Pinsamma, jobbiga, minnen här!

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Ort
s-tälje
Hoj
zx6r 98
Tänkte dela med mig av min uppkörningsdag för er alla som inte har ngt bättre för er än att hänga här

Jag har en dubbel trafiklektion på morgonen och uppkörning klockan 13:00 senare samma dag. Lyckas efter en massa vridande och vändande somna någon gång under natten....

Dagen börjar finfint! Jag har försovit mig :mad: , jävligt listigt med tanke på att jag bor i södertälje, inte har varken bil/kk för bil och ska till solna(Grönlunds) för min lektion.
Eftersom jag är lagom snygg/motiverad/glad/pigg/positiv när jag är nyvaken så kändes det helt enkelt som att jag inte ska ha ngt satans kk!!! Funderar på att skita i allt och bli buddhist munk i Dharamsala eller nåt när min kära sambo påpekar det lite slugare förslaget :"Ta en Taxi".

Sagt och gjort, grym ångest, slänger på mig kläder, skor annat dylikt trams, rusar ut och väntar, känns som en evighet innan taxin kommer. När vi väl är framme vid solna så hittar inte gubbfan till Grönlunds och jag, supergeniet, har fan ingen aning om hur man ska åka med bil dit.....mer problem...precis vad jag behöver...

Till slut lyckas jag känna igen en avfart och hamnar på skolan på minuten i tid, springer som en rabiat hund upp och byter om.

Ska köra med ytterligare en elev, en tjej (nedan kallad missX som ska köra upp på förmiddagen). Tydligen så behöver vi båda lite mer trafikövning. Körningen känns riktigt bra faktiskt, efter en timme lämnar vi av henne ute i Barkarby för hennes uppkörning och fortsätter passet. Allt funkar bra.

Har nu ett par timmar att slå ihjäl innan vi ska samlas för uppkörniningen, vi kommer att vara 3 killar från skolan(nedan kallade nr1, jag, nr3), sköna lirare som man har lärt känna en del under intensiven.

Hoppar med stor sorg över kaffet (Capi = beroende av kaffe), man vill ju inte bli mer nojig än nödvändigt, inte heller pissnödig. Köper strategiskt en liter yougurt, ett par snickers och en energidryck. Känns lite konstigt att tvinga i sig föda så här tidigt ( runt 11-12), brukar i normala fall äta frukost runt 19-20 :kocko .

Så! Då var timmen snart slagen, nr1 o nr2 glider in på skolan vid 12-rycket, vi snackar lite skit, går igen säkerhetskontroll osv. När det börjar dra ihop sig och vi ska hämta våra hojar så lyckas nr1 välta en hoj o pajar backspegeln :lol med ett antal syrliga/lustiga kommentarer från våran lärare.

Vi drar iväg till Barkarby som Tres Amigos, lagom nervösa och förväntasfulla, dagan har faktiskt artat sig riktigt bra!!(Om jag bara visste vad som väntade mig....).

När vi kommer fram till Barkarby sitter missX och surar vid vägkanten. Kuggad :mad: .
Hon berättar för oss att uppkörningsförättaren var en elak sate som kuggat henne fast hon hade gjort allting rätt. För att göra saker ännu bättre så visar det sig att det är samma gubbe som Tres Amigos ska ha :huvet . Precis vad man behöver, en sur/bitter/hatisk fan som inte har fått ngt på 4,5 år.....

Hur som helst, missX åker tillbaka till skolan med en annan av våra lärare varpå läraren som är kvar hos oss berättar: Citat "Hon blev inte alls kuggad för att gubben är sur och grinig, det enda det handlar om är att hon inte kör så bra". Phu, hellre en sur/grinig missX än en sur/grinig uppkörningsgubbe.

Gubben kommer ut, hälsar på oss. Han verkar hur soft som helst, påminner mig lite om min farsa, kort, gammal, runt 60, kedjerökande grå typ, som tagen ur en gammal västernrulle. Vi går in i baracken, skriver på lite papper. Får våran turordning, nr1, jag, nr3. Gubben börjar redan här visa prov på att han är en riktigt skön lirare. Peppar oss som fan! "Kom igen nu grabbar, det här grejar ni, stötta varandra. Är det något moment som inte fungerar så får ni naturligtvis prova igen, osv....."

Vi glider ner till platsen för manöverprovet och nr1 börjar. Jag o nr3 puttrar runt, kör lite GV. Sneglar lite nervöst bort åt nr1:s håll, hoppas han klarar sig! Nr1 kommer tebax med ett lagom fånigt flin , godkänd. Min tur.

Kör bort till gubben. Det känns faktiskt riktigt bra. Han frågar om jag vill värma några varv i serpentinen. Ja för fan! Serpentinbanan rules! Tar ett par varv, allt sitter perfekt. Får göra en säkerhetskoll på elsystemet, tar ett par minuter. Sedan mäter gubben upp för GV, när han har gjort det säger han med någon form av skum "vi är hemliga kompisar"-min: "och så lägger vi på några centimeter" som om det var en tjänst han gjorde mig, lol. Hur som helst, han lade väl till 5-10 cm. Skit samma tänkte jag, inga problem. :yoparty

Kör in, gör vänstern perfekt. Missar första högern med ngn centimeter, gör om, sitter som gjutet. Vidare till 50-bromsningen. Inga problem.
När jag ska köra serpentinen säger gubben :"Ja, du verkar ju veta hur det här går till :) " Yupp svarar jag och gasar iväg. Allt går perfekt, får dock lite för hög fart inför inbromsningen vilket medför att jag får bromsa lite i undanmanövern :kocko . Hehe, min lärare som tittade på berättade senare att han var säker på att jag skulle få köra grusväg i trafikdelen för att gottgöra inbromsningen. 70/90 inga problem. Godkänd!

Nr3:s tur. Inga problem, berättar dock en lustig sak om sin GV, gubben mätte inte om efter min GV utan lade till en 15-20cm på min!! :)

Tres Amigos klara för trafik! En glad skara. Nr1 påbörjar sin trafikdel direkt från VV, vi andra åker iväg till någon McDonalds och fikar under tiden. Någon halvtimme senare kommer nr1 tillbaka, pratar med gubben och börjar strosa mot oss med ett fånigt flin på läpparna, Godkänd!, One down, two to go. Vi andra gratulerar, men det gnager ju i huvudet, fan va surt om jag eller nr3 klantar oss.....

Min tur. Snackar lite med gubben, får snäckan, trycker på hjälmen, hoppar glatt på "röda faran", den fina, buckliga, slitna gxs jag alltid gillat så(det var jag ganska ensam om ). Hör gubben i luren: "Jaha, då tar vi bort övningskörnigsskylten innan vi åker. Sagt och gjort, skylten borta. Men va FN nu då! Nyckeljäveln går inte in i tändningslåset, paniken börjar komma krypande, känner små svettpärlor leta sig nedför pannan, gubben glor undrandes på vad jag pysslar med....

Aha! Fel hoj :huvet :huvet , nr3 hade ju också en röd en. Byter hoj, hör gubben skrocka i luren: "hehe, den passade ju bättre där va!". Lagom stressad så lägger jag i ettan och kör ut några meter från parkeringsplatsen. Och va fan händer då då? Gubbens ord ekar åter i luren: "Jaha, då har du ju ändå en övningskörningsskylt på hojen" eftersom capi-superretard :huvet :huvet hade tagit bort skylten från nr3:s hoj. Börjar nu bli lagom nervös/förbannad/ångestfylld. Stannar hojen vid vägkanten, fäller ner sidostödet, börjar gå mot skylten......då händer DET. Jävligt bra, jag har inte fällt ner stödet ordentligt så 240Kg röd fara välter ÖVER 70Kg Capi....Nu jävlar är det fan kört. Satans helvetets jävla #"¤%¤#"#¤%!!!!! Är nu så fylld med adrenalin att hojen känns som papper att lyfta upp. Sliter bort övningsskyltsfan. Hör gubben i luren igen: "Kom igen nu så kör vi". Han låter en aningt trött.

Nu släpper all nervositet som i ett trollslag, jag vet ju att jag kommer att bli kuggad. Kör på som vanligt, känns faktiskt super :). Tänker på de saker folk brukar bli kuggade på.....Gasar på utav helevete på motorvägspåfarterna för att "redeem myself" litegrand. När vi kommer tillbaka till McDonals så vet jag ju redan att det har gått åt helvete så jag blir något förvånad när han drar av sig hjälmen och säger: "Du är godkänd". ???? Förvirrat stammar jag fram: "Är det så?" Ja säger han.

Naturligtvis måste jag ju fråga honom om vad jag kan göra bättre (jaja, naturligtvis förutom att välta hojen över mig själv) varpå han svarar:" Ingenting, fortsätt att köra som du gör!!!
Min lärar hade nästan kvar de tårar av skratt han hade fällt när jag välte hojen! Det var tydligen bland det roligaste han hade sett!!!

Nr3 klarade också sin uppkörning så vi var ju ett gäng hyfsat nöjda Tres Amigos på väg tillbaka till skolan.

Slutet gott, allting gott.

Nu vill jag höra andra fåniga berättelser.

Med vänliga hälsningar Capi
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag lyckades glömma hojens regbevis en gång och legitimation andra gången, kändes rätt silly att vända hemåt utan att ens få kugga ordentligt...
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Hehe :D
Jag kan bara säga en sak, jag var där och såg det hända! Jag körde oxå upp samma dag nämligen! Ärligt talat var det räddningen för mig, jag tänkte: Kan man klanta sig så in i helvete som den där snubben så kan det bara inte gå värre för mig!!
Själv fixade jag kortet på första försöket, kvinna, 40 bast, aldrig kört en enda körskolelektion och jag är jävligt stolt över det!

Däremot är jag mindre stolt över när jag en av årets finaste onsdagar glider in på Brostugan med min övningskörningsskylt på ryggen, kör ner på parkeringen, ska väja för en grupp människor som står i vägen. Råkar bromsa med frambromsen på grusig asfalt och pang! så ligger jag bara där med min 240 kg tunga Triumph Legend över mig och kommer inte loss! Runt 300 pers stod och garvade åt mig!
Min man sprang och gömde sig och låtsades att han inte kände mig!
Fick hjälp av några andra att ta mig upp och det kom fram en tjej och frågade hur det hade gått med motorcykeln!!! Inte ett skit om min stukade självkänsla!!!

PS. Har övervunnit skräcken för Brostugan och vågar åka dit ändå.... :D
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Tur med trevlig VV-gubbe :tummenupp

Han som har hand om uppköringarna i uppsala är fanimej den trevligaste shysstaste Byråman jag har träffat.... :Bugar

Tur att de finns flera....
 

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Tog mitt A-kort i ösregn, nej ett svenskt monsunregn.
Vi slapp hålla rätt hastighet i slalombanan och vid bromsprovet. :tummenupp Efter det körde jag i 15min på landsväg bakom en lastbil. Inte så svårt, inte så kul :tungan men jävligt blött. :tummenner
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
klarade min uppkörning galant.. hehe han jag körde upp med tyckte tillåmed att jag körde som en kärring (han skulle sett mig nu!)..

iallfall, körde upp med 3 andra.. en var en "äldre" dam i kanske 40 års åldern som vurpade på testbanan (dte duggade lätt) bröt nyckelbenet samt ganska mycket skador på hojjen.. fy fan vilken skräck asså.. =/
hon körde först med, snacka om att vi andra va spakis när de va våran tur =/
 

HanneZ

Guest
När jag skulle göra kontroll av hojen på uppkörningen så funkade inte bromskontakten för bakbromsen &"#%¤/"#%¤("#%&"(#. O de va skolans hoj så ja va hyffsat lycklig på min lärare. Efter lite hets mek så lös lampan som den skulle :D
 

HanneZ

Guest
Jag fick även framhjulssladd som hette duga i 90 bromsning. O ja va först ut så dom andra stod o skaka när ja kom tebax :D. Fick göra om 90 bromsningen o då gick de bättre :D
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Körde upp i oktober... Det var snö som fan, hela billingen va snötäckt typ...

Låste framhjulet på konbanan när man ska väja. Trodde jag skulle dö. Fick göra den igen... Nemas problemas efter det =)

:hej
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
bikerwoman skrev:
Hehe :D
Jag kan bara säga en sak, jag var där och såg det hända! Jag körde oxå upp samma dag nämligen! Ärligt talat var det räddningen för mig, jag tänkte: Kan man klanta sig så in i helvete som den där snubben så kan det bara inte gå värre för mig!!
Själv fixade jag kortet på första försöket, kvinna, 40 bast, aldrig kört en enda körskolelektion och jag är jävligt stolt över det!

Däremot är jag mindre stolt över när jag en av årets finaste onsdagar glider in på Brostugan med min övningskörningsskylt på ryggen, kör ner på parkeringen, ska väja för en grupp människor som står i vägen. Råkar bromsa med frambromsen på grusig asfalt och pang! så ligger jag bara där med min 240 kg tunga Triumph Legend över mig och kommer inte loss! Runt 300 pers stod och garvade åt mig!
Min man sprang och gömde sig och låtsades att han inte kände mig!
Fick hjälp av några andra att ta mig upp och det kom fram en tjej och frågade hur det hade gått med motorcykeln!!! Inte ett skit om min stukade självkänsla!!!

PS. Har övervunnit skräcken för Brostugan och vågar åka dit ändå.... :D


Kände på mig det här :rolleyes: Hursomhelst lyckades jag reta upp uppkörningsläraren (AKA fd yrkesmilitär ) i Järfälla så att jag aldrig någonsin kunde återvända dit. När man missar en uppkörning ( eller glömmer regbeviset som i detta fall ) så skriver handledaren/uppkörningsläraren ett intyg att man inte klarade biffen, denna lapp måste rent fysiskt transporteras till HK i Solna, för att registreras i datorn. Först DÅ kan jag ringa och boka en ny tid. I detta fall fick jag veta att min lapp skulle skramla runt i hans packväskor ett par dagar först, vilken innebär att jag inte kunde boka ny tid direkt. Vår=Katastrof! Att jag skulle åka dit med lappen var uteslutet. Efter lite tjat fick han ur sig att den ENDA som rent fysiskt får handskas med detta papper är anställda handledare hos vägverket. Ok, men jag brukar inte låta byråkrati hindra mig, så jag ringer en bekant som innehar denna stolta titel på andra sidan stan, hämtar upp henne och dyker upp i Järfälla igen, en timme efter han bad mig flyga och fara. Han blir duktigt överrumplad när han känner igen henne ( och mig ), lämnar ytterst motvilligt ifrån sig lappen som vi transporterar till VV Solnakontoret och jag bokar blixtsnabbt en ny tid i Tullinge ett par dagar senare. Åker dit utan legitimation = ingen uppkörning! Dessutom fick min bekant nästan sparken, blev tydligen ett jävla liv på VV men det är en tuff tjej så det redde sig..
 

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Ort
08 + 1 813
Hoj
Panigale
hade nog den mest softa uppkörningen, i barkaby jag me, va sist av alla som körde upp, det hela va lite försenat.

när det va min tur så åkte vi bort mot jakan, tankade, sen raka vägen till stäket, upp på motorvägen o tillbaka till McD, godkänd :p
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Capi. Känner igen mig en del faktiskt. Körde också upp i Barkarby och tyckte gubben jag fick köra med var skit trevlig. Startade dagen med att dra ned till trafikskolan och träna lite konbana och sånt. Sen bar det iväg till Barkarby med ett par andra elever. Uppkörningen började perfekt och jag blev klar väldigt fort med övningarna på flygfältet. Men när jag fick ordern att åka upp till barracken och vänta så lyckas jag köra fel på flygfältet och irrar runt där bland militäranläggningar och lokaler :lol

Fick också sitta där på Mcdonalds och läraren bjöd på en Cola. Kunde knappt dricka så nervös var jag. Sen var det min tur och allt gick fint. Fick köra det vanliga runt Jakobsberg, E18 (tror jag?), Kallhäll. Allt gick ju bra så det bästa på hela dagen var nog att få köra hem igen :)

EDIT: Glömde berätta att jag lyckades hamna i ett körfält med heldragna linjer som ledde rakt in i ett parkeringshus på uppkörningen. Men det är en annan historia. Fick vända och köra ut igen :4skrika
 
Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Pinsamma, jobbiga, minnen?? Du fixade ju lappen galant trots otur :tummenupp
 

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Ort
s-tälje
Hoj
zx6r 98
berggren_martin skrev:
Pinsamma, jobbiga, minnen?? Du fixade ju lappen galant trots otur :tummenupp


Hehe, sant. Det var nog den bästa dagen i livet trots vissa smärre "motgångar".
Hade iofs en överjävlig huvudvärk på tåget hem sedan efter spänningarna släppt, men det gjorde inget!


/capi
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Häpp!

Något liknande hände mig på min uppkörning 11/9 förra året i Tullinge.

Lektion på morgonen med körning i serpentinbanan med tillhörande broms. Slarvade lite och kom snett vid inbromsningen och lyckades låsa framhjulet så att jag nästan åkte omkull. Allt för att spänna uppkörningsnerverna ännu mer (de vibrerade redan). Det var dessutom regn den dagen vilket jag då ännu inte hade lyckats med att pröva på att köra i, iaf. inte i serpentinbanan. Något halare än torr fin asfalt kan man konstatera...

Väl på uppkörningen ser min lärare vem vi ska köra upp för och säger att han är riktigt shysst (enligt honom är iofs. alla OK eftersom de är hojåkare, men det kändes ändå bra att höra det).

Jag är ut först och får göra en mindre säkerhetskontroll, typ bromsar, elsystem och däck. Inga problem.

Får värma upp lite grann inför GV och det fungerar klockrent.

Så börjar allvaret. GV åt vänster - går bra.
GV åt höger - börjar bra, men sedan tippar jag åt sidan och tappar hojen i backen! Blir inte så stressad av det utan tänker att detta har hänt förut så det bortser han nog ifrån.

Får köra 50-broms. No problemo.

Uppvärmning i serpentin - lite spännande eftersom jag är lite nojig för att det känns halt, samt att avståndet mellan konerna fan ser mindre ut än på träningen.

Allvarert börjar. Akt 1. Kör som en Gud, sätter tiden klockrent tycker jag. Fakta: "Det gick för långsamt, pröva igen".

Akt 2. Kör återigen som en Gud (tycker jag), fast snabbare. Fakta: "Vad gör du vid vändningen? Det ser ut som om du står still därborta, du måste köra fortare!"

Akt 3. NU är jag nervös och inser att detta kanske inte går vägen. (Jag snittade trots allt 18,7 vid de tidigare träningarna, så detta ska inte alls vara något problem). Kör denna gång inte som en Gud, faktum är att jag vid vändningen råkar köra på en av konerna så att jag nära på går omkull. "Lommar" tillbaka och säger uppgivet att jag börjar bli ganska så nervös och är övertygad om att detta inte kommer att fungera.

Han tittar på mig en lång stund och föreslår en GV. Vänster OK, vid höger sätter jag ned foten :huvet . Är då på det klara med att det kommer att bli en andra uppkörning för min del. Gubben vinkar med handen att jag ska köra igen och det fungerar! Gubben fortsätter att peka, men denna gång på serpentinen. Är så taggad att jag verkligen ger järnet när jag kör (denna gång återigen som en Gud). Bromsar och väntar, och väntar och väntar. Han tittar på klockan och säger att det är dags för 70 och 90-broms. No problemas.

Sedan kommer den stora överraskningen: han ber mig ta på hörsnäckan för här ska det ut och åkas! Är så skakis att jag inte får på den på örat så han får hjälpa mig :D

Trafikkörningen är inga som helst problem, jag är f.ö. övertygad om att det har gått åt h-vete så det spelar ingen roll vad jag gör. (Denna gång sitter Gud bakpå och lär sig av mig). Min enda tanke är: Inte grusvägen, inte grusvägen, SNÄLLA, inte grusvägen. Vad händer då? *Knaster* "Ta höger in på grusvägen" *Knaster*

Gör bara som läraren har sagt, fullt ös på rakorna och bromsa i tid innan kurvorna. En halvdan GV på en sidoväg och sedan tillbaka.

*Knaster* "Ställ MC:n och kom bort till mig" *Knaster*

Oj vad han lät grinig tänkte jag och funderade på hur lång tid det skulle ta att få en ny tid. "Jag tänker godkänna dig på körningen, men du måste träna mer på GV."

Helt otroligt! Jag blev godkänd trots att jag:

Tappade hojen i GV
Fick köra 4 ggr. i serpentinen och träffade en kon en av gångerna
Satte ned foten i GV på andra försöket
Gjorde en halvdan GV på grusväg

Gubben måste antingen verkligen ha varit shysst som fan, eller så hade han fått en helnatt av frugan. Eller också var han bara duktig i sitt yrke och såg att "bakom di där trasera finns det nåt gött" i min körning.

Det låter kanske som om jag missade katastrofalt mycket för att klara kortet, men hade jag varit så dålig hade min lärare aldrig släppt iväg mig till uppkörningen. Det var helt enkelt nerverna som spelade mig ett ordentligt spratt den dagen.

Nu är det bara att fortsätta att förbättra sin körning kontinuerligt, för ingen blir väl någonsin en fullfjädrad MC-förare?

Lite långt inlägg detta, men jag var bara tvungen att berätta hur det var för mig.

Edit: Ändrade lite stavfel och uppkörningsdatumet, hade skrivit fel månad :kocko
 
Last edited:

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Ort
s-tälje
Hoj
zx6r 98
mankan skrev:
Häpp!

Något liknande hände mig på min uppkörning i oktober förra året i Tullinge.

Lektion på morgonen med körning i serpentinbanan med tillhörande broms. Slarvade lite och kom snett vid inbromsningen och lyckades låsa framhjulet så att jag nästan åkte omkull. Allt för att spänna uppkörningsnerverna ännu mer (de vibrerade redan). Det var dessutom regn den dagen vilket jag då ännu inte hade lyckats med att pröva på att köra i. Något halare än torr fin asfalt kan man konstatera...

Väl på uppkörningen ser min lärare vem vi ska köra upp för och säger att han är riktigt shysst (enligt honom är iofs. alla OK eftersom de är hojåkare, men det kändes ändå bra att höra det).

Jag är ut först och får göra en mindre säkerhetskontroll, typ bromsar och elsystem och däck. Inga problem.

Får värma upp lite grann inför GV och det fungerar klockrent.

Så börjar allvaret. GV åt vänster - går bra.
GV åt höger - börjar bra, men sedan tippar jag åt sidan och tappar hojen i backen! Blir inte så stressad av det utan tänker att detta har hänt förut så det bortser han nog ifrån.

Får köra 50-broms. No problemo.

Uppvärmning i serpentin - lite spännande eftersom jag är lite nojig för att det känns halt, samt att avståndet mellan konerna fan ser mindre ut än på träningen.

Allvarert börjar. Akt 1. Kör som en Gud, sätter tiden klockrent tycker jag. Fakta: "Det gick för långsamt, pröva igen".

Akt 2. Kör återigen som en Gud (tycker jag), fast snabbare. Fakta: "Vad gör du vid vändningen? Det ser ut som om du står still därborta, du måste köra fortare!"

Akt 3. NU är jag nervös och inser att detta kasnke inte går vägen. (Jag snittade trots allt 18,7 vid de tidigare träningarna, så detta ska inte alls vara något problem). Kör denna gång inte som en Gud, faktum är att jag vid vändningen råkar köra på en av konerna så att jag nära på går omkull. "Lommar" tillbaka och säger uppgivet att jag börjar bli ganska så nervös och är övertygad om att detta inte kommer att fungera.

Han tittar på mig en lång stund och föreslår en GV. Vänster OK, vid höger sätter jag ned foten :huvet . Är då på det klara med att det kommer att bli en andra uppkörning för min del. Gubben vinkar med handen att jag ska köra igen och det fungerar! Gubben fortsätter att peka, men denna gång på serpentinen. Är så taggad att jag verkligen ger järnet när jag kör (denna gång återigen som en Gud). Bromsar och väntar, och väntar och väntar. Han tittar på klockan och säger att det är dags för 70 och 90-broms. No problemas.

Sedan kommer den stora överraskningen: han ber mig ta på hörsnäckan för här ska det ut och åkas! Är så skakis att jag inte får på den på örat så han får hjälpa mig :D

Trafikkörningen är inga som helst problem, jag är f.ö. övertygad omm att det har gått åt h-vete så det spelar ingen roll vad jag gör. (Denna gång sitter Gud bakpå och lär sig av mig). Min enda tanke är: Inte grusvägen, inte grusvägen, SNÄLLA, inte grusvägen. Vad händer då? *Knaster* "Ta höger in på grusvägen" *Knaster*

Gör bara som läraren har sagt, fullt ös på rakorna och bromsa i tid innan kurvorna. En halvdan GV på en sidoväg och sedan tillbaka.

*Knaster* "Ställ MC:n och kom bort till mig" *Knaster*

Oj vad han lät grinig tänkte jag och funderade på hur lång tid det skulle ta att få en ny tid. "Jag tänker godkänna dig på körningen, men du måste träna mer på GV."

Helt otroligt! Jag blev godkänd trots att jag:

Tappade hojen i GV
Fick köra 4 ggr. i serpentinen och träffade en kon en av gångerna
Satte ned foten i GV på andra försöket
Gjorde en halvdan GV på grusväg

Gubben måste antingen verkligen ha varit shysst som fan, eller också hade han fått en helnatt av frugan. Eller också var han bara duktig i sitt yrke och såg att "bakom di där trasera finns det nåt gött" i min körning.

Det låter kanske som om jag missade katastrofalt mycket för att klara kortet, men hade jag varit så dålig hade min lärare aldrig släppt iväg på på uppkörningen. Det var helt enkelt nerverna som spelade mig ett ordentligt spratt den dagen.

Nu är det bara att fortsätta att förbättra sin körning kontinuerligt, för ingen blir väl någonsin en fullfjädrad MC-förare?

Lite långt inlägg detta, men jag var bara tvungen att berätta hur det var för mig.



Underbar läsning :) . keep ém coming, over, out capi
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Chronic skrev:
Kände på mig det här :rolleyes: Hursomhelst lyckades jag reta upp uppkörningsläraren (AKA fd yrkesmilitär ) i Järfälla så att jag aldrig någonsin kunde återvända dit.

Jag antar att jag fick samma snubbe när jag körde upp där (Rolf?).

Min uppkörning började 13:30 och jag var där 13:20. sen står vi utanför grindarna tills klockan blir 13:45, väl inne på området står man som ett fån och ingen kommer fram till mej. Efter ett tag så kommer det en och frågar vem jag ska köra upp med, -ingen aning men jag hade tid 13:30. Då började han ringa runt och ha sej, till slut så säger han åt mej att åka kors och tvärs och dit och bläää. Väl framme vid konbanan så kommer snubben fram (en 2m lång biff) och gormar åt mej att det är JÄVLIGT DÅLIG STIL att komma försent till sin egen uppkörning!
-Men jag var här 13:20...
-JAG VAR DÄR 13:35 OCH KOLLADE EFTER DEJ MEN DU VAR INTE DÄR!!
-Men...
- :mad:

Nu blev jag så nervös att jag knappt kunde stå upp längre. Alla andra i min grupp var klara så det var bara att börja med GV på direkten. Så äckligt nervös som man var så klarade jag åt vänster. Nu började det regna ganska mycket. Åt höger klarade jag det på 4'e försöket.
Bromsprov.
50 - inga problem.
70 - Inga problem.
90 - Framhjulet släpper :skrämd, men jag räddar det och håller mej på hjulen.

Konbanan.
-Borta i vändningen så ser du åt vilket håll jag pekar och det hållet jag pekar åt ska du svänga undan åt.
-Okay, får jag något tidstillägg p.g.a regnet?
-NEJ! :mad:
På första försöket så går det för sakta.
2'a försöket lyckas jag välta en kona med knät.
3'e försöket så tänker jag att vurpar jag så gör jag, för jag kan inte ta nederlaget att inte ens få komma ut i trafiken!

Sen bär det iväg på MCD där jag väntar i regnet på att dom andra uppkörarna ska bli klara.
När det blir min tur så kör vi nånstans. Sedan upp på någon motorväg där jag hamnar bakom en lastbil med min sura gs500e (strypt till 20kW)som toppar 130 efter någon kilometer, så jag vågar inte riskera att köra om lastbilen och missa avfarten. Sen är vi tillbaka vid MCD.
Snubben kommer fram till mej och säger:
-Det är såhär nära att jag kuggar dej (visar mellan tummen och pekfingret), INTE ENS JAG KÖR SÅDÄR FÖRSIKIGT I TRAFIKEN, DIN VÄGLUS!!!!
-Men min hoj top..
-INGA MEN! Här har du lappen.

Jag som var helt 100 på att han skulle kugga mej :död
 
Last edited:

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Ort
s-tälje
Hoj
zx6r 98
CayLe skrev:
INTE ENS JAG KÖR SÅDÄR FÖRSIKIGT I TRAFIKEN, DIN VÄGLUS!!!!
-Men min hoj top..
-INGA MEN! Här har du lappen.

Jag som var helt 100 på att han skulle kugga mej :död


Ja, det är fan märkligt att de ska kunna bete sig hur som helst...

/capi
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Ah jag känner igen mig..
Fick oxå en riktig go gubbe på barkaby som var hur snäll som helst!
Jag vingla lite på höger GV så han sa "gör en utan att tänka på linjerna". Sagt å gjort så fick jag fortsätta :D Så jävla go snubbe alltså. Han fick än att känna sig lugn oxå! Ganska tacksam för det då jag var så nervös att jag inte kunde pissa innan!
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
BlueNote skrev:
Ah jag känner igen mig..
Fick oxå en riktig go gubbe på barkaby som var hur snäll som helst!
Jag vingla lite på höger GV så han sa "gör en utan att tänka på linjerna". Sagt å gjort så fick jag fortsätta :D Så jävla go snubbe alltså. Han fick än att känna sig lugn oxå! Ganska tacksam för det då jag var så nervös att jag inte kunde pissa innan!

Att tilllägga, han tyckte jag körde som en mes :D Därmed ville han kugga mig, jag försökte förklara att mätarn på min 125a visar massa fel och att jag inte ville överstiga 50 på den!
Han ansåg mig vara en propp i trafiken :rofl
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top