Pioneer bilstereo, kan man koppla in en baslåda?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du känner för en roadtrip så delar jag gararge med en snubbe som tävlar i db drag och vi har båda massa bättre begagnat som du få billigt trots att det inte är sönderspelat, det har bara inte passat i nästa bil sas.

Det beror väl lite på hur långt, men jag tittar gärna på begagnat så länge det funkar bra och inte är sönderspelat. Var finns grejorna, vad är det för något och vilket pris talar vi om?:)

Det kan många gånger vara bättre än bilens original men innan du börjar beställa är det viktigt att du kollar upp vilka mått som funkar. Diameter i all ära men glöm för all del inte att kolla vilket monteringsdjup som funkar.
På min bil är så gått som alla högtalarkit diskvalificerade eftersom jag bara har ca 55mm monteringsdjup.

Bra tips där, ska tänka på det!

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Bara en liten brasklapp:
- Att komplettera två orginalhögtalare med en baslåda kan närmast liknas vid ljudet du får i ett datorljudpaket med baslåda... En hel del bas. En hel del diskant men inte så mycket mitt i mellan.
Är du inte så kräsen så duger det många gånger men vill man ha kvalité över hela registret antar jag att man måste dra på sig spenderbyxorna och köpa på sig ett mer komplett paket med både dörrhögtalare, slutsteg och en låda som låter bra ihop med resten..
Då slutar det på mer än en femhundring.

Äääh. Finns säkert nån liten nivåratt på basen där han kan ställa ljudet lite. Sen kan han öka diskanten på högtalarna fram ett snäpp. Eftersom TS inte låter som en audiofil utan bara vill ha lite med dunka dunka så kommer det nog funka bra.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Äääh. Finns säkert nån liten nivåratt på basen där han kan ställa ljudet lite. Sen kan han öka diskanten på högtalarna fram ett snäpp. Eftersom TS inte låter som en audiofil utan bara vill ha lite med dunka dunka så kommer det nog funka bra.

Nåja, audiofil är som du säger för starkt, men jag är ingen volvoraggare som vill ha enormaste baslådan i bagaget och dunka satan så att rutorna skallrar. Jag vill ha sjystare ljudkvalle helt enkelt, och jag råkar gilla svängiga basgångar så en markerad bas är krav. Men som jag sagt så vill jag inte ha "bara bas", utan bara en mild variant som bättrar på lågregistret lite:)

Så som jag har det nu är det ju bara diskant, ingen bas alls. Låter skit. Så originalhögtalarna ska bytas och eventuellt kompletteras med två nya högtalare till. då kanske vi kommer upp i en bra balans:)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Det beror väl lite på hur långt, men jag tittar gärna på begagnat så länge det funkar bra och inte är sönderspelat. Var finns grejorna, vad är det för något och vilket pris talar vi om?:)

Bra tips där, ska tänka på det!
Är i ystad :)
Finns ganska mkt blandat, kan inventera när jag ska ner å meka.

Det jag har ligger i prisklassen snorbilligt, det är en mds 12"bas (deras mer påkostade) I en stört stabil låda som dock saknar port men det är ju jävligt lätt ordnat, med tillhörande mds monoblock på 850w (räknar man baklänges på avsäkringsströmen är det iaf 500w :hihi) nypris 1400 + 900 på rea så 1000?

Har en riktigt billig 12a i en riktigt fuskbygd låda av ett avloppsrör å smältlim med ett fyrkanals steg som bara spelar på 2 kanaler om det lockar mer ;)

8" kicker bas i en nätt låda, spelar sjukt bra för sin storlek! (låter SJUKT bra i crxen den sitter i nu!)

Kitsystem peerlees 6,5" saknar en diskant dock (Tidigare nämnda polare råka starta vindrutetorkaren när diskanten låg på den, hitta den aldrig igen, du får den om du hittar den!)nypris 1400 eller 1600 så 500?

5,25" koaxialer, minns inte riktigt namnet, vann dom i en billjudstävling, spelar fint iaf! 300 kanske?

Egentligen borde jag inte sälja det där men vet med mig att jag är för lat för att passa in det i saaben, Finns stabila fästen för 4" + 1" system så varför krångla med att bygga nytt?;)

Okej kanske inte snorbilligt men allt berror på va man jämnför med :D

Korvgubben jag har ett gäng hu liggandes vad har du för krav på den?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Är i ystad :)
Finns ganska mkt blandat, kan inventera när jag ska ner å meka.

Det jag har ligger i prisklassen snorbilligt, det är en mds 12"bas (deras mer påkostade) I en stört stabil låda som dock saknar port men det är ju jävligt lätt ordnat, med tillhörande mds monoblock på 850w (räknar man baklänges på avsäkringsströmen är det iaf 500w :hihi) nypris 1400 + 900 på rea så 1000?

Har en riktigt billig 12a i en riktigt fuskbygd låda av ett avloppsrör å smältlim med ett fyrkanals steg som bara spelar på 2 kanaler om det lockar mer ;)

8" kicker bas i en nätt låda, spelar sjukt bra för sin storlek! (låter SJUKT bra i crxen den sitter i nu!)

Kitsystem peerlees 6,5" saknar en diskant dock (Tidigare nämnda polare råka starta vindrutetorkaren när diskanten låg på den, hitta den aldrig igen, du får den om du hittar den!)nypris 1400 eller 1600 så 500?

5,25" koaxialer, minns inte riktigt namnet, vann dom i en billjudstävling, spelar fint iaf! 300 kanske?

Egentligen borde jag inte sälja det där men vet med mig att jag är för lat för att passa in det i saaben, Finns stabila fästen för 4" + 1" system så varför krångla med att bygga nytt?;)

Okej kanske inte snorbilligt men allt berror på va man jämnför med :D

Korvgubben jag har ett gäng hu liggandes vad har du för krav på den?

Låter som om du har en del ja:D

Ett par frågor bara:

Det är ganska mycket värstinggrejor va? Du tror inte att det blir för mycket för min lilla civic? Jag vill som sagt inte dunka på utav helvete, jag vill bara få bra ljudkvalitet och lite volym utan skorr och sprak. Fint och rent ljud med andra ord:) Och så gärna med lite markerad bas som sagt. Men jag vill inte dunka på utav helvete så att bilen exploderar och trumhinnorna spricker, sånt ligger inte för mig.

Vad är koaxialer? Funkar de på en vanlig cd-stereo eller behöver man speciella kablar och uttag?

Vad är diskanten som saknas för något? Kan man få tag på nya någonstans?

Mycket mer än 1500 totalt eller så vill jag nog inte lägga, men beroende på vad jag kan få för det så kan det mycket väl vara intressant:) Inventera gärna när du är där:) Det jag vill ha är vettig baslåda plus förstärkare, kablar och fyra stycken små högtalare (antar att två 5.nånting och två 6.nånting är standard?), och ju billigare desto bättre men ändå inget skit liksom. Kan man få ett vettigt paket för vettiga pengar där möjligen?:)

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Låter som om du har en del ja:D

Ett par frågor bara:

Det är ganska mycket värstinggrejor va? Du tror inte att det blir för mycket för min lilla civic? Jag vill som sagt inte dunka på utav helvete, jag vill bara få bra ljudkvalitet och lite volym utan skorr och sprak. Fint och rent ljud med andra ord:) Och så gärna med lite markerad bas som sagt. Men jag vill inte dunka på utav helvete så att bilen exploderar och trumhinnorna spricker, sånt ligger inte för mig.

Vad är koaxialer? Funkar de på en vanlig cd-stereo eller behöver man speciella kablar och uttag?

Vad är diskanten som saknas för något? Kan man få tag på nya någonstans?

Mycket mer än 1500 totalt eller så vill jag nog inte lägga, men beroende på vad jag kan få för det så kan det mycket väl vara intressant:) Inventera gärna när du är där:) Det jag vill ha är vettig baslåda plus förstärkare, kablar och fyra stycken små högtalare (antar att två 5.nånting och två 6.nånting är standard?), och ju billigare desto bättre men ändå inget skit liksom. Kan man få ett vettigt paket för vettiga pengar där möjligen?:)
Jag är av samma smak när det gäller ljud. Vill kunna spela led zeplin på volym som över röstar vägbruset utan att de låter som aqua. När jag sa att en bas spela bra mennade jag att det är torr och fin djupbas utan distortion, dvs va du beskrev :hihi

Koaxialer är när en högtalare har både ett baselement och en diskant i samma högtalare, fördelarna är att du med en högtalare spelar hela registret. Nackdelen är så klart att du inte det är en kompromiss, diskanten är i vägen för basen och du kan inte rikta diskanten men de e överkurs för dig :)

Koaxialerna kan du med fördel plugga in på orginalkablaget går skit bra, så jag kört dom i vinter bilen.

Diskanten som försvann vete fan vart man kan hitta faktiskt. Du kan antingen använda dom som sub/mellan register (mkt möjligt att det räcker med bara den basen i din bil faktiskt!) och kompletera med lösa diskanter när tid/lust/pengar finns.

Lite att tänka på är att placeringen av diskanter är väldigt viktig för hur man uppfattar ljudet, dom bör vara riktade mot öronen men det fungerar så länge dom är framför dig iaf annars blir det jätte mysko ljudbild. Basljud däremot är inte lika känsligt så dom kan placeras bak.

Så det jag skulle gjort i ditt fall är att placera koaxialerna fram (Antar att orginal sitter i dörrana? Förstärk dörrsidan med en plyfa bit eller liknande på insidan om du kan så blir ljudet bra mkt klarare än om det sitter i orginal pappsida.)
Och kit systemet (eller ja "basarna" och delnings filtrena) i tex hatthyllan som du också försärkt. Dom kräver inte heller _Jätte_ mkt effekt och går att köra på cd spelaren men de e inte optimalt.

Allt ligger å skräpar just nu så om du vill kan jag hjälpa dig montera (läs du monterar, jag pysslar med hojen och hjälper dig om det e något du undrar :D) Så kan du testa vad du tycker innan du bestämmer dig.

Varför får jag för mig att du nångång länkat till en blocketannons med ett herregöses bilstero paket du skulle sälja?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag är av samma smak när det gäller ljud. Vill kunna spela led zeplin på volym som över röstar vägbruset utan att de låter som aqua. När jag sa att en bas spela bra mennade jag att det är torr och fin djupbas utan distortion, dvs va du beskrev :hihi

Koaxialer är när en högtalare har både ett baselement och en diskant i samma högtalare, fördelarna är att du med en högtalare spelar hela registret. Nackdelen är så klart att du inte det är en kompromiss, diskanten är i vägen för basen och du kan inte rikta diskanten men de e överkurs för dig :)

Koaxialerna kan du med fördel plugga in på orginalkablaget går skit bra, så jag kört dom i vinter bilen.

Diskanten som försvann vete fan vart man kan hitta faktiskt. Du kan antingen använda dom som sub/mellan register (mkt möjligt att det räcker med bara den basen i din bil faktiskt!) och kompletera med lösa diskanter när tid/lust/pengar finns.

Lite att tänka på är att placeringen av diskanter är väldigt viktig för hur man uppfattar ljudet, dom bör vara riktade mot öronen men det fungerar så länge dom är framför dig iaf annars blir det jätte mysko ljudbild. Basljud däremot är inte lika känsligt så dom kan placeras bak.

Så det jag skulle gjort i ditt fall är att placera koaxialerna fram (Antar att orginal sitter i dörrana? Förstärk dörrsidan med en plyfa bit eller liknande på insidan om du kan så blir ljudet bra mkt klarare än om det sitter i orginal pappsida.)
Och kit systemet (eller ja "basarna" och delnings filtrena) i tex hatthyllan som du också försärkt. Dom kräver inte heller _Jätte_ mkt effekt och går att köra på cd spelaren men de e inte optimalt.

Allt ligger å skräpar just nu så om du vill kan jag hjälpa dig montera (läs du monterar, jag pysslar med hojen och hjälper dig om det e något du undrar :D) Så kan du testa vad du tycker innan du bestämmer dig.

Varför får jag för mig att du nångång länkat till en blocketannons med ett herregöses bilstero paket du skulle sälja?

Aha, jag förstår. Men ja, något sånt vill jag ha!:)

Aha, då är jag med... Tror jag... Vad är det annars för högtalare om man inte har både och i ett?:va Vilket är vanligast?

Låter kanon:tummenupp

Det är inte typ nåt sånt här?:va
http://www.biltema.se/Bil---MC/Bilstereo/Hogtalare/Diskanthogtalare-2-st/

Ok, diskanter fram och bas bak. Check!

Ok, låter väl vettigt. Och jo, de sitter i dörrsidorna.
Hatthyllan på en civic är dock inte så stor... Kanske bättre att skita i de extra högtalarna bak och bara köra ett baselement i så fall? Eller ja, jag vet inte. De kanske får plats.

Lite hjälp kan nog vara bra, men det kan vi ju se när det börjar närma sig:D

Det kan nog faktiskt stämma. Minns förvisso inte att jag länkat till det här, men jag ägde nämligen ett ganska hyfsat, som jag förstod det, paket för ett tag sen när jag hade bil tidigare. Men han som köpte bilen ville inte ha stereon så jag plockade ur den och sålde den separat. Med andra ord varken något jag köpte eller installerade själv, men sålde gjorde jag:) Minns att det kitet dunkade på ganska hyfsat, fast lite väl mycket bas för min lilla bil (golf)... Så gärna något mer balanserat den här gången.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Aha, jag förstår. Men ja, något sånt vill jag ha!:)

Aha, då är jag med... Tror jag... Vad är det annars för högtalare om man inte har både och i ett?:va Vilket är vanligast?

Låter kanon:tummenupp

Det är inte typ nåt sånt här?:va
http://www.biltema.se/Bil---MC/Bilstereo/Hogtalare/Diskanthogtalare-2-st/

Ok, diskanter fram och bas bak. Check!

Ok, låter väl vettigt. Och jo, de sitter i dörrsidorna.
Hatthyllan på en civic är dock inte så stor... Kanske bättre att skita i de extra högtalarna bak och bara köra ett baselement i så fall? Eller ja, jag vet inte. De kanske får plats.

Lite hjälp kan nog vara bra, men det kan vi ju se när det börjar närma sig:D

Det kan nog faktiskt stämma. Minns förvisso inte att jag länkat till det här, men jag ägde nämligen ett ganska hyfsat, som jag förstod det, paket för ett tag sen när jag hade bil tidigare. Men han som köpte bilen ville inte ha stereon så jag plockade ur den och sålde den separat. Med andra ord varken något jag köpte eller installerade själv, men sålde gjorde jag:) Minns att det kitet dunkade på ganska hyfsat, fast lite väl mycket bas för min lilla bil (golf)... Så gärna något mer balanserat den här gången.
Jo en sån diskant.

kit system: http://nardik.se/billjud/dls/hogtalarsyst/ps4.html
Koaxial:http://nardik.se/billjud/dls/hogtalarekoax/428.html
Koaxialer är vanligast.

Plats får dom garantererat! men det är iof en ide att köra med baslåda och koaxialer, inte optimalt då det blir en svacka i registret så att säga, är lite en smaksak antingen mer djupbas eller fylligare låg-mellanregister.

Okej ja precis som jag mindes, tänkte säga volvoraggar paket först ;)

Nog svamlat nu ska jag sova jobbar imorn.

Har inte samma nummer som i valborg tyvärr så skriv här eller pma om de e nått :)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jo en sån diskant.

kit system: http://nardik.se/billjud/dls/hogtalarsyst/ps4.html
Koaxial:http://nardik.se/billjud/dls/hogtalarekoax/428.html
Koaxialer är vanligast.

Plats får dom garantererat! men det är iof en ide att köra med baslåda och koaxialer, inte optimalt då det blir en svacka i registret så att säga, är lite en smaksak antingen mer djupbas eller fylligare låg-mellanregister.

Okej ja precis som jag mindes, tänkte säga volvoraggar paket först ;)

Nog svamlat nu ska jag sova jobbar imorn.

Har inte samma nummer som i valborg tyvärr så skriv här eller pma om de e nått :)

Ok, så duger biltemas som ersättning eller är de bara kass?

Jag förstår... Länkarna funkade dock inte, men jag tror att jag lyckades leta mig fram till rätt. Kit är med en separat liten diskant alltså och koaxial är med den lilla i mitten av den stora, typ?:va

Ok... Kommer jag, i egenskap av icke audiofil att märka någon skillnad? Hur mycket förlorar man menar jag, blir det märkbart sämre (rentav dåligt) ljud? För om inte kan jag ju lika gärna göra det enkelt och köra koaxialer plus baslåda:)

Haha, det kan man nog kalla det ja:D Fick ha baslåda och förstärkare på absolut lägsta inställningarna för att över huvud taget kunna vistas i bilfan minns jag...:näsblod

Sov gott, hör av dig när du inventerat!:)

Ok, förstår. Men vi får höras här helt enkelt!

Nyheter
Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...