Piratoljefilter är inte bra. I alla fall inte enligt DinMC / Suzuki Center

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Jo det är exakt så vi gör, men vi har hela tiden velat utveckla det separata filtret, pga att vi tidigare haft för lågt flöde, vilket minskar alltifrån omrörning i tanken, med sedimentering som följd, likaväl som att det förlänger "sköljningstiden" avsevärt.
Nu använder vi ett filter som är "bautastort" (flödar som bäst ca 70 L/min.) och såklart pumpar vi IN oljan i systemet via detta.

Av ren nyfikenhet från en okunnig, gäller samma princip för vanlig motorolja... värt att rena menar jag?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Fifan, kunde bara plussa ditt inlägg en gång...:gnissla :tummenupp

(dock är ju även defacto som sker, "problemet", med partiklar, med "sk yttre påverkan", dvs vad som händer/sker mellan tappning o till användare. Något ni har/brukar ta hänsyn till?)

Självklart så har hanteringen av oljeförpackningarna inverkan på mängden föroreningar i den nya oljan. Undersökningen vi gjorde hade inte som mål att peka finger åt något speciellt håll bara belysa verkligheten och hur viktigt det är att tänka renlighet när det gäller att fylla på smörjmedel.

Till exempel: - Hur många tänker på att det kan vara "döden" för ett smörjmedel att förvara fatet stående oskyddat. Vatten (regn, kondens) och skit samlas lättare på fatet. Temperaturförändringar höjer och sänker trycket i fatet = vatten och skit pumpas in i fatet.

Av ren nyfikenhet från en okunnig, gäller samma princip för vanlig motorolja... värt att rena menar jag?

Jo det skadar säkert inte men om det är värt besväret på en MC vanlig bil är tveksamt. Mycket viktigare är att iakta renlighet när man fyller på.

När det gäller bussar, lastbilar och andra fordon som används mycket så har man ofta redan det.

Jag har varit med i undersökningar på hur renlighet påverkar servicebehov och tillgänglighet när det gäller hydraulik maskineri. Det gör STOR skillnad.

SKF gjorde för många år sedan en undersökning på hur fasta föroreningar påverkar ett kullagers livslängd. Den undersökningen visade tydligt att om smörjmedlet var rent och lagerbelastningen enligt deras tabeller så fick man i princip oändlig livslängd. Antagligen därför som 2RS lager håller djävligt länge.

När det gäller fett är situationen vad gäller renlighet world-wide, skrattretande dålig.:huvet

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Det är såna tester jag talar om, och jag hade tyvärr (sorry) inte läst ditt inlägg inna jag skrev mitt (mina). :tummenupp

Och jodå: Skriv på du! Jag sköljer själv hydraylsystem där vi har absolutkrav på 5my, men egentligen eftersträvar vi 3.
Jag trodde blåögt att den nya fina hydrauloljan vi köpte och hällde i våra NYA "rena" system lätt klarade kraven... :hihi
Ack så fel man hade!

:död :hihi :rofl

För att få ett rent hydraulsystem så är det ju inte bara filtrering som gäller. Man måste även tänka på alla källor till föroreningar måste säkras upp. Andningsfilter, tanklock, returledningar, kolvstångstätningar, axeltätningar,...

Om man ändå inte får det rent finns det relativt enkla metoder att ta reda på vad det är för föroreningar och varifrån dom kommer.

Man tar ett oljeprov och blandar ut det med toulen och eller petroleumeter. Sen

filtrerar man det genom ett membranfilter och kollar i microskop (enklast)

eller

kör lösningen i en ferrograf och kollar på substratet i microskop (skitbra)

Ferrograf
Man låter lösningen sakta rinna längs ett lutande objektsglas som har en längsgående rits som lösningen följer. Under objektsglaset har man magneter. Detta gör att små mycket magnetiska partiklar stannar högst upp och stora omagnetiska längst ner. Det blir en riktigt nice sortering.:tummenupp

toulen/petroleum eter använder man för att dom är mycket bra lösningsmedel och avdunstar extremt snabbt. Man kanske inte får använda någon av dom längre :mad:

Jag antar att du pysslar med hydraulsystem som innehåller servoventiler eftersom du vill ha 3um absolut filtrering. Sitter det någon kugghjulspump i systemet ?

I ett hydraulsystem är dom partiklar som är lika stora som kritiska spalter i komponenterna som är farligast på kort sikt. Mindre partiklar spolas igenom och större kommer inte in i spalterna. Ur slitage synpunkt så är det mängden partiklar som är avgörande eftersom dom kommer att blästra ytor där höga hastigheter uppstår. Det som händer i ventiler är att ventilkanter blästras runda, servomunstycken ändrar storlek,....etc.

Last edited:

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Synd att våra hojar inte smörjs av hydraulolja, nu när vi lärt oss så mycket om det.

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
På SH blir man skedmatad när tribologiböcker inte läser sig själva... :tummenupp

Dr.Bike

Guest

Såg att ställföreträdande Paps hade svarat... men jag säger det iaf:

JA.

Men det beror på...

I hojar har man ju löst det hela genom att byta olja "onödigt" ofta.
Men säg i större fartygsmaskinerier, eller lastbilar/bussar som går oerhört långa sträckor och /eller mer eller mindre kontinuerlig drift, så lönar det sig såklart.

Där har man roterande cyklonfilter som i princip renar så bra, att oljan aldrig blir skitig! :) (sanning med modifikation, men de renar oerhört bra)

Man har även "dialysmaskiner" som man kopplar in under drift för extern rening och ibland oxå oljebyte "på rull".

Svaret på din fråga är väl egentligen ett mellanting:
- Man ska vara noga med att hålla rent kring påfyllningshål, och i ev. trattar osv som man använder vid påfyllning.
Men självfallet renar vi inte oljan vid påfyllning, det skulle bli för omständigt.

Men man har ju ett filter i motorn tänker den smarte då renar inte det?
Och ja, det har man förvisso.
Men det finns ju å andra sidan solida föroreningar som är vassa/hårda/aggressiva som har mindre diameter än vad filtret klarar...
Så att läsa StfPaps rader, och ta lite extra hänsyn vid hantering av smörjmedel, det mår vi nog alla bättre av.

Inte minst våra motorer!

På SH blir man skedmatad när tribologiböcker inte läser sig själva... :tummenupp

Sant! :tummenupp

Bra sagt.

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Tack o bock för informationen, har aldrig tänkt i dom banorna att det kunde finnas "skit" i en olja man betalar dyrt för :tummenupp

Titta i botten på en oljeflaska du haft stående länge på garagehyllan, det brukar nästan alltid bli lite slam där. Skit som finns med i oljan när du köper den...:brinnerup

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Det som händer med ett kullager då det kommer in fasta partiklar är att när partikeln kläms mellan kula och bana så bildas det en liten grop i banan. Varje gång en kula passerar "gropen" studsar den till och gropen blir större och det bildas ett avtagande vågmönster i banan.:huvet = ras alldeles förtidigt.

QUOTE]

Intressant då med livslängden på lagrena i vevaxlarna på de äldre Z900 fram till GPZ1100 -84 och GS / GSX motorerna som är uppbyggda med rullningslager.
Och nogrannheten med renhet då man hanterar dom vid renoveringar.

Precis man bör inte låta dom lagren ligga öppet på arbetsbänken innan montage utan att spola av dom med filtrerad tex lacknafta.

Såg att ställföreträdande Paps hade svarat... men jag säger det iaf:

JA.

Men det beror på...

I hojar har man ju löst det hela genom att byta olja "onödigt" ofta.
Men säg i större fartygsmaskinerier, eller lastbilar/bussar som går oerhört långa sträckor och /eller mer eller mindre kontinuerlig drift, så lönar det sig såklart.

Där har man roterande cyklonfilter som i princip renar så bra, att oljan aldrig blir skitig! :) (sanning med modifikation, men de renar oerhört bra)

Man har även "dialysmaskiner" som man kopplar in under drift för extern rening och ibland oxå oljebyte "på rull".

Svaret på din fråga är väl egentligen ett mellanting:
- Man ska vara noga med att hålla rent kring påfyllningshål, och i ev. trattar osv som man använder vid påfyllning.
Men självfallet renar vi inte oljan vid påfyllning, det skulle bli för omständigt.

Men man har ju ett filter i motorn tänker den smarte då renar inte det?
Och ja, det har man förvisso.
Men det finns ju å andra sidan solida föroreningar som är vassa/hårda/aggressiva som har mindre diameter än vad filtret klarar...
Så att läsa StfPaps rader, och ta lite extra hänsyn vid hantering av smörjmedel, det mår vi nog alla bättre av.

Inte minst våra motorer!

Sant! :tummenupp

Bra sagt.

Cyklonfilter jap och en del har till och med cyklon + centrifug + filterpatron. Har varit med och testat detta åt en känd svensk tillverkare. Det blir skitrent :banana

Man bör även beakta att det blir lite som en kjedjerektion. En elak stor partikel generarar massor av elaka små partiklar jämför med kornet i ett sandpapper som gnuggas fram och tillbaka.

Ju mer skit som undviks initialt desto enklare blir det att hålla rent kontinuerligt.

Last edited:
Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...