Pirrande ben, vad gör man?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tänkte att sporthoj.com som vanligt är stället att vända sig till med sina frågor då man alltid får någon form av svar här...

Det är så att de senaste 4-5 dagarna så har mitt vänsterben betett sig väldigt konstigt och då först och främst när jag lägger mig ner för att sova. Ikväll så har jag dock känt av det sedan någon timme tillbaka, det började när jag satte mig ner för att käka.
Jag byter sittställning, lägger upp benen på bordet, försöker strypa cirkulationen genom att luta mig framåt etc. Men inget hjälper utan det är fortsatt en "molande", irriterande, krypande känsla i det vänstra benet.

Det hela hade inte varit något problem om det inte hade varit för att det har hållit mig vaken i flera timmar de senaste nätterna, det är helt jäkla omöjligt att få någon sömn och till slut däckar jag in men inatt var det inte förrän framåt halv fyra-tiden och sen går jag upp halv sju och jobbar 10-12h så det funkar inte så bra.

Några tips här innan jag behöver krångla mig till en dåligt fungerande vårdcentral där de inte fattar halv fem ens?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Du kommer att dö en plågsam död där du äter upp ditt ben....

Eller inte.

Vitaminbrist, för mycket kaffe eller nerv i kläm är vanligast. Vitamintablett, skär ner på kaffet och yoga är dina vänner. Har det inte gått över på några veckor sök vård.

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Låter som typisk RLS, förstör sömnen även när du sover.

Prova att lägga dig på mage och se om det blir bättre.
Finns även teorier om att det är vanligt att järnbrist orsakar RLS. Har du lämnat blod eller liknande?

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Det där är intressant! Enda gången jag får detta är när jag tex tvingar mig att vara vaken framför en film eller liknande. Då gör tröttheten att benen får spatt. Boten är enkel även den. Jag ställer mig med benen i 90 graders vinkel och står så tills benen är riktigt trötta. Då försvinner problemet igen. Tack och lov för att jag kom på detta, då det är en jobbig åkomma när man ska sova.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Så hette det ja, försökte komma på vad det var för något då jag vet att jag har hört om liknande saker. Men nu när jag läser om det så stämmer det inte riktigt in. Det är ingen brännande känsla utan den är ganska svag, lite som när ett ben har "somnat" och precis håller på och vaknar till efter strypt blodtillförsel, men bara den där första svaga känslan.
Jag äter smärtstillande för ryggen av och till men har testat både och vilket inte gör någon skillnad. Igår jobbade jag ända tills jag la mig i stort sett vilket borde motsvara en promenad men ingen skillnad där heller.
Det sitter mest i övre delen av benet, från ljumsken och nedåt skulle jag nog gissa på. Svårdefinierat då det inte är någon direkt smärta som sagt.

någon skilllnad i din kost på senaste tiden?

Nix, ingen alls vad jag kan komma på. Är inte speciellt nyttig av mig, dricker cola istället för kaffe om dagarna och det blir mycket utemat när jag inte är i stan och jobbar. En del godis. Ligger ca +4kg över min matchvikt på 67-68kg men där har jag pendlat i något år nu.

Jag har försökt komma på några ändringar överlag men hittar inga. Mina ryggproblem har varit aningens värre än vanligt i sommar men det börjar återgå till det normala vilket betyder att det inte stör min nattsömn speciellt mycket, inte som det här gör :(

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du kommer att dö en plågsam död där du äter upp ditt ben....

Eller inte.

Vitaminbrist, för mycket kaffe eller nerv i kläm är vanligast. Vitamintablett, skär ner på kaffet och yoga är dina vänner. Har det inte gått över på några veckor sök vård.

Bara att trycka vilket vitamin som helst? Tjejen har något som heter "kvinna", kommer det påverka min bilkörning samt ge mig större bröst tror du?

Låter som typisk RLS, förstör sömnen även när du sover.

Prova att lägga dig på mage och se om det blir bättre.
Finns även teorier om att det är vanligt att järnbrist orsakar RLS. Har du lämnat blod eller liknande?

Nix, ingen får mitt blod :mad: Sova på mage hjälper inte och ger mig dessutom ohyggliga ryggsmärtor.

Det där är intressant! Enda gången jag får detta är när jag tex tvingar mig att vara vaken framför en film eller liknande. Då gör tröttheten att benen får spatt. Boten är enkel även den. Jag ställer mig med benen i 90 graders vinkel och står så tills benen är riktigt trötta. Då försvinner problemet igen. Tack och lov för att jag kom på detta, då det är en jobbig åkomma när man ska sova.

90 grader, jo jag tackar. Jag kommer till ca 45 grader innan det tar stopp, om vi talar raka ben. Men jag ska testa det ikväll.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Bara att trycka vilket vitamin som helst? Tjejen har något som heter "kvinna", kommer det påverka min bilkörning samt ge mig större bröst tror du?

Nix, ingen får mitt blod :mad: Sova på mage hjälper inte och ger mig dessutom ohyggliga ryggsmärtor.

90 grader, jo jag tackar. Jag kommer till ca 45 grader innan det tar stopp, om vi talar raka ben. Men jag ska testa det ikväll.

Det är Fe och B12/Folat du behöver och det lär cheyens vitamintabletter innehålla. Vill du inte riskera din fickprakeringsförmåga köp en med manligare burk gärna med blixtar och kroppsbyggarmän på.

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400

stolen.jpg

Så här alltså, i princip.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är Fe och B12/Folat du behöver och det lär cheyens vitamintabletter innehålla. Vill du inte riskera din fickprakeringsförmåga köp en med manligare burk gärna med blixtar och kroppsbyggarmän på.

Fe, järn alltså? Jag hittade en burk med Niferex som tjejen käkade medan hon väntade små elaka monster, törs man pröva en sådan utan att riskera att skita sten?

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Jag fick något liknande, det var exakt likadant och slutade att med att jag fick "foot drop" som varade i ca 2 dagar. Jag gick ungefär som att jag var handikappad, mycket läskigt.

Det berode på att jag körde i en ben-press-maskin på gymmet som trycker på nedersta delen av ryggen, vilket gjorde att någon nerv hamnade i kläm.

Så då till frågan, gymmar du? Har du kört någon dålig benpressmaskin?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har du blivit fästingbiten på sistone? Pirrande ben är ett av de tidiga symptomen på borrelia nämligen. Iofs oftast kombinerat med överdriven trötthet (och en massa andra mer eller mindre otrevliga grejer längre fram). Tyvärr talar jag av erfarenhet.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag fick något liknande, det var exakt likadant och slutade att med att jag fick "foot drop" som varade i ca 2 dagar. Jag gick ungefär som att jag var handikappad, mycket läskigt.

Det berode på att jag körde i en ben-press-maskin på gymmet som trycker på nedersta delen av ryggen, vilket gjorde att någon nerv hamnade i kläm.

Så då till frågan, gymmar du? Har du kört någon dålig benpressmaskin?

Nix, men jag har ett diskbråck som bråkar med mig sedan flera år tillbaka och jag lyfter ganska många ton i veckan men det har inte varit något problem tidigare.

Har du blivit fästingbiten på sistone? Pirrande ben är ett av de tidiga symptomen på borrelia nämligen. Iofs oftast kombinerat med överdriven trötthet (och en massa andra mer eller mindre otrevliga grejer längre fram). Tyvärr talar jag av erfarenhet.

Inte vad jag vet. Trötthet är dock något jag har känt av väldigt mycket sedan två månader tillbaka men kopplar det endast till arbete och för lite sömn. Har aldrig haft ett fästingbett och tycker att jag borde ha märkt det men man kanske inte kan vara så säker.
Jag har hört att de väldigt sällan vill testa en för Borelia, stämmer det? En kund jag bygger om köket hos just nu äter sin andra penicillinkur mot Borelia då hon fick det för några veckor sedan. Men hon fick tjata innan de testade henne och jag har hört liknande historier.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu har jag inte läst hela tråden, men har du funderat på amputering?

Längs med umerus humerus funkar på det mesta.:tummenupp

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
f.d fordonsägare
Har haft samma problem, köpte stödstrumpor som jag använde på natten och tyckte det funkade bra.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ont i ryggen. Å pirr i benen. Boris nämnde nerv i kläm. Kan ju ha ett sammanhang...
Ont i ryggen beror ibland (rätt många gånger) på en låsnin. Inte då ovanligt att en nerv kommer i kläm. Kiropraktik?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ont i ryggen. Å pirr i benen. Boris nämnde nerv i kläm. Kan ju ha ett sammanhang...
Ont i ryggen beror ibland (rätt många gånger) på en låsnin. Inte då ovanligt att en nerv kommer i kläm. Kiropraktik?

Jo, har funderat på naprapat eller dylikt men sjukgymnastik har hjälpt långt och kiropraktik och dylikt känns inte som mycket annat än en tillfällig lösning på långvariga problem. Därför har jag aldrig uppsökt en sådan för mina problem men jag kanske får tänka om.

Ja, nerver i kläm är vad jag har i grunden kan man säga. En krasch ledde till kotkomprimering samt kotförskjutning på 5:e och 6:e kotan om jag inte minns fel och en disk pressar på nerverna. Låsningar dyker upp titt som tätt men jag sammankopplar dem till för dålig rörelse varpå musklerna drar ihop sig för att kompensera det onda= låsningar ibland.
Så länge jag rör mig så funkar det hyffsat. Efter 4 dagar i stiltje i sommar så var jag helt paj i två veckor efteråt så det gör jag inte gärna om.

Vänsterbenet var det som var bortdomnat efter olyckan och det var på vänster sida som jag var 4cm kortare men samtidigt så har jag aldrig upplevt detta fenomen tidigare och eftersom inget nytt har hänt med ryggen så tycker jag inte att det är samband nog. Eller så är jag bara dum och tror att jag känner min kropp, inte helt nytt.

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
Vad är de för tabletter du äter jag fick pirrningar när jag hade ätit mima värktabletter för ryggen pga att jag hade blivit beroende av dom

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO