pinlock

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej.

Behöver köpa nytt visir till hjälmen (har bara mörkt och det kan väl va bra att ha ett klart också? Speciellt till uppkörningen?)
Funderar nu på om jag ska beställa ett pinlock-förberett eller ett som inte har pinlock. Hjälmen är en Shoei XR-1000. Ska man köpa ett pinlock-förberett samt med pinlock blir det ju ca 800. Utan blir det 300. Är det värt pengarna, funkar det bra?

Sen undrar jag mycket om det är lätt att sätta dit o ta bort? Kan man byta flera gånger eller bara sätta på en gång sen ha det på?
Har i dagsläget ett mörkt visir bara fast som år förberett för pinlock.

Önskar snabba svar då jag ska iväg på intensivkurs om 1½ vecka och har uppkörning om typ 3 veckor...

Tack
 

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Awesome town
Hoj
Yamaha R6 2008
pinlock är skitbra, bästa köpet hittills iallafall för min del. jag har en arai hjälm o på det så tar man bort visir sätter dit pinlock o tillbaka med visiter hur lätt som helst såå pinlock får utav mig

5 av 5 ktm brödrostar :tungan
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Pinlock e grymt, hade det på xr1000, aldrig imma nånsin.. Kör Arai nu, utan pinlock, funkar skapligt men stillastående vid rödljus osv, på kalla vårdagar saknar man pinlocket faktiskt.. Återstår att se hur det funkar utan i regn :gnissla
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
once u go pinlock u never go without pinlock som man brukar säga.

sjukt bra.
 

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Växjö
Hoj
vtr1000f
Jo, det går att flytta pinlock från ett visir till ett annat. Och ja, det är lätt att montera och avlägsna.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Jag körde upp med mörktonat......

Kan inte det bli jobbigt?

När man kör i stan kör man iofs oftast utan visir nere, men på uppkörningen kanske man har det nere så man hör bättre? Sen kan det ju va bra att ha ett vanligt till när man ska köra på kvällar. Men ok, då blir det pinlock.

Fler som anser att man lätt kan övningsköra med skola samt köra upp med mörkt visir? De har inget emot det? Det blir inte svårare?
 

Tommy.exe

Guest
Kan inte det bli jobbigt?

När man kör i stan kör man iofs oftast utan visir nere, men på uppkörningen kanske man har det nere så man hör bättre? Sen kan det ju va bra att ha ett vanligt till när man ska köra på kvällar. Men ok, då blir det pinlock.

Fler som anser att man lätt kan övningsköra med skola samt köra upp med mörkt visir? De har inget emot det? Det blir inte svårare?

Själv kör jag alltid med visiret nere och ser inte heller vad som skulle bli svårare. Jag tycker bara det känns bättre med tonat, alla konturer blir skarpare och faktiskt känns det som att man får bättre koll. Iofs är jag jävligt ljuskänslig : vampyr.

Samma sak i bil... kör gärna med solglasögon även om det är lite molningt.
Kan man ha solglasögon på sig när man kör upp för B-kort? Det borde man väl kuna ha? :)

E* eftersom jag inte har mitt pinlock i, så kan det bli lite immigt vid rödljus, brukar öppna ett hack på hjälmen då bara. Eller blåsa nedåt :D
 
Last edited:

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Klart du ska ha pinlock, immar som fasen annars när det är lite kallt och luften inte kan innehålla så mycket fukt utan att den kondenserar.

Själv har jag ett klart och ett mörkt visir, båda pinlock med varsitt pinlock så jag slipper flytta mellan, utan bara kan byta visir på hjälmen beroende på tidpunkt på dygnet. Blir liiite mörkt att köra hem från jobbet 22.30 med mörkt visir även om det självklart går. Borde kanske skaffa två hjälmar så jag slipper byta visir mellan :D

Angående mörkt visir och uppkörning så har jag för mig att jag hade mörkt visir på mitt men minnet från den tidseran är lite suddigt.... :rofl
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
fixa nos skydd fungerar fin fint på xr 1000 o pinlock kan du montera dit på 15 sek o ta bort om du har rätt visir dvs orginal :tummenupp ha ett klart och ett tonat anpassa efter ljuset ute :brinnerup


Så har ja ett helt nytt klart visir + nytt pinlock liggande helt Nytt ej använt
TILL SHOEI XR-1000

//Robin
 
Last edited:

<Mathias>

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
helsingborg
Hoj
08 suzuki gsr600
kör med spegelvisir ser minst lika bra som med klart, plus att det tar bort lite av den värsta solen, kan ju vara en fördel på uppkörningen. pinlock tycker jag absolut att du ska satsa på, lätt o byta men taffsa inte på det blir ganska lätt fingeravtryck som sen blir repor när man fösöker torka bort dom :huvet följer med pinlock piggar i paketen så har du ett klart visir utan piggar kan du borra själv och montera dit pinlock på vilket visir som helst blir kanske billigare
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top