Pirelli Superbike PRO - Alternativ?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Bra tråd! Sitter oxå och letar alternativa däck till mina Michelin Pilot Power 3 som jag nästan uteslutande körde på bana ifjol. Då det är en gathoj (Gsxr1000-03) är jag inte så intresserad av rena racedäck/slicks. Men jag funderar på Michelin Power Cup Evo alt Metzler Racetec rr k3 som är mer lämpade för bana och kräver ej däckvärmare. Finns det någon som har erfarenheter av dessa och kan kommentera grepp/livslängd osv? Eller motsvarande för bättre varvtider med hyffsat bibehållen hållbarhet..

Jag tävlar på racetec rr, de är lika mycket gatdäck som supercorsa sc3. K3 innebär att de är i endurance blandning. Trösen berättade för mig i somras att racetec rr visst behöver däckvärmare när min bakre värmare spårade ur, det kostade en ny fotpinnesats att köra dessa däck utan värmare drygt 250 meter...
Byt däck när du ska köra bana o använd riktiga däck o värmare istället för att leta efter något slags mellanting, i sådana fall rekommenderar jag dem varmt.
 

Furious F

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Jag tävlar på racetec rr, de är lika mycket gatdäck som supercorsa sc3. K3 innebär att de är i endurance blandning. Trösen berättade för mig i somras att racetec rr visst behöver däckvärmare när min bakre värmare spårade ur, det kostade en ny fotpinnesats att köra dessa däck utan värmare drygt 250 meter...
Byt däck när du ska köra bana o använd riktiga däck o värmare istället för att leta efter något slags mellanting, i sådana fall rekommenderar jag dem varmt.


Värmare vore schysst men ekonomin tillåter det inte (måste ha lite pengar kvar till familjens intressen oxå). Så jag letar efter nåt ytterligare mer banorienterat än pilot power 3, men som fortfarande går att ta en sväng med till korvmojjen och inte slits ner helt efter 1-2 bandagar. Alltså bästa gatlegala däcket med inriktning bana utan värmare. Och som jag förstått det så borde både racetec rr k3 och power cup evo passa in i min beskrivning. Men vore kul o höra från nån som provat, borde väl va fler i samma sits som mig...
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Värmare vore schysst men ekonomin tillåter det inte (måste ha lite pengar kvar till familjens intressen oxå). Så jag letar efter nåt ytterligare mer banorienterat än pilot power 3, men som fortfarande går att ta en sväng med till korvmojjen och inte slits ner helt efter 1-2 bandagar. Alltså bästa gatlegala däcket med inriktning bana utan värmare. Och som jag förstått det så borde både racetec rr k3 och power cup evo passa in i min beskrivning. Men vore kul o höra från nån som provat, borde väl va fler i samma sits som mig...

Metzeler Z8 är ett grymt däck. Sporttouring visserligen men när det släpper så släpper det snällt. Bytts ut efter ca 1000mil gata och några bandagar. Räckte till 1,50 på Anderstorp på en R1 -08. En snabbare förare hade säkert kapat 5-10s..

Bytte efter Anderstorp till Metzeler m7rr som var sjukt bra! Räckte till 1,28,4 på Mantorp och 1,09,1 på ring Knutstorp och 51,0 på Falkenberg. Körde ca 2-300 mil med de och säkert lika mycket kvar.

De flesta sportiga gatdäck funkar bra på bana också och då behöver man inte värmare.

Vill du ha mer greppnivå och väljer tex k3 osv så tappar du istället grepp på gata/regn.

Välj helt enkelt däck efter vart du kör främst. Som andra säger, vill du ha grymt bett så är det slicks/värmare som gäller:tummenupp

Ps. samtliga tider jag uppgett togs med transponder förutom Falkenberg då appen Trackaddict fick duga.

Edit: idealtiden hade räckt till 1,27,5 på Mantorp, om jag hade fått till mina bästa sektortider under ett och samma varv.
 
Last edited:

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Jag har kört 2 säsonger med Pirelli Superbike Pro. Varit väldigt nöjd med greppet och livslängden/ekonomin!
Släppen på bakhjulet kommer snällt i utgången på kurvorna.
Men i år tänkte jag satsa på mer grepp, så tänkte testa Pirelli SB SC 2 istället. Får se om det blir så mycket dyrare?

- - - Updated - - -

Jag har kört 2 säsonger med Pirelli Superbike Pro. Varit väldigt nöjd med greppet och livslängden/ekonomin!
Släppen på bakhjulet kommer snällt i utgången på kurvorna.
Men i år tänkte jag satsa på mer grepp, så tänkte testa Pirelli SB SC 2 istället. Får se om det blir så mycket dyrare?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Inga fler som har input? :va
Det lutar åt att fortsätta med Superbike PRO.

Jag kör med Bridgestone V02 och är toknöjd med dem. Jättebra grepp för mig som är medelsnabb runt exempelvis Gelleråsen (1,12-1,13) och håller hur länge som helst. Det finns bra grepp även när slitagemarkeringen börjar försvinna efter cirka 40 mil på banan.
 

Furious F

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Metzeler Z8 är ett grymt däck. Sporttouring visserligen men när det släpper så släpper det snällt. Bytts ut efter ca 1000mil gata och några bandagar. Räckte till 1,50 på Anderstorp på en R1 -08. En snabbare förare hade säkert kapat 5-10s..

Bytte efter Anderstorp till Metzeler m7rr som var sjukt bra! Räckte till 1,28,4 på Mantorp och 1,09,1 på ring Knutstorp och 51,0 på Falkenberg. Körde ca 2-300 mil med de och säkert lika mycket kvar.

De flesta sportiga gatdäck funkar bra på bana också och då behöver man inte värmare.

Vill du ha mer greppnivå och väljer tex k3 osv så tappar du istället grepp på gata/regn.

Välj helt enkelt däck efter vart du kör främst. Som andra säger, vill du ha grymt bett så är det slicks/värmare som gäller:tummenupp

Ps. samtliga tider jag uppgett togs med transponder förutom Falkenberg då appen Trackaddict fick duga.

Edit: idealtiden hade räckt till 1,27,5 på Mantorp, om jag hade fått till mina bästa sektortider under ett och samma varv.

Intressant, kul att du la upp lite tider för dom olika däcken! Använde du värmare o va kör du på för lufttryck?

Kollade Metzlers hemsida o får känslan av att m7rr motsvarar Michelins pp3/power supersport..? Sportiga däck på väg som funkar en o annan bandag (som jag redan har på hojen).
Jag e sugen på k3 eller power cup evo för dom verkar framtagna för det motsatta. Bandäck men som fortfarande är lagliga på väg o inte nödvändigtvis kräver värmare (går väl köra ett par varv under 10000 på varvräknarn tills tempen blir bra)..

Värmare får det nog bli den dagen gathojen byts mot banhoj..
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Intressant, kul att du la upp lite tider för dom olika däcken! Använde du värmare o va kör du på för lufttryck?

Kollade Metzlers hemsida o får känslan av att m7rr motsvarar Michelins pp3/power supersport..? Sportiga däck på väg som funkar en o annan bandag (som jag redan har på hojen).
Jag e sugen på k3 eller power cup evo för dom verkar framtagna för det motsatta. Bandäck men som fortfarande är lagliga på väg o inte nödvändigtvis kräver värmare (går väl köra ett par varv under 10000 på varvräknarn tills tempen blir bra)..

Värmare får det nog bli den dagen gathojen byts mot banhoj..

Gatdäcken som jag nämnt ovan ska man inte använda värmare på då de istället blir för varma för vad de är gjorda för = halt. Använde alltså inte däckvärmare.

På Z8 gick jag ner till 2,3 bak (2,5-2,6 fram) och på m7rr gick jag ner till 2,1 bak.

De däcken du är intresserad av att prova är ju främst tänkta för bana. Det minimala mönster som finns på är för att uppfylla de krav som gäller på gata, som är kravet för däck inom tävlingssammanhang i Supersport-klasserna. De funkar egentligen inte alla bra på gata, förutom en varm sommardag då kanske.

Klart att du ska prova det du vill och det du är nyfiken på:tummenupp Ett bra sätt att bygga ihop hojen till en banhoj om inte annat:D:)
 

Furious F

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Gatdäcken som jag nämnt ovan ska man inte använda värmare på då de istället blir för varma för vad de är gjorda för = halt. Använde alltså inte däckvärmare.

På Z8 gick jag ner till 2,3 bak (2,5-2,6 fram) och på m7rr gick jag ner till 2,1 bak.

De däcken du är intresserad av att prova är ju främst tänkta för bana. Det minimala mönster som finns på är för att uppfylla de krav som gäller på gata, som är kravet för däck inom tävlingssammanhang i Supersport-klasserna. De funkar egentligen inte alla bra på gata, förutom en varm sommardag då kanske.

Klart att du ska prova det du vill och det du är nyfiken på:tummenupp Ett bra sätt att bygga ihop hojen till en banhoj om inte annat:D:)

Haha, klart du inte körde värmare på gatdäcken :dummer Blir nästan lite snurrig när man grottar ner sig o läser om alla nya/uppdaterade suler att man efter ett tag knappt vet varken ut eller in :va

Men intressant att du sänkte lufttrycket, blir stor skillnad! Jag googlade/experimenterade en del med det oxå och märkte att även Michelin pp3 däcken greppade mkt bättre med lägre lufttryck. Tror jag till slut körde med 2 bak och 2,2 fram. Fick mycket jämnare slitage och kände inga släpp från bakdäcket vilket jag gjorde ett par gånger innan med "gat-trycket" (2,5f/2,9b).

För övrigt hittade jag i en Bike-tidning ett 1000-test där dom körde med Racetec rr k3 på Mantorp 2015. Deras tider låg på mellan 1,23-1,24, med värmare dock o årets värstinghojar. Så dina tider på Mantorp var ju fenomenalt bra med gatdäck! Gasar du vidare med samma R1a i år och m7rr..? Personligen lutar det fortfarnade åt k3 eller power cup däcken..
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Haha, klart du inte körde värmare på gatdäcken :dummer Blir nästan lite snurrig när man grottar ner sig o läser om alla nya/uppdaterade suler att man efter ett tag knappt vet varken ut eller in :va

Men intressant att du sänkte lufttrycket, blir stor skillnad! Jag googlade/experimenterade en del med det oxå och märkte att även Michelin pp3 däcken greppade mkt bättre med lägre lufttryck. Tror jag till slut körde med 2 bak och 2,2 fram. Fick mycket jämnare slitage och kände inga släpp från bakdäcket vilket jag gjorde ett par gånger innan med "gat-trycket" (2,5f/2,9b).

För övrigt hittade jag i en Bike-tidning ett 1000-test där dom körde med Racetec rr k3 på Mantorp 2015. Deras tider låg på mellan 1,23-1,24, med värmare dock o årets värstinghojar. Så dina tider på Mantorp var ju fenomenalt bra med gatdäck! Gasar du vidare med samma R1a i år och m7rr..? Personligen lutar det fortfarnade åt k3 eller power cup däcken..

De körde racetec rr med värmare för att de däcken ska ha värmare. Det är racedäck som gjorts lagliga för gata av homologeringsskäl, inget annat, precis lika gat-vänliga som pirelli supercorsa sc3 - dvs inte alls.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Haha, klart du inte körde värmare på gatdäcken :dummer Blir nästan lite snurrig när man grottar ner sig o läser om alla nya/uppdaterade suler att man efter ett tag knappt vet varken ut eller in :va

Men intressant att du sänkte lufttrycket, blir stor skillnad! Jag googlade/experimenterade en del med det oxå och märkte att även Michelin pp3 däcken greppade mkt bättre med lägre lufttryck. Tror jag till slut körde med 2 bak och 2,2 fram. Fick mycket jämnare slitage och kände inga släpp från bakdäcket vilket jag gjorde ett par gånger innan med "gat-trycket" (2,5f/2,9b).

För övrigt hittade jag i en Bike-tidning ett 1000-test där dom körde med Racetec rr k3 på Mantorp 2015. Deras tider låg på mellan 1,23-1,24, med värmare dock o årets värstinghojar. Så dina tider på Mantorp var ju fenomenalt bra med gatdäck! Gasar du vidare med samma R1a i år och m7rr..? Personligen lutar det fortfarnade åt k3 eller power cup däcken..

R1 -08:an är såld och min nya R1 -16 kommer i mitten av mars:) Ska köra in den på gata (1-2v) och sen direkt bygga om till racehoj. Ska ta licens i april och börja tävla lite:)
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
...min nya R1 -16 kommer i mitten av mars:) Ska köra in den på gata (1-2v) och sen direkt bygga om till racehoj.

Grattis till grym hoj! Hur planerar du bygga om den till racehoj? Frågar för jag går i samma funderingar själv men tycker min 15 är för ny och dyr att rejsa på riktigt med...
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Grattis till grym hoj! Hur planerar du bygga om den till racehoj? Frågar för jag går i samma funderingar själv men tycker min 15 är för ny och dyr att rejsa på riktigt med...

I princip allt förutom fjädring under första året.
Några exempel:
Racekåpor
Fotpinnar
Snabbgas
Clipon
Motorskyddset
Tanklock
Stålomspunna bromsslangar
Vikbara kopplings/bromsgrepp
Handguard
Samt en massa mer så som att najja mm.

Under säsongen ska jag ta bort kat/mittljuddämparen mm. Först till nästa år blir det Öhlins fjädring fram och bak.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
I princip allt förutom fjädring under första året.
Några exempel:
Racekåpor
Fotpinnar
Snabbgas
Clipon
Motorskyddset
Tanklock
Stålomspunna bromsslangar
Vikbara kopplings/bromsgrepp
Handguard
Samt en massa mer så som att najja mm.

Under säsongen ska jag ta bort kat/mittljuddämparen mm. Först till nästa år blir det Öhlins fjädring fram och bak.

Cool... Kolla greppen från Gilles 1.800 styck... :crash
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top