Pirelli GTS

msx

Missnöjd MC
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Trajja Street Triple-08
Tja !

Någon som har nån åsikt/synpunkt på denna modell av däck?

Hittar inte så mycket om dom så jag tänkte att nån där ute måste ju ha testat dom och kan dela med sig till mig.

Vill inte tro på försäljare som säger att det är tipp topp å passar perfekt osv....

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Är det Dragon GTS du menar?
Körde med såna på en Thundercat och det funkade fint.
Lyckades skrapa fotpinnarna på Gelleråsen med dem :tummenupp
Har även övat knäskrap på en parkering med fisljumna däck utan att det släppte.
De är ju inte supermjuka så det räcker lite längre också.

Så för normal gatkörning har jag bara bra att säga om dem. :tummenupp

msx

Missnöjd MC
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Trajja Street Triple-08
Kyckling skrev:
Är det Dragon GTS du menar?
Körde med såna på en Thundercat och det funkade fint.
Lyckades skrapa fotpinnarna på Gelleråsen med dem :tummenupp
Har även övat knäskrap på en parkering med fisljumna däck utan att det släppte.
De är ju inte supermjuka så det räcker lite längre också.

Så för normal gatkörning har jag bara bra att säga om dem. :tummenupp

Han sa bara Pirelli GTS, så jag vet inte om det är samma... skulle vara ett sport/touring däck.
Och jag är ju ute efter ett sånt , eftersom man kör dagligen till å från jobbet men vill ändå ha ett som känns bra när man är ute på dom lite kurvigare vägarna...

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
msx skrev:
Tja !

Någon som har nån åsikt/synpunkt på denna modell av däck?

Hittar inte så mycket om dom så jag tänkte att nån där ute måste ju ha testat dom och kan dela med sig till mig.

Vill inte tro på försäljare som säger att det är tipp topp å passar perfekt osv....

Antar att du menar Dragon GTS?: http://www.pirellimoto.com/tires/catalogo/scheda.asp?ID=128

Är helt klart nöjd, kört med det däcket på både ex-TRX850 och nuvarande VTR1000. Kör landsväg, relativt "inspirerat" tempo, och inga större tendenser till släpp, och dom gånger det hänt har det skett mjukt, dvs hojen har börjat kasa, inget tvärsläpp. Bakdäcket brukar hålla cirka 700 mil, vilket får ses som bra med tanke på att VTRn äter bakdäck...

Vad det gäller inköpsställe skulle jag rekommendera antingen Wheeler Dealer (Byter i stort sett enbart på lös fälg) eller Comi Scandinavia där du har SH.com priser, eller kanske Örby Gummi Är väl dom ställen på södra delen av stan jag uppfattat har bäst priser. Bara ringa runt och lyssna!

/B

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Har kört ca en månad nu på Dragon GTS, har dock inte kört jättehårt, men det känns väldigt bra tycker jag! Köpte det just för att ha ett däck med lite mer livslängd än de riktigt mjuka däcken! Tycker greppet räcker fullt för landsvägssmisk! :banana

Köpte mitt på Comi, de hade bra pris och snabb service! :tummenupp

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Helt klart ett bra däck, har ett på min ducce nu. Bra grepp både på torr och våt vägbana. :tummenupp :tummenupp

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Som sagt väldigt nöjd med däckets funktionalitet, men mönstret är lite flummigt... man får inte glömma posörfaktorn... :tungan

/B

skog

ok nu då?
Gick med
5 Nov 2003
Hoj
Obesiktigad...
Har precis "avverkat" ett GTS satt på hojen när jag köpte den. Helt klart ett godkänt däck om man bara ska toura lite med det. Inget jag skulle rekomendera för bana eller lite hårdare landsvägskörning. jag fick släpp några gånger på "vanlig" väg när jag blev för ivrig. Vågade därför inta ha det på banan. men i Slutändan handlar det om du känner dig trygg med däcket ifråga. Ett godkänt budget däck om du inte tar i för kung o fosterland.

msx

Missnöjd MC
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Trajja Street Triple-08
benkar skrev:
Som sagt väldigt nöjd med däckets funktionalitet, men mönstret är lite flummigt... man får inte glömma posörfaktorn... :tungan

/B

Men det är väl bra att det är flummigt... därför du kör ifrån alla.. dom som ligger bakom ligger å blåstirrar på mönstret :D

msx

Missnöjd MC
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Trajja Street Triple-08
skog skrev:
Har precis "avverkat" ett GTS satt på hojen när jag köpte den. Helt klart ett godkänt däck om man bara ska toura lite med det. Inget jag skulle rekomendera för bana eller lite hårdare landsvägskörning. jag fick släpp några gånger på "vanlig" väg när jag blev för ivrig. Vågade därför inta ha det på banan. men i Slutändan handlar det om du känner dig trygg med däcket ifråga. Ett godkänt budget däck om du inte tar i för kung o fosterland.

Nej tar det rätt lugnt än så länge. Å ska väl testa ban men det tar ju ett tag innan man vågar pressa på å då får man väl se hur man ligger till körmässigt till nästa däck ska på.
Men hur ivrig blev du då när du fisk släpp? Låter ju inte bra....

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
msx skrev:
Nej tar det rätt lugnt än så länge. Å ska väl testa ban men det tar ju ett tag innan man vågar pressa på å då får man väl se hur man ligger till körmässigt till nästa däck ska på.
Men hur ivrig blev du då när du fisk släpp? Låter ju inte bra....
Äsch..det satt GTS på min ZXR750 (även vad Pirelli rekommenderat) när jag köpte den, hade inga problem med de däcken.
Alla däck kan ge släpp när man kör på landsväg, det handlar mer om körteknik och hur mycket man provocerar.
Däcken även funkar fint för en allmänhetens åkning där man kör 20-minuterspass så länge man inte kör som en tok. Det är när man nöter för länge på bana som landsvägsdäck brukar ge upp, då de blir överhettade.

Köp däcken om det är ett bra pris, det är inget problem.

Last edited:

msx

Missnöjd MC
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Trajja Street Triple-08
Jåke skrev:
Äsch..det satt GTS på min ZXR750 (även vad Pirelli rekommenderat) när jag köpte den, hade inga problem med de däcken.
Alla däck kan ge släpp när man kör på landsväg, det handlar mer om körteknik och hur mycket man provocerar.
Däcken även funkar fint för en allmänhetens åkning där man kör 20-minuterspass så länge man inte kör som en tok. Det är när man nöter för länge på bana som landsvägsdäck brukar ge upp, då de blir överhettade.

Köp däcken om det är ett bra pris, det är inget problem.

Låter bra det, verkar som alla har mestadels bra erfarenheter av dom. Så det får väl bli ett sånt som monteras på imorgon!

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Hade ett på Blackbirden. I April (läs kallt) gick inte däcket att använda. En millimeter gas så spann det. Fick aldrig upp nån temp då jag körde så det kan va bra då det är varmt. Vet många som kör med däcket och det är bra livslängd. Men på blackbirden sitter det aldrig mer ett GTS. Iofs roligt att lägga långa sladdar i 170 men det blir inte roligt om man vill gasa.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Mell skrev:
Hade ett på Blackbirden. I April (läs kallt) gick inte däcket att använda. En millimeter gas så spann det. Fick aldrig upp nån temp då jag körde så det kan va bra då det är varmt. Vet många som kör med däcket och det är bra livslängd. Men på blackbirden sitter det aldrig mer ett GTS. Iofs roligt att lägga långa sladdar i 170 men det blir inte roligt om man vill gasa.

Rätt tryck? Kanske hade åldrats och fått en hal yta som måste nötas bort?

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
UltraMarine skrev:
Rätt tryck? Kanske hade åldrats och fått en hal yta som måste nötas bort?

Typ 0 gradigt ute. Pratade med en kille ikväll. Han sa.- Skitdäck!
Men dom håller ju bra....

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
msx skrev:
Låter bra det, verkar som alla har mestadels bra erfarenheter av dom. Så det får väl bli ett sånt som monteras på imorgon!
Hur gick det? Har du hunnit köra något på dem ännu?
Det vore lite kul att få höra vad du tycker själv.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Mell skrev:
Typ 0 gradigt ute. Pratade med en kille ikväll. Han sa.- Skitdäck!
Men dom håller ju bra....
MC-däck är ju (oftast) inte gjorda för den temperaturen, vettu. Så det är inte konstigt det släppte, inget specifikt för Pirelli GTS eller nån annan modell för den delen...om nån säger skitdäck av den anledningen skulle jag nog lita på mig själv istället.

När det gäller livslängd låg den för min del ungefär som Bridgestone BT020 och bara marginellt längre än Pirelli Diablo, alltså runt 800 mil på bakdäcket.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln