pinnsvetsa aluminiumrör

U-joppe i exil

Jack of all trades
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
Viffers
Bygger ny bakram (fråga inte varför).
Duger vilken pinnsvets som helst till att (med alu-pinne förstås) svetsa alu-rör? Det behöver ju inte bli särskilt vackert, allt döljs väl av kåpan.

Har MIG som hjälper mig med det mesta och vill egentligen inte lägga så mycket pengar på en pinnsvets.

Stålis82

Skoj med hoj!
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
gul och svart
behöver man inte en TIG svets för att svetsa aluminium? det har jag bestämt för mig...

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Det finns aluminiumpinnar, det är skitsvårt men det går.

marcusj

Marcusj
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
2005,Kawasaki,KLV 1000
Svetsa aluminium med pinne är inte att rekomendera. Det blir inte snyggt och det blir inte hållbart. Bättre att lämna det till någon som kan.

M

sEiKo skrev:
Det finns aluminiumpinnar, det är skitsvårt men det går.

Jonathan

Guest
marcusj skrev:
Svetsa aluminium med pinne är inte att rekomendera. Det blir inte snyggt och det blir inte hållbart. Bättre att lämna det till någon som kan.

M

Word! Känner du dig ej säker är det nog bäst att lämna in det hela.

Kanske inte vore så skoj att knäcka bakramen i motorvägs hastighet:)

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR Fighter
Jo det går men som sEIKO tidigare sa så är det väldigt svårt att svetsa alu med pinne oberoende godstjocklek. Men med TIG går det däremot somen dröm=)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Svetsa klena aluminiumrör med pinne är som att löda ytmonterat med skärbrännare. Klart att det går, om man är väldigt försiktig och förvärmer. Kostnaden för alu-pinnarna som går åt innan man är färdig överstiger förmodligen kostnaden för vad en profesionell TIG-svetsare vill ha.

krizter

Halvapa
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
Katana, GasGas 450
Alu-pinnar ligger på drygt 1100:-/kg + moms, och det är ingen lek att svetsa. Nedsmältningen på en alu-pinne är 3 ggr så snabb som för vanligt stål, fixa nån som tiggar åt dig!! :tummenupp :tummenupp

U-joppe i exil

Jack of all trades
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
Viffers
Jag hör er! Det är liksom halva nöjet att knåpa ihop själv och att lära sig något nytt, men jag tar ert råd och går till nån TIGare (fan att det skall vara så dyrt med en TIG.)

Tack ska ni ha!

/U-Joppe

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Du har inte funderat på att hyra en tank argon och köpa en rulle aluminiumtråd till MIG`en?

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Hm, du har inte tillgång till gas svets? :va

För några år sen använde jag mig just utav pinnarna från pinnsvetsen, de har ju fluss medel klart m,m.

Bara att förvärma rätt :banana tar ett tag att lära sig :yoparty

U-joppe i exil

Jack of all trades
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
Viffers
cRoC skrev:
Du har inte funderat på att hyra en tank argon och köpa en rulle aluminiumtråd till MIG`en?

Hm, slog på datorn och tänkte just slänga in frågan varför det finns aluminiumtråd att köpa till MIGar.

Hur omöjligt/svårt är det att använda MIGen?

/Joppe

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
En "snygg" svets är ju ofta en svets som håller!

Även om svetsen blir skitfull och döljs av kåpan är det kanske inte så kul om bakramen ramlar ihop när du kör i 300 blås. =)

Sätt ihop allt provosoriskt så som det ska vara och lämna bort sen!

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
U-joppe i exil skrev:
Hm, slog på datorn och tänkte just slänga in frågan varför det finns aluminiumtråd att köpa till MIGar.

/Joppe

Inte speciellt märkvärdigt o svetsa halvautomat i alu. Lite tips Gas: Mison ar, eller ren Argon dock inte så hälsosam funkar nog bäst med den om man puls svetsar. Gjärna ett dragande slangpaket, släpp spänningen på rullarna så mycke som möjligt. Så ut o träna med dig nu :)

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
U-joppe i exil skrev:

/Joppe
vi har alu-tråd till våran MIG på jobbet. men då är det ett annat hantag till den med trådmatning i hantaget. tråden matas fram mkt fortare.tror inte den vanliga matningsmotorn i miggen hänger med. sen är det annan gas till alu. argon tror jag det är vi har. annars är det nästan lika lätt som vanlig MIG,men det går mkt fortare. sen måste det vara super-rent annars blir det porer i svetsen.

Klazze

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Svetsa Al

Bakramen på en hoj är förmodligen i sk. 6000-legering, kanske EN AW-6063 [AlMg0,7Si]. Svetsa med TIG, Argon och AlMg5 som tillsatsmaterial. MIG lämpar sig knappast för så korta svetslängder det är frågan om här, blir väl bara svetsfel.
Är det svetsning mot gjutna delar kanske du ska använda AlSi12 som tillsatsmaterial istället.
Kan du inte det här ska du nog lämna iväg jobbet.

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Xr650 sm turbo
U-joppe i exil skrev:
Bygger ny bakram (fråga inte varför).
Duger vilken pinnsvets som helst till att (med alu-pinne förstås) svetsa alu-rör? Det behöver ju inte bli särskilt vackert, allt döljs väl av kåpan.

Har MIG som hjälper mig med det mesta och vill egentligen inte lägga så mycket pengar på en pinnsvets.
Gå på gärnäffärn o köp en liten rulle alumtråd till miggen!! och hyr eller byt ut den befintliga tuben mot argån!! funkar skitbra (mycket trådmatning = max trådmat) Har svetsat ihop min xr650 sving råkade svarva av den (bult lossnade i bakdrev) gick skitbra!! Argon kan du svetsa vanlig plåt med ochså, kyler lite mer bara. Benny...

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
Lämna in! Finns ju kunnigt folk på den fronten. Laga en aluram är inget för en hempulare.... Bara ett tips.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024