Pipande ljud från tanken

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
Hej!

Har aldrig varit med om detta på någon tidigare hoj så slänger ut frågan här:

När jag har kört en runda på mina kawa z750 (07) och parkerat så kommer det, ett pipande(väsande) ljud från tanklocket.

Ursäkta min okunskap men misstänker att det är tryck i tanken när man kör och att det är det som "pyser ut" när man stannat och stängt av.
Låser jag upp tanklocket blir det som att öppna en colaflaska "ppppssssttttt". och 2-4 min senare, samma sak igen.

Jag hade problem efter köpet med vatten då avrinningshålet var igentäppt vid tanklocket men det är åtgärdat nu. (samlades vatten som inte kom ut).

Borde inte det lätta på trycket i tanken då den kan andas igen?

Borde inte vara några problem men undrar mest om detta kan påverka bränsletillförseln om trycket är för högt?

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Konstigt nog är det många Kawasaki-modeller som gör detta. Inget konstigt. Övertryck är okej, det är undertryck som kan göra att hojen går sämre.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Övertryck kan det inte bli. Om luftningen är täppt så blir det undertryck vartefter soppamängden minskar.
Om det är varmt ute och du tankar kall soppa så expanderar den lite av värmen men det är så lite och det det är frågan om här. Fixa avluftningen. :tummenupp

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
OK!

Tack för bra svar. Misstänkte att avrinningen var separat. Får leta efter avluftningen då. Det gör ju som sagt inget vad jag har märkt, dock trodde min sambo att en mus sakta avled i närheten av hojen sist bilen skulle parkeras :D

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Japp, verkar vara vanligt på Kawa-cyklar.
Hade samma på min ZX10R -04.
Öppnade bara upp tanklocket när pipet kom o så försvann det.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Har hört detta från kompisens ZX10 or men aldrig från R1an så det verkar vara en "Kawagrej"
Det är, mycket riktigt, avluftningen för tanken men det sitter en ventil som behöver lite tryck för att öppna (så att inte soppa ska rinna ut om hojen välter) och då blir det ett visslande ljud när den väl öppnar, helt normalt alltså :tummenupp

En backventil i samma ledning ser till att tanken kan suga in luft när nivån sjunker.

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Har samma på min ER-6. Problemet blir värre när den står i värme utomhus. Ingenting jag störs av dock, tror inte att tanken kan sugas in direkt. :D

Linus F

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Samma med min zx10, och som tidigare skrev märks det av speciellt när det är varmt, så det är nog en kawa grej. :crash

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Samma här, ZR-7....men bara den ena av dom.
Störande tyckte jag

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...