Om man istället haft en assymmtrisk kolvinfästtning hade kraften startat en rotation av vevtappen/vevaxeln. Om kolvinfästningen är förskjuten till vänster i resonemanget ovan kommer motorn således snurra medsols.
Vad man i praktiken vill göra är att utnyttja maxtrycket i förbränningen till en roterande rörelse och maxtryck infinner sig när kolven står i ÖD.
1) enbart kolvens tryck längs cyllen kan utnyttjas, så jag tror knappast på nån märkbar skillnad
i kraftöverföringen till vevaxeln. Tror bara mekaniska dödläget (kolvbult - vevtapp-vevaxeln i rät linje)
inträffar en liten aning tidigare. 1 mm förskjutning kan ge t.ex. 1.5 vevgrader tidigare (räknat på slag 70 mm)
2) maxtrycket uppkommer en bra bit efter ö.d. säg 20 grader.
Så dom sakerna hör nog inte ihop så mycket.
På andra moderna motorer förskjuter man hela vevpartiet så att det hamnar off-set från kolvarna. Får det samma eller bättre verkan på låg och mellan register än förskjuten kolvbult?
Jag tror cyllarnas offset ändrar kolven rörelsekurva så att den blir osymmetrisk runt ö.d. rsp n.d.
(Även ändring av staklängden ändrar den kurvan, fast symmetrin bibehålls.)
Möjligen finlirar man på det sätter för att ändra momentkurvan, eller minska påkänningar
eller friktionsförluster.
Men hur det funkar och varför man gör det vet jag inte, utan gissar lite.
/u