edit: Fan va dassiga färgerna blev nu då...

Bifogat

• XTR.jpg
    XTR.jpg
    130.4 KB · Visningar: 132
Last edited:

ZIPP0

Medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
En sån där som låter högt
vad tycks om denna :tungan :hihi