Pilot road 3 eller 4

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är tillverkningsdatum på de Pilot Road 3 som du hänvisar till?


Buy quality, cry once
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Brooklyn S: Pilot road 3 har väl inte tillverkats på typ 4-5 år? ,De går alldeles utmärkt att inhandla.

Gundj: Inga däck från de stora tillverkarna kommer att få trådstartaren att halka runt och tappa fästet förutsatt att det är någon av de senare modellerna och inte något bortglömt däck sedan -89.
Ja svarade med gliring tillbaka Då det visst spelar roll att anpassa däcken till den typ av körning, Nä de är ju klart har man 84 HK å ska ner å spegla sig nere vid korv mojen så äre inga problem men som trådstartaren sa så han vill gärna bli bättre på kurvtagning å ja har tappat greppet vid ett flertal gånger med dessa däck utan att lägga ner knät i asfalten. Om de inte är nå problem me att köpa vilket däck som helst från de stora tillverkarna så rekommenderar dig personligen Shinko 005 lägg på dom på din Ducati, lycka till

Återigen en lite otrevlig attityd som saknar den där glimten i ögat... Är inget fel med att vara kaxig men hävda sig med att din hoj har mer än 84 hk blir bara tramsigt.

Ett märkesdäck från välkänd tillverkare räcker gott och väl för ett knäskrap om det nu är det ts vill. Verkar iaf vara Vindens måttstock iaf....

Till TS.
Kolla som sagt motorrads tester, de är genomarbetade och ger en hint om vilka däck som passar just din körning.
 

Vinden

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
I garaget
Hoj
GSXR 1000
Återigen en lite otrevlig attityd som saknar den där glimten i ögat... Är inget fel med att vara kaxig men hävda sig med att din hoj har mer än 84 hk blir bara tramsigt.

Ett märkesdäck från välkänd tillverkare räcker gott och väl för ett knäskrap om det nu är det ts vill. Verkar iaf vara Vindens måttstock iaf....

Till TS.
Kolla som sagt motorrads tester, de är genomarbetade och ger en hint om vilka däck som passar just din körning.

Ja de e så tramsigt att lägga upp att man dricker T-röd, de e så tramsigt att, ge folk gliringar, de e så tramsigt att du skriver vilken måttstock jag verkar ha, ååå gud va jag mår dåligt nu, trams, ska vi tramsa vidare nu eller kan vi släppa jollet nu.
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ja de e så tramsigt att lägga upp att man dricker T-röd, de e så tramsigt att, ge folk gliringar, de e så tramsigt att du skriver vilken måttstock jag verkar ha, ååå gud va jag mår dåligt nu, trams, ska vi tramsa vidare nu eller kan vi släppa jollet nu.

Det tackar jag och många gissningsvis med mig för att vi gör som du säger "släppa jollet". (vad det nu är men tror mig förstå vad du menar). Hoppas att du tillfrisknar efter illamåendet efter en god natts sömn samt att det inte är något elakare på gång :tummenupp

Till tråden...
Ska sätta på mina nya däck i veckan. Köpte Pilot 5 och har svårt att tänka mig att dom skulle vara sämre än vad 3 och 4 skulle vara vilka jag endast hitintills hört gott om. Vill tro att dom alla oavsett om dom heter 3-4-5 funkar strålande till 99% av oss tvåhjulspiloter :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vinden var kommer din fakta om att Pilot Road är hala? Är det kanske din egen anekdotiska fakta, eller har du något seriöst att komma med? Nä tänkte väl det. Själv har jag kört bandag på Anderstorp med PR3, inte fan halkade jag av banan då.

Pilot Road 3 är gamla i gemet nu, skulle inte valt dem såvida inte a; setet är nytillverkat, b; min körning är landsväg utan bandagar; priset är riktigt jävla bra.
Pilot Road 4 tycker jag är lite vaga och äckliga fram, kom aldrig riktigt överens med dem. Men ett prisat däck. Road 5 har jag inte testat än.

Metzeler M7RR är det däck som imponerat mest på mig nu, har kört drygt 200 mil över vintern på dem. Kommit nya M9RR, de ska provas nästa gång. Men det är inte fakta, bara mina anekdoter. Dock är M7RR hyfsat uniont hyllade (lite som PR3 var i sin genre anno dazumal).
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Brukar det bli dålig väghållning om man har olika däck fram och bak? Metzeler M5 bak, Metzeler M7 eller M9 fram.

Just nu är det bara framhjulet som behöver bytas. Bakhjulet är nästan nytt så det kommer inte bytas.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad däcken anbelangar kan TS välja vilket som av de föreslagna sporttouringdäcken och då utgår jag från hur TS beskriver att de ska användas. Det där värme/tempsnacket var ju bara för underhållande.

PR3 tycker jag inte är så lyckat. Sajpningen i framdäcket ger lätt tråkigt slitage, klackighet, det är oljud och något diffus känsla men bra i regn, absolut. PR4 bättre på alla punkter utom möjligen marginellt kortare livslängd. Road 5 är en annan nivå och dessutom roligare att svänga med. Bästa michelindäck jag kört på, (håller mig till sporttouringdäck). Visst finns det roligare däck men sammantaget och allround håller jag road 5 för att vara svårslaget. Du blir nog inte ledsen av PR4 heller, ffa då den sparade penningen.

Betänk att sporttouringdäck är konstruerade för att arbeta i lägre temperaturer än rena sportdäck.

Outtömligt ämne, försöker hålla det kort.

Lycka till och hoppas du blir nöjd!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hade själv PR3 på FZ1an och de planade ut ganska fort på mitten så det blev en tydlig klack på dem. Har inte testat 4an eller 5an. Däremot har jag nu satt på Dunlops Roadsmart III. De var testvinnare hos Motorrad och de får bra kritik.

Pilot roads tidigare modeller är väl lite kända för att de blir plana på mitten relativt fort jämfört med andra tillverkare. Jag kan dock inte säga hur det är med de senaste 4 & 5. Jag köpte som sagt inga fler efter PR3. Tyckte de var för dåliga helt enkelt i hållbarhet.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Tack för alla svar! Det här forumet är en guldgruva för sådana som mig.

Jag tänkte inte på att det fanns test (tack för tipset tmax!).

Det lutar åt Dunlop Roadsmart 3 eller Pirelli Angel GT (delad första plats på testet). Jag kör sällan när det regnar och det blir nog Pirelli för mig om inte någon av er har några synpunkter eller erfarenheter som ni vill dela.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Vad däcken anbelangar kan TS välja vilket som av de föreslagna sporttouringdäcken och då utgår jag från hur TS beskriver att de ska användas. Det där värme/tempsnacket var ju bara för underhållande.

PR3 tycker jag inte är så lyckat. Sajpningen i framdäcket ger lätt tråkigt slitage, klackighet, det är oljud och något diffus känsla men bra i regn, absolut. PR4 bättre på alla punkter utom möjligen marginellt kortare livslängd. Road 5 är en annan nivå och dessutom roligare att svänga med. Bästa michelindäck jag kört på, (håller mig till sporttouringdäck). Visst finns det roligare däck men sammantaget och allround håller jag road 5 för att vara svårslaget. Du blir nog inte ledsen av PR4 heller, ffa då den sparade penningen.

Betänk att sporttouringdäck är konstruerade för att arbeta i lägre temperaturer än rena sportdäck.

Outtömligt ämne, försöker hålla det kort.

Lycka till och hoppas du blir nöjd!

Ett inlägg helt i min smak :tummenupp
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Tack för alla svar! Det här forumet är en guldgruva för sådana som mig.

Jag tänkte inte på att det fanns test (tack för tipset tmax!).

Det lutar åt Dunlop Roadsmart 3 eller Pirelli Angel GT (delad första plats på testet). Jag kör sällan när det regnar och det blir nog Pirelli för mig om inte någon av er har några synpunkter eller erfarenheter som ni vill dela.


Hej Hebbe

Pirelli är ett mycket bra val då jag och många fler kör på dom. Med tanke på det du skriver så skulle jag nog reka en sportigare model från Pirelli tex Diablo Rosso corsa 2 eller rosso 3 oavsett modell du väljer från pirelli så blir du nog nöjd. Kolla in mynetmoto.com brukar ha bra pris lycka till
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Märkligt att Road 5 skulle vara ett dålig val i väta. Motorrad tycker precis tvärt om.
Har det med (ute-)temperatur att göra?
Läs testet:https://www.bike.se/test/test-basta-mc-dacken/

Jag tycker också det är konstigt men är på den nivån att jag funderar på att lägga på ett annat bakdäck nu långt innan det är i närheten av slitet bara för att det blir läskigt att köra i regn med det här. Men det kan ju vara så att jag har et måndagsexemplar. Verkar ju dessutom som om Vinden också har haft problem med dem så jag är inte ensam.

I övrigt så har jag inte haft några problem med dem, i tortt väglag och på lungt bantempo har de fungerat utmärkt. Men det gör ju de flesta däcken så det känns ju konstigt att just Pilot Road 5 ska krångla i väta. Speciellt på en förhållandevis vridmomentssvag hoj som min zx6r.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nä de är ju klart har man 84 HK å ska ner å spegla sig nere vid korv mojen så äre inga problem men som trådstartaren sa så han vill gärna bli bättre på kurvtagning å ja har tappat greppet vid ett flertal gånger med dessa däck utan att lägga ner knät i asfalten. Om de inte är nå problem me att köpa vilket däck som helst från de stora tillverkarna så rekommenderar dig personligen Shinko 005 lägg på dom på din Ducati, lycka till :tummenupp

Då vågar jag påstå att din körteknik är i behöv av förbättring.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej!

Ska köpa nya däck och undrar lite kring däcken i rubriken. Om jag förstått saken rätt är de ganska lika men PR4 har bättre köregenskaper på blött underlag.

Greppar de lika bra på torrt underlag eller är PR3 bättre?

Jag ska inte köra på bana och lägger inte ner några knän i kurvorna men jag vill gärna bli bättre på kurvtagning och vill inte att däcket ska släppa.

Jag har kört Pilot Road 2 och 4, RoadSmart2 och AngelGT, och alla av dem kommer att fungera att köra på, de kommer överhetta vid bankörning i högt tempo, men eftersom att du inte tänkt köra bana så duger de nog. Själv kör jag för tillfället på AngelGT som sporttouringdäck, gillar deras feeback, och känslan i dem. Nackdelen är väl att de håller lite kortare än både pilot road och roadsmart, men de däcken blir ändå platta och obehagliga att köra med efter ungefär samma sträcka vi mycket landsvägskörning så jag föredrar den lite sportigare känslan i AngelGT.
Vad gäller våtfäste så har jag aldrig haft något problem med det med några moderna däck från större tillverkare, med undantag för Qualifier för 10 år sen. Opålitigt som fan så fort det var lite vått.
Och däck med 5+ år på nacken som blivit stenhårda. Fantastiskt lömska i väta.

Skillnaden mellan PR, RS och AGT vad gäller våtfäste är närmast akademisk om du inte tänkt pressa gränser i regn.

Men, vill du lära dig svänga är bankörning väldigt bra speciellt handledarledd förarutbildning på bana. Däcken kommer inte släppa pga att de är dåliga, utan pga att du som förare gör något fel när du tar kurvan, med undantag för oljespill, grus och andra eländigheter med asfaltsytan.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag minns den gamla svart/vita tiden. Köpte man en ny hoj och inte byte originaldäcken premiäråket från butiken så kom man ca 2-300 meter innan man klotade. Tror att dom hette "Cheng Shin" :gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag minns den gamla svart/vita tiden. Köpte man en ny hoj och inte byte originaldäcken premiäråket från butiken så kom man ca 2-300 meter innan man klotade. Tror att dom hette "Cheng Shin" :gnissla

De hette inte ?????? :hihi

Edit: Meh...
"Mashàng shale wo" då.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tack för alla svar! Det här forumet är en guldgruva för sådana som mig.

Jag tänkte inte på att det fanns test (tack för tipset tmax!).

Det lutar åt Dunlop Roadsmart 3 eller Pirelli Angel GT (delad första plats på testet). Jag kör sällan när det regnar och det blir nog Pirelli för mig om inte någon av er har några synpunkter eller erfarenheter som ni vill dela.

Trevligt att du nämner dessa däck och märken. Jag svarade enbart rörande michelinarna.

Nu är ju Pirelli en personlig favorit på kanske inte helt rationella grunder. När de nu ändå är på tapeten vill jag slå ett slag för det utgående Angel ST. Roligare att svänga med än GT och med din hoj borde du få ut skapligt med mil. De säljs ju i set för rena felväxlingspengar så det går fint att köpa hem ett par uppsättningar och vara tryggad rätt lång tid framöver. Funkar i vått och är väldigt trevliga i styrning och känsla. Det är nog de däck som gett mig störst smile.

Annars är Angel GT riktigt bra...men inte lika kul som ST som nog vinner på ekonomi också.

Edit;

Verkar som den ekonomiska vinsten med att köra Angel ST är till ända. Väljer man Angel ser jag GT som rimligaste alternativ.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har kört PR3 och PR4 många mil både landsväg och KNIX osv. Ingen racerkörning.

Steget mellan PR3 (som jag då aldrig har sett nyare än kanske 2016) och PR4 är stort. PR4 var någon nivå över konkurrenterna vad gäller våtgrepp, samtidigt som det funkade mycket bra under övriga förhållanden och hade alldeles utmärkt livslängd. Jag har fått 1800 mil ur ett framdäck, 1100 bak. Olika gummiblandningar och blev inte alls lika plattslitet som PR3. PR4 var dessutom riktigt bra på grus... för att vara landsvägsdäck.

Men den stora fördelen med dessa däck är att de signalerar slitaget tydligt. Inte som Metzeler som ser helt okej ut och 15 mil senare kikar corden fram... det har jag varit med om många gånger.

Du kan lugnt utgå från att PR5 är bättre än PR4.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top