Pimpning av turbohojen! GSXR1100T Blingbling edition

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Arctic#1 skrev:
Tackar :) Det var väl du som tipsade mig om att jag skulle sätta lamporna så? Jag tror det... men det var bra! Blev mycket snyggare så :)

Hoztic skrev:
Grymt snyggt! :Bugar Väntar med spänning på resultatet! Polerar du allt med Dremeln, eller har du häftigare saker till dom större ytorna?

OT: Anar en VR6'a i bakgrunden? Inga turboplaner för den? :hihi

Tackar! Nä, jag polerar inte allt med Dremeln. När det ska slipas bort färg mm på större ytor så använder jag en annan slipmaskin (en sån där mus eller vad de nu heter), men för resterande slipning, t.ex. våtslipning för att få lite glans på aluminiumet, då slipar jag för hand. Jobbigt...

Nja, den där vr6:an ska igentligen inte stå där, det var killen som photoshoppade bilden som lade in den så han kunde klippa ut min hoj och ändra bakgrunden så det inte såg helt tosigt ut när han skulle höja baken på hojen. Så var den vr6:an kommer ifrån vet jag inte :hihi Det är inte min iaf. Själv kör jag Honda Civic och Beach Buggy. Men Buggyn har jag lite turboplaner för :) De brukar kunna röra på sig ganska hyfsat med turbo :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Lite mer har blivit gjort idag. Jag polerade de sista grejorna (men det kommer säkert mer), dvs. det andra gaffelbenet, hållaren till ena fotpinnen, staget till bromsoket bak, avgasröret och locken till oljebehållarna på styret. Se bild nedan! Locken blev ganska fina faktiskt... De var svarta innan och texten var försänkt, så texten är fortfarande svart men resten är blankt. Avgasröret var svårt att få någon glans på eftersom röret är så satans hårt, men det ska ändå iväg och galvaniseras eller förnicklas eller vad det nu heter. Blir finare yta då.
Jag såg nu på bilderna att jag glömde rengöra styret... :huvet Jaja. Får försöka komma ihåg det till nästa gång. Hojen ska även snyggas till framför hastighetsmätaren. Det ligger sladdar överallt nu och det ser inte så snyggt ut, så det kommer en formgjuten kolfiberkåpa där sen som mätaren sitter fast i och som döljer sladdarna. Ska bara få på framkåpan innan jag tillverkar kolfibergrunkan så jag kan bygga en plugg att gjuta av.
Framkåpan är spacklad och färdigslipad vid hålen för lamporna och det blev jäkligt snyggt tycker jag, men jag glömde ta bild på den idag. Fan vad mycket text! Jag skulle kanske ta och skaffa mig ett liv också... :hihi
 

Bifogat

  • avgror2.JPG
    avgror2.JPG
    103.9 KB · Visningar: 339
  • instrkrona2.JPG
    instrkrona2.JPG
    75.7 KB · Visningar: 477

Jonathan

Guest
Vackert mannen!

Är grymt imponerad av sådana som dig själv. Jordnära människor som kanske inte är experter (?), men som ändå får ut mycket pulver för lite cash.
Vedbotrim kanske är ordet jag söker :)

Och nej, jag försöker inte smöra mig in hos dig. Även fast det skulle vara kul att testa på gammelsukkan :hihi


/Jonathan

Edit: Snygg svets mellan flänsen och utblåset!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jonathan skrev:
Vackert mannen!

Är grymt imponerad av sådana som dig själv. Jordnära människor som kanske inte är experter (?), men som ändå får ut mycket pulver för lite cash.
Vedbotrim kanske är ordet jag söker :)

Och nej, jag försöker inte smöra mig in hos dig. Även fast det skulle vara kul att testa på gammelsukkan :hihi


/Jonathan

Edit: Snygg svets mellan flänsen och utblåset!
Tackar :) Nä, expert är jag inte på något, men man lär sig mycket genom att göra själv och våga prova. Nja, jag lånar nog inte ut den... men den får passagerarsadel i vinter så åktur kan jag bjuda på vid tillfälle :tummenupp

Ang. svetsen så har jag inte gjort den själv... har ingen svets och är ganska kass på att svetsa (har inte provat så mycket) fastän jag jobbar på Esab :hihi

Jocks skrev:
Ser mycket bra ut, kul att photoshoppen kom till användning också.
Tackar! Japp, jag har den som inspiration för mitt bygge :tummenupp Förhoppningsvis så ska den likna photoshoppen när den är klar. Hoppas den gör det också, då hade den varit snygg..
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
lahi skrev:
Jaså, ska du härmas? :hihi Hehe, men mig gör det inget, så bygg du :tummenupp
Bra idé det där med avgasröret... :) Men mitt rör ska vara som det är! 20 cm långt rakt ut i sidan.
Starta gärna en byggartråd och släng upp lite bilder på ditt bygge sen! Vill se!

Nu är byggtråden uppe som du redan har hittat till ser jag. från vilken hoj kom din plast?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Henkka skrev:
Nu är byggtråden uppe som du redan har hittat till ser jag. från vilken hoj kom din plast?
Japp, den har jag hittat och jag kommer att följa den noga :) Min plast kommer från GSXR1000 -01-02. Men bakdelen på din hoj är ju nästan snyggare... börjar bli sugen på en sådan, men det får nog vänta en stund :hihi
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Lite uppdateringar. Har inte hunnit med så värst mycket de senaste dagarna, men jag har iaf polerat upp kedjeskyddet så mycket det gick. Det blev kanske inte så jäkla bra eftersom den har ganska mycket repor och bulor. Den har levt ett hårt liv.
Jag spacklade och slipade kåpan lite runt rören för lamporna, men fick spackla lite till efter jag slipat klart. Bilden nedan är med spackel men oslipad. Det får ni stå ut med.
Packboxarna i gaffelbenen är också bytta. De läckte som såll...
Fälgarna och svingen ska jag få tillbaka i slutet av veckan! :banana Hoppas jag... Det är senaste beskedet iaf.
 

Bifogat

  • kedjeskydd2.jpg
    kedjeskydd2.jpg
    101.9 KB · Visningar: 234
  • kedjeskydd1.jpg
    kedjeskydd1.jpg
    47 KB · Visningar: 251
  • framkapaspackel1.jpg
    framkapaspackel1.jpg
    30.2 KB · Visningar: 340

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
lahi skrev:
Lite uppdateringar. Har inte hunnit med så värst mycket de senaste dagarna, men jag har iaf polerat upp kedjeskyddet så mycket det gick. Det blev kanske inte så jäkla bra eftersom den har ganska mycket repor och bulor. Den har levt ett hårt liv.
Jag spacklade och slipade kåpan lite runt rören för lamporna, men fick spackla lite till efter jag slipat klart. Bilden nedan är med spackel men oslipad. Det får ni stå ut med.
Packboxarna i gaffelbenen är också bytta. De läckte som såll...
Fälgarna och svingen ska jag få tillbaka i slutet av veckan! :banana Hoppas jag... Det är senaste beskedet iaf.

Riktigt stiligt! Vart köpte du glasfiberrören sa du?? :gnissla
Har du kåpan monterad i motorn som original eller har du gjort egna kåpfästen? Har du behållt "buren" ifram för lamporna och kåpfästena?

Blir inte ljuset ganska så smalt och riktat när det lyser igenom ett rör? Kan du ställa lamporna rätt för besiktingen eller?

Bling bling hojen blir riktigt häftig tror jag!! :yoparty
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Henkka skrev:
Riktigt stiligt! Vart köpte du glasfiberrören sa du?? :gnissla
Har du kåpan monterad i motorn som original eller har du gjort egna kåpfästen? Har du behållt "buren" ifram för lamporna och kåpfästena?

Blir inte ljuset ganska så smalt och riktat när det lyser igenom ett rör? Kan du ställa lamporna rätt för besiktingen eller?

Bling bling hojen blir riktigt häftig tror jag!! :yoparty
Tackar! Glasfiberrören gjorde jag själv. Jag hittade en 1-liters plastflaska för batterivatten som hade precis rätt diameter, så jag lade 2 varv glasfiber runt den. Blev kanon! :tummenupp Kåpan sitter fast med två skruvar i "buren" framför styret, två skruvar i motorn alltså originalinfästningarna men med stag framåt till infästningarna i sidokåporna (sidokåporna går inte lika långt bakåt som original), och två skruvar undertill i originalinfästningarna (med distanser mellan).
Den sk. buren är lite kapad på sidorna för att få plats. Vet inte om jag ska ta bort den nu eftersom lamporna ska monteras i kåpan.
Jag tror det blir ganska bra ändå med lamporna i rör. Linsen sitter ca 5 cm längre fram än bakre kanten på rören i kåpan, så jag tror inte att rören skymmer. Lamporna hamnar ganska långt fram ändå. Ska jag ställa lamporna inför besiktningen så får jag slipa lite i rörens bakkant, men det går snabbt :hihi Macken här i byn har utrustning för att kolla lamporna :tummenupp
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
lahi skrev:
Tackar! Glasfiberrören gjorde jag själv. Jag hittade en 1-liters plastflaska för batterivatten som hade precis rätt diameter, så jag lade 2 varv glasfiber runt den. Blev kanon! :tummenupp Kåpan sitter fast med två skruvar i "buren" framför styret, två skruvar i motorn alltså originalinfästningarna men med stag framåt till infästningarna i sidokåporna (sidokåporna går inte lika långt bakåt som original), och två skruvar undertill i originalinfästningarna (med distanser mellan).
Den sk. buren är lite kapad på sidorna för att få plats. Vet inte om jag ska ta bort den nu eftersom lamporna ska monteras i kåpan.
Jag tror det blir ganska bra ändå med lamporna i rör. Linsen sitter ca 5 cm längre fram än bakre kanten på rören i kåpan, så jag tror inte att rören skymmer. Lamporna hamnar ganska långt fram ändå. Ska jag ställa lamporna inför besiktningen så får jag slipa lite i rörens bakkant, men det går snabbt :hihi Macken här i byn har utrustning för att kolla lamporna :tummenupp

Tackar för infon... funderar på att planka dig rakt av när det gäller lamporna, om du ursäktar, för det blir SNYGGT!

Angående kåpfästena i motorna så är ju skruven i toppen bara borrad och gängad, alltså borde man kunna göra likadant med den främre skruven och sen sätta ett stag imellan och sen kåpfästet på den, vad tror du om det?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Henkka skrev:
Tackar för infon... funderar på att planka dig rakt av när det gäller lamporna, om du ursäktar, för det blir SNYGGT!

Angående kåpfästena i motorna så är ju skruven i toppen bara borrad och gängad, alltså borde man kunna göra likadant med den främre skruven och sen sätta ett stag imellan och sen kåpfästet på den, vad tror du om det?
Jag hjälper gärna till med info :tummenupp Ja, jag har inget emot att du kopierar det, så bara bygg! :tummenupp

Det där med kåpfästet borde ju gå, tycker jag... Bra idé! Min lösning är inte så värst stabilt, så den idén kanske jag kopierar av dig... :hihi Men man får nog skruva bort bulten och kolla först, så den inte bara är en 3-millimetersbult med jätteskalle :hihi
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
lahi skrev:
Jag hjälper gärna till med info :tummenupp Ja, jag har inget emot att du kopierar det, så bara bygg! :tummenupp

Det där med kåpfästet borde ju gå, tycker jag... Bra idé! Min lösning är inte så värst stabilt, så den idén kanske jag kopierar av dig... :hihi Men man får nog skruva bort bulten och kolla först, så den inte bara är en 3-millimetersbult med jätteskalle :hihi

Redan kollat det, både den främre och den i bak är identiska förrutom hålet. Och håller det ibak så håller det ifram, specielt när kraften bara blir ½! :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Henkka skrev:
Redan kollat det, både den främre och den i bak är identiska förrutom hålet. Och håller det ibak så håller det ifram, specielt när kraften bara blir ½! :tummenupp
Ok, då ska jag nog också göra så :) Om jag kommer ihåg det... mycket att tänka på nu.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Henkka skrev:
Angående kåpfästena i motorna så är ju skruven i toppen bara borrad och gängad, alltså borde man kunna göra likadant med den främre skruven och sen sätta ett stag imellan och sen kåpfästet på den, vad tror du om det?

Så har jag prexis löst mina fästen för 1000 R kåporna..!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Lite uppdateringar: Nu har jag fått tillbaka fälgarna och svingen från pulverlack! Blev inte riktigt som krom, men det blev blankt och fint ändå :) Jag ska vaxa upp dem ordentligt sen också. Svingen sitter på hojen nu. Kåporna är lagade och spacklade och några delar är slipade också. Framkåpan med lamporna i är äntligen färdigspacklad. Centrum på bromsskivorna är slipade med maskin och jag funderar som bäst på när jag ska orka våtslipa och polera upp dem :hihi Batterilådan, fästet till bromsoket bak, länkaget till bakdämparen och en jäkla massa smådetaljer är slipade och målade. Bromsoken är slipade och ska målas efter de fått nya tätningar och dammskydd. Reaktionsstaget till bakbromsoket är polerat. Ryckutjämnaren slipad och polerad. Mycket jobb... tur att jag bara har 3 st 12-timmarspass i veckan på mitt vanliga arbete så jag har tid över till hojen :hihi
 

Bifogat

  • Falgarlack1.jpg
    Falgarlack1.jpg
    135.3 KB · Visningar: 507
  • Svinglack1.jpg
    Svinglack1.jpg
    138.4 KB · Visningar: 280
  • Svinglack2.jpg
    Svinglack2.jpg
    129.8 KB · Visningar: 291
  • Bromsskiva.jpg
    Bromsskiva.jpg
    82.2 KB · Visningar: 227

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Oj oj, nu vart jag avundsjuk! Inte illa måste jag säga, du sliter och jobbar med detaljerna! Kanske skulle tvätta av min hoj och åtminstonde göra den ren, för någon puts orkar man ju inte med. Men som sagt det blir klockrent! Men lite mer krom-effekt på fälgarna hade jag föreställt mig, kanske bara bilden som förvränger?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Henkka skrev:
Oj oj, nu vart jag avundsjuk! Inte illa måste jag säga, du sliter och jobbar med detaljerna! Kanske skulle tvätta av min hoj och åtminstonde göra den ren, för någon puts orkar man ju inte med. Men som sagt det blir klockrent! Men lite mer krom-effekt på fälgarna hade jag föreställt mig, kanske bara bilden som förvränger?
Ja, det är detaljerna som gör under för helhetsintrycket, så för första gången i hela mitt liv ska jag fixa till just detaljerna :hihi Ang. fälgarna så hade jag också tänkt mig lite mer kromeffekt, men detta var så nära krom det gick att få pulverlack. Men om en vecka eller två när lacken satt sig ordentligt (gör pulverlack det förresten? Våtlack ska man vänta med ett tag iaf) så ska jag testa rubbing och vax och se om jag får lite mer glans på grejorna. Funkar ibland :tummenupp
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Imponerande vad du håller på.

Själv orkar jag knappt att gå ut i garaget och ens titta på min nerplockade hoj.
Vad gör man när kreativiteten har försvunnit? :va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Chirre skrev:
Imponerande vad du håller på.

Själv orkar jag knappt att gå ut i garaget och ens titta på min nerplockade hoj.
Vad gör man när kreativiteten har försvunnit? :va

Man tittar på kalendern å ser att det snart är hojsäsong, och vips har man massor med motivation igen :D
Men visst känns det tungt ibland, i synnerhet som jag bara ska göra tråkjobb (växellåda), men lite puts ska jag väl bättra på också...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top