Piratkopiering

Laddar du ner upphovsrättsskyddat material?

• Antal röstningar
    0

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Gustav O skrev:
2139082 Dessutom är jag så gammalmodig att jag vill ha hela konceptet med omslag och således egentligen gillar vinylskivor bäst, de luktar dessutom gott när de är nya.

:fakta

Jag har ingenting emot nedladdning - jag laddar ner en hel del själv men jag köper upp till ungefär 15 skivor i månaden så det känns som det väger upp det hela... :)
Eftersom jag är musiker själv och har tjänat ungefär -20 000 kr på det (som jag INTE räknar med att få tillbaka) och en helvetes jävla massa timmar (rolig, visst, men fortfarande en massa obetalt 'arbete') så känns det som att folk kan ladda ner hur mycket de vill, men visst hade det vart kul att få tillbaka de slantar man lagt ut. Kommer dock fortsätta även om jag inte får ett rött öre för det... :)

Film handlas endast på rea. Helst under hundringen men är det en bra film så går det bra under tvåhundringen.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Jag skulle ALDRIG få för mig att ladda hem upphovsrättsskyddat material, det är ju STÖLD!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tjet skrev:
2139267 Jag skulle ALDRIG få för mig att ladda hem upphovsrättsskyddat material, det är ju STÖLD!

Stöld är olagligt. Köra för fort är också olagligt.... Och sånt håller du väl inte på med? ;)

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
utbytt mot en Caterham
Laddar ner det mesta. Dock köper jag även väldigt mycket musik och även någon film lite då och då.

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
Tjet skrev:
2139267 Jag skulle ALDRIG få för mig att ladda hem upphovsrättsskyddat material, det är ju STÖLD!
Du är ungefär lika gammal som jag = dc / torrents are your friends ^^

Eller var det de jag skulle vara tyst om? ;D

Edit: Jag tycker fortfarande att du har absolut coolast avatar + namn @ sporthoj! xD

Last edited:

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
En svart och rytande Honda!
Samma film:
Vhs 99:-
Dvd 169:-
"Man får ju bunusmaterial"
Jo tjena :rolleyes:
Vilket är billigast att producera,Vhs eller Dvd ?

Vill någon försöka skinna mig,så tänker inte jag lägga mina pengar där.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Starstriker skrev:
2139269 Stöld är olagligt. Köra för fort är också olagligt.... Och sånt håller du väl inte på med? ;)

Absolut inte! Olagliga saker ska man inte göra, för det är olagligt ju!

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
ok jag talar nog för en mycket liten del av sverige men så här går det till hos mej. 1 ladda ner dj sets/ lyssna radio sets. 2 ta reda på vad dom feta låtarna heter 3 leta alla vinylbutiker på nätet / direkt från labeln. 4 köp. hade jag inte haft internet så hade jag aldrig hittat nån bra musik. lyssnar i princip bara på proghouse/ breaks /techhouse / deephouse o lite lite progtrance blir. lycka till o köpa det på plast hos den lokala musikaffären. har säkert lagt 20lök på vinyl senaste åren som musikindustin INTE hade sett röken av om jag inte hade kunnat tanka grejer. mp3/cd är inte värt ett skit för mej, bara vinyl

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Anser att skivbolagen knullar sina artister och sina kunder. de tar väldigt mycket betalt av kund och betalar väldigt lite till artist. Man får väldigt lite för sina 200 spänn, en plastbit i tråkigt fodral med ett omslag som som inte gör skäl för namnet. (Nu köper jag inte skivor för omslagets skull, men har alltid tyckt att det varit kul med snygga, informativa omslag.)
Eventuell nedgång i försäljningen kompenseras med prishöjning, de flesta artister börjar göra pengar på skivorna när de reas. Och den huvudsakliga inkomsten består i kringmaterial och livespelningar, och en av de direkta orsakerna är att bolagen sätter priser som gör att kunden ej har råd att köpa skivorna.
Jag tror (utan belägg) att skivbranchen är den enda branch där en billigare produktion och disturbtion har lett till en prisökning.

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
vill bara klargöra min ståndpunkt. även fast jag betalar så tycker jag inte att alla andra borde det. nertankning ska va lagligt. du får ju ändå bara en blek kopia. tanka mer bara så det blir helt omöjligt att stoppa, kultur ska spridas till dom som vill ha den, spelar ingen roll om dom har pengar eller inte. det är vad jag tycker. den kommersiella skivbranchen är förlegad dom borde gått under för 30 år sen (och det hoppas jag dom gör med tanke på hur lite en "artist" tjänar av kakan och hur mycket bolagen gör). mindre radioskvalskit åt folket :tummenupp skitbra att folk skaffa sej ett riktigt musikintresse. den ända genren som faktiskt säljer mindre är just mainstreamradioskiten (undra varför...) att lyssna på radio rix/match/nrg u name it innebär ett stort O-intresse av musik enligt mej

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Homo skrev:
2139359 ok jag talar nog för en mycket liten del av sverige men så här går det till hos mej. 1 ladda ner dj sets/ lyssna radio sets. 2 ta reda på vad dom feta låtarna heter 3 leta alla vinylbutiker på nätet / direkt från labeln. 4 köp. hade jag inte haft internet så hade jag aldrig hittat nån bra musik. lyssnar i princip bara på proghouse/ breaks /techhouse / deephouse o lite lite progtrance blir. lycka till o köpa det på plast hos den lokala musikaffären. har säkert lagt 20lök på vinyl senaste åren som musikindustin INTE hade sett röken av om jag inte hade kunnat tanka grejer. mp3/cd är inte värt ett skit för mej, bara vinyl

Ungefär samma här. Förutom att jag mest lyssnar på psy och inte är vinylbög. :hihi

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag laddar ner lite musik men köper desto mera. Jag ser GRATIS nedladdning (skulle aldrig betala för att ladda ner en låt) som ett bra sätt att vidga sina horisonter. Dessutom så finns det vissa saker som man inte kan få tag på annat än att ladda ner.

Musik ska vara på CD. Och inte hembränd.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Solid snake skrev:
2138315 Köper inte musik, då det är för dyrt, 180 spänn för en skiva som är 40-50 minuter lång, skulle inte tro det va?

Köper dock film så fort jag får tillfälle.

Vart hittar man då all musik på nätet som INTE är MP3 och faktiskt är värt att lyssna på i en riktig stereo? MP3 funkar väl i just MP3spelaren eller i de små högtalarna till datorn, men i en riktig anläggning låter det skrot. Eller är det bara jag ? :confused: :va

stordrulen skrev:
2139309 Samma film:

Menar du att du inte ser någon skillnad mellan en DVD och en VHS bild och ljudmässigt eller missuppfattade jag inlägget helt ?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
lorkan skrev:
2140154 MP3 funkar väl i just MP3spelaren eller i de små högtalarna till datorn, men i en riktig anläggning låter det skrot. Eller är det bara jag ? :confused: :va

Det är bara du. 192kbps och uppåt låter helt ok. :tummenupp

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
stordrulen skrev:
2139309 Samma film:

Precis, varför ska man ha en massa högtalare som skräner när det räcker med två stycken, sen det där förbannade annamorfiska 16:9 eller 2.35:1 eller vilka bokstavskombinationer de skriver dit är helt obegripligt och tillför inte bildkvalitén ett jota. Sen saknar jag att sätta bandet på turborewind innan jag ska se den och trackingfunktionen har de tagit bort. :koko

Fy fan.

Det var bättre förr.

jannewall

Buse
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Suzuki DR650
Tjet skrev:

Nej, det är inte stöld.
Kommer aldrig att bli det heller.

På sin höjd kanske olagligt.
Men det är det att köra 111 på 110-vägar oxå.
Så jag hoppas VERKLIGEN att du inte håller på med sådana dumheter :yoparty :yoparty

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
jannewall skrev:
2142501 Nej, det är inte stöld.
Kommer aldrig att bli det heller.

På sin höjd kanske olagligt.
Men det är det att köra 111 på 110-vägar oxå.
Så jag hoppas VERKLIGEN att du inte håller på med sådana dumheter :yoparty :yoparty

Ironin gick visst inte fram. Ligger 2 x 300gb hår-diskar här och väntar på att bli insatta. :näsblod

MikkE

Guest
Laddar ner en del, men köper gärna om priserna sjunker. 180-220 kr för en skiva som är max en timme lång. Njaa.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!