Pioneer bilstereo, kan man koppla in en baslåda?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hej folket!

Jag saknar ljudkvalitet i min bil, och jag funderar därför på att försöka bättra på lågfrekvenserna med en liten "mild" baslåda (subwoofer, vad det nu heter för något. Jag vill ha mer kräm i bottenfrekvenserna helt enkelt). Problemet är att jag har sjukt dålig koll på både kopplingsscheman och bilstereosystem, så jag har ingen aning om ifall det fungerar med den befintliga stereon (pioneer deh-1300r). Kan ni se om det går att koppla in en baslåda i den med hjälp av följande schema?
Kopplingsschema stereo.JPG
Det står på stereon att den är på 4x45w, och det tolkar jag som att jag kan driva två par högtalare bara med hjälp av stereon. Och att det går att koppla in ett separat slutsteg förstår jag ju av schemat. Men måste man verkligen driva två av högtalarna med slutsteg? Kan man inte driva baslåda med det? Eller behöver man fler kopplingar från stereon för att det ska funka?

Hjälp snälla:)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag tolkar det som att dina högtalare i dagsläget är inkoplade via ISO-kontakten. Det innebär att du alltså utan problem kan koppla in en baslåda via lågnivå-utgången.

Baslådan kommer då påverkas av inställningarna du gör för den bakre kanalen.

Edit1:
Givetvis kommer du även få dra bak en pluskabel samt en sladd för remote. Det finns avskärmade lågnivåkablar med remote så behöver du bara dra två kablar genom bilen.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tolkar det som att dina högtalare i dagsläget är inkoplade via ISO-kontakten. Det innebär att du alltså utan problem kan koppla in en baslåda via lågnivå-utgången.

Baslådan kommer då påverkas av inställningarna du gör för den bakre kanalen.

Edit1:
Givetvis kommer du även få dra bak en pluskabel samt en sladd för remote. Det finns avskärmade lågnivåkablar med remote så behöver du bara dra två kablar genom bilen.

Ingen aning om hur det är kopplat, har inte plockat loss spelaren och kolla på baksidan. Men i dagsläget har jag bara två vanliga små högtalare, en i varje dörr. Dessa funderar jag på att byta ut mot något lite roligare dito i samband med installation av eventuell baslåda, och då kanske jag också sätter in två bakre små högtalare (om det är möjligt att ha både baslåda och fyra högtalare?).

Att jag måste dra bak separat strömförsöjning till slutsteg och baslåda förstår jag, men vad är remote?:va Sorry för dumma frågor, har aldrig pysslat med sånt här innan. Vet bara att jag njuter av bra ljudkvalitet och gärna vill ha det i bilen med:D

En annan fråga på relaterat ämne: Vågar man köpa högtalare och baslådor begagnat? Kan begagnade prylar vara sönderspelade eller slut? Jag vill gärna ha prylarna så billigt som möjligt, inte sugen på att lägga tusentals kronor på lite bättre ljud...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ingen aning om hur det är kopplat, har inte plockat loss spelaren och kolla på baksidan. Men i dagsläget har jag bara två vanliga små högtalare, en i varje dörr.
... men vad är remote?:va...

En enkel början är att köpa en liten baslåda med inbyggt eller tillhörande slutsteg och se hur långt du kommer med den. Det är inte alls omöjligt att det räcker för dina behov.

"Remote" ser till att slutsteget/baslådan slås av när tändningen slås av.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
En enkel början är att köpa en liten baslåda med inbyggt eller tillhörande slutsteg och se hur långt du kommer med den. Det är inte alls omöjligt att det räcker för dina behov.

"Remote" ser till att slutsteget/baslådan slås av när tändningen slås av.

Det låter ju ganska vettigt! Visste inte att det fanns sånt... Ska se vad jag hittar! Men som sagt, budget är ju en stor del av frågan så... Är det dyrt med såna? Återigen, vågar man handla begagnat?

Aha, ok. Står det på schemat hur man kopplar in en sån?:va

Edit: Fjärrkontroll till sladd c, är det så enkelt?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det låter ju ganska vettigt! Visste inte att det fanns sånt... Ska se vad jag hittar! Men som sagt, budget är ju en stor del av frågan så... Är det dyrt med såna? Återigen, vågar man handla begagnat?

Aha, ok. Står det på schemat hur man kopplar in en sån?:va

En beggad baslåda borde du kunna köpa till en billig penning.

Dina högtalare är med 90% säkerhet inkopplade via ISO-kablaget. På det lär du ha en sladd som är markerad som Remote eller Ignition. Från den kontakten/sladden drar du alltså en kabel till slutsteget som slår på den när tändningen slås på.

pluskabel kan du dra direkt från batteriet men se till att sätta en säkring nära batteriet.

Biltema har väldigt billiga ISO-kablage och andra bilstereokablar.

650:- med inbyggt slutsteg. Bara kasta in i bagaget.
http://www.blocket.se/lund/GAS_Baslada_A112BP_i_nyskick_26670888.htm?ca=23_10&w=0

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
En beggad baslåda borde du kunna köpa till en billig penning.

Dina högtalare är med 90% säkerhet inkopplade via ISO-kablaget. På det lär du ha en sladd som är markerad som Remote eller Ignition. Från den kontakten/sladden drar du alltså en kabel till slutsteget som slår på den när tändningen slås på.

pluskabel kan du dra direkt från batteriet men se till att sätta en säkring nära batteriet.

Biltema har väldigt billiga ISO-kablage och andra bilstereokablar.

650:- med inbyggt slutsteg. Bara kasta in i bagaget.
http://www.blocket.se/lund/GAS_Baslada_A112BP_i_nyskick_26670888.htm?ca=23_10&w=0

Jag förstår! Låter alldeles lysande, tack så mycket för tips och råd!:)

Och ytterligare tack för tips på låda, den ser ju bra ut (inte för att jag har koll, men ändå) och priset är helt rätt! Tack:tummenupp

Edit: Kollade biltema som du sa, vad tror du om det här?

http://www.biltema.se/Bil---MC/Bils...r/Installationskit-for-montering-av-slutsteg/

Är det nåt sånt jag behöver?

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Där kom svaret på min fråga direkt, tackar!:D

Jag kan inte gå i god för lådan eftersom jag kan för lite om olika produkter utan det var mer ett exempel på att det finns rätt mycket på blocket.

Ok, men jag ska scanna av blocket så får vi se vad jag hittar:)

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ok, men jag ska scanna av blocket så får vi se vad jag hittar:)

Det verkar ju som om sladdar ingår i köpet så 650:- för den där lådan kan nog göra att det nästan är värt det oavsett.
Åk och ställ dig i närheten där de bor. Ring och säg att du står med en femhunka i handen och är beredd att byta den mot en baslåda med sladdar. Den har trots allt legat ett tag på blocket.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det verkar ju som om sladdar ingår i köpet så 650:- för den där lådan kan nog göra att det nästan är värt det oavsett.
Åk och ställ dig i närheten där de bor. Ring och säg att du står med en femhunka i handen och är beredd att byta den mot en baslåda med sladdar. Den har trots allt legat ett tag på blocket.

Tackar för tipset, ska göra precis så!:tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tackar för tipset, ska göra precis så!:tummenupp

Bara en liten brasklapp:
- Att komplettera två orginalhögtalare med en baslåda kan närmast liknas vid ljudet du får i ett datorljudpaket med baslåda... En hel del bas. En hel del diskant men inte så mycket mitt i mellan.
Är du inte så kräsen så duger det många gånger men vill man ha kvalité över hela registret antar jag att man måste dra på sig spenderbyxorna och köpa på sig ett mer komplett paket med både dörrhögtalare, slutsteg och en låda som låter bra ihop med resten..
Då slutar det på mer än en femhundring.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Bara en liten brasklapp:
- Att komplettera två orginalhögtalare med en baslåda kan närmast liknas vid ljudet du får i ett datorljudpaket med baslåda... En hel del bas. En hel del diskant men inte så mycket mitt i mellan.
Är du inte så kräsen så duger det många gånger men vill man ha kvalité över hela registret antar jag att man måste dra på sig spenderbyxorna och köpa på sig ett mer komplett paket med både dörrhögtalare, slutsteg och en låda som låter bra ihop med resten..

... och då vill man få en stadigare baffel så man kan utnyttjar högtalarna ordentligt. Sen börjar man plasta dörrsidor. Sen vill man få högtalarna att lira rent och köper slutsteg till samtliga högtalare. Men då duger inte HU:n längre...

sen rullar det på :hihi

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Bara en liten brasklapp:

Förstår. Men vad tror du om att köpa på sig ett set med fyra högtalare, typ det här:

http://www.netonnet.se/art/bil-och-...et-bilstereo/Avant-CS-320-CS-150/113964.4688/

Och ersätta originalhögtalarna med? Kan det funka? Som jag skrev i mitt pm så vill jag ju inte ha för mycket bas... Det är bara det att originalhögtalarna knappt har någon bas alls...

... och då vill man få en stadigare baffel så man kan utnyttjar högtalarna ordentligt. Sen börjar man plasta dörrsidor. Sen vill man få högtalarna att lira rent och köper slutsteg till samtliga högtalare. Men då duger inte HU:n längre...

sen rullar det på :hihi

Riktigt så långt behöver det ju kanske inte gå, jag vill bara ha hyfsat ljud i min bil:D

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Förstår. Men vad tror du om att köpa på sig ett set med fyra högtalare, typ det här:

Det kan många gånger vara bättre än bilens original men innan du börjar beställa är det viktigt att du kollar upp vilka mått som funkar. Diameter i all ära men glöm för all del inte att kolla vilket monteringsdjup som funkar.
På min bil är så gått som alla högtalarkit diskvalificerade eftersom jag bara har ca 55mm monteringsdjup.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Det kan många gånger vara bättre än bilens original men innan du börjar beställa är det viktigt att du kollar upp vilka mått som funkar. Diameter i all ära men glöm för all del inte att kolla vilket monteringsdjup som funkar.
På min bil är så gått som alla högtalarkit diskvalificerade eftersom jag bara har ca 55mm monteringsdjup.

DLS har väl en serie i "X-Program" som bara har 47mm monteringsdjup?
SP om jag inte missminner mig.

Edit:
47mm på 5.25"
56mm på 6.5"

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Om du känner för en roadtrip så delar jag gararge med en snubbe som tävlar i db drag och vi har båda massa bättre begagnat som du få billigt trots att det inte är sönderspelat, det har bara inte passat i nästa bil sas.

Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen