Pinlock immar

DanielZ

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2013
Hoj
FZ6-N
Tjena!

Monterade pinlock på min nya hjälm och tog en provtur i spöregnet. Trots pinlock började det imma i princip direkt. Åkte till affären där dom hjälpte mig att "spänna pinlocken" och gjorde rent det.
Tog en stund, sen var det immigt ändå. Inte lika mycket däremot.

På min förra hjälm blev det ingen imma alls, oavsett hur mycket det regnade och jag flåsade. Har ni några tips på hur man kan få det att fungera? Det är min andra hjälm, immar det för er i kraftigt regn med? :dummer

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Vad har du för hjälm nu och vad hade du tidigare?

Jag kan själv provocera fram imma på min Shoei NXR om jag kör i kallt/fuktigt väder och om jag sitter på en hoj med stor kåpa som blockerar all vind samt om jag stänger alla ventiler och dessutom har hals/hak-skyddet monterat så att ingen luft kan komma in underifrån... Så det låter ju helt klart som att du har felaktigt monterat pinlock eller så är det en dålig hjälm :tungan

- Se till att du inte har fått in vatten eller fukt mellan pinlock och visir.
- Se till att pinlock-skyddet sitter tätt mot visiret så att inte luft kan komma in någon stans.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
är det pinlock med eller utan silicon kant? mitt immade efter jag rengjorde visiret som jag alltid gjorde på min gamla hjälm med yes diskmedel och ljummet vatten, då släppte siliconkanten lite. fick ihop det någolunda och det immade i början då de läckte in vatten på ett ställe. åtgärdade det och nu inga problem.

Kolla så det inte finns någon skada på ditt pinlock, det påverkar något enormt mycket med minsta lilla glipan

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Är det ett visir med förborrade hål för pinlock eller har du borrat själv....du vet hur jag tänker....

DanielZ

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2013
Hoj
FZ6-N
Vad har du för hjälm nu och vad hade du tidigare?

Jag kan själv provocera fram imma på min Shoei NXR om jag kör i kallt/fuktigt väder och om jag sitter på en hoj med stor kåpa som blockerar all vind samt om jag stänger alla ventiler och dessutom har hals/hak-skyddet monterat så att ingen luft kan komma in underifrån... Så det låter ju helt klart som att du har felaktigt monterat pinlock eller så är det en dålig hjälm :tungan

- Se till att du inte har fått in vatten eller fukt mellan pinlock och visir.
- Se till att pinlock-skyddet sitter tätt mot visiret så att inte luft kan komma in någon stans.

Hmm okej.. Jag har en Shoei GT-Air, så den borde hålla rätt bra standard. Har på halsskydd och stängda ventiler, så det hjälper ju knappast. Det bör sitta rätt då det var affären som hjälpte mig montera det på nytt (efter rengöring).

Byt ut pinlocket. Det skall inte imma alls. Punkt.

Lite det jag var inne på med, i och med att det funkade perfekt på min förra billigare hjälm.

är det pinlock med eller utan silicon kant? mitt immade efter jag rengjorde visiret som jag alltid gjorde på min gamla hjälm med yes diskmedel och ljummet vatten, då släppte siliconkanten lite. fick ihop det någolunda och det immade i början då de läckte in vatten på ett ställe. åtgärdade det och nu inga problem.

Kolla så det inte finns någon skada på ditt pinlock, det påverkar något enormt mycket med minsta lilla glipan

Med silikonkant. Ska kika!

Är det ett visir med förborrade hål för pinlock eller har du borrat själv....du vet hur jag tänker....
Förborrat från fabrik, så borde inte vara så mycket jag kan ha gjort fel. :hihi

Tack för alla svar!

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Har på halsskydd och stängda ventiler, så det hjälper ju knappast. !

Vad händer om du öppnar en ventil eller tar bort halsskyddet? Pinlock fungerar ju oftast väldigt bra, men om hjälmen är för tät (alla ventiler stängda och halsksydd på) så finns ju ingen möjlighet att ventilera ut den fukt som bildas. Värt att testa lite extra innan du går ut och köper nytt tänker jag bara :tummenupp

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
När jag fick min nya hjälm så satt pinlocket åt fel håll på originalvisiret. Vet inte om de gjort detta medvetet eller om nån satt dit det fel. Hjälmen är begagnad.

DanielZ

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2013
Hoj
FZ6-N
Vad händer om du öppnar en ventil eller tar bort halsskyddet? Pinlock fungerar ju oftast väldigt bra, men om hjälmen är för tät (alla ventiler stängda och halsksydd på) så finns ju ingen möjlighet att ventilera ut den fukt som bildas. Värt att testa lite extra innan du går ut och köper nytt tänker jag bara :tummenupp

Det blev lite bättre, inget överdrivet dock. Affären bytte ut det, får bli att pröva det nya i regnet imorgon! :crash

När jag fick min nya hjälm så satt pinlocket åt fel håll på originalvisiret. Vet inte om de gjort detta medvetet eller om nån satt dit det fel. Hjälmen är begagnad.

Hade förklarat en hel del, det sitter (tyvärr) åt rätt håll.

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Du kanske redan vet det, men skruvarna som håller pinlocket är excentriska och tightar till resp släpper på det när man vrider på dem.

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Hoj
GSX
Pinlock-visiret på min Shoei Qwest började också imma efter några månaders vinterkörning.
Det visade sig att när jag fäller upp visiret så hakar pinlock-visiret fast i den övre gummilisten och skapar en glipa mellan visiren nertill.
Varje gång jag öppnar visiret måste jag således trycka upp pinlock-visiret så att det tätar igen..

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy