Pirrande ben, vad gör man?

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
En vän till mig hade en liknande sak med trötthet, orkeslöshet och pirrande ben som stundvis kändes som bortdomnat.
ryggbesvär hade han också lite då och då som han trodde berodde på en gammal sak. Men han gick nu till ngn läkare som konstaterade att hans ryggrad är väldigt trasigt och han behöver opereras osv.
har själv ingen koll på sånt men skulle rekommendera att du kolla upp det hela ordentlig och det inte går flera månader och det bara bli värre kanske.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Alternativ 1 är att lyssna på Boris (som är den ende på SH som har någon slags reliabilitet i sådana här frågor (han är ju tv-profil för bövelen!)), alternativ 2 är amputation.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag äter smärtstillande för ryggen av och till men har testat både och vilket inte gör någon skillnad

Mina ryggproblem har varit aningens värre än vanligt i sommar men det börjar återgå till det normala vilket betyder att det inte stör min nattsömn speciellt mycket, inte som det här gör :(

Abstinens från opiat/opioider kan ge precis detta symptom. Om du har haft mer ont än vanligt så kanske du har käkat lite mer tabletter än vanligt och nu dragit ner när ryggen blivit bättre?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Alternativ 1 är att lyssna på Boris (som är den ende på SH som har någon slags reliabilitet i sådana här frågor (han är ju tv-profil för bövelen!)), alternativ 2 är amputation.

Lyssna på en dokusåpekändis? :va

:hihi

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
En vän till mig hade en liknande sak med trötthet, orkeslöshet och pirrande ben som stundvis kändes som bortdomnat.
ryggbesvär hade han också lite då och då som han trodde berodde på en gammal sak. Men han gick nu till ngn läkare som konstaterade att hans ryggrad är väldigt trasigt och han behöver opereras osv.
har själv ingen koll på sånt men skulle rekommendera att du kolla upp det hela ordentlig och det inte går flera månader och det bara bli värre kanske.

Det var inte så länge sedan jag var på läkarbesök och röntgenbilder och dylikt finns sedan tidigare och man kan tydligt se felen men det är inte på det viset.
Det talades om steloperation då jag har en medfödd defekt på 5:e kotan som ska vara den första ledade men där är min sammanväxt i botten med 4:e kotan vilket har gjort min rörelseförmåga begränsad mer än vanligt efter olyckan. Säger de, jag litar inte på idioter som vill steloperera en för övrigt frisk 24-åring och i dagsläget var det tur att jag inte gick med på det då jag kan leva med det.

Jag har käkat vitaminer sedan samma dag jag startade tråden men ingen skillnad än. Det enda jag har märkt av dålig andedräkt :va

Abstinens från opiat/opioider kan ge precis detta symptom. Om du har haft mer ont än vanligt så kanske du har käkat lite mer tabletter än vanligt och nu dragit ner när ryggen blivit bättre?

Nej, inget sånt.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns väl några saker som dyker upp i huvudet.

Brist på magnesium kan ge problem med myrkrypningar och domningar. Morsan hade det för ett antal år sedan så att det höll henne vaken på nätterna. Magnesiumtabletter löste det problemet.
Sen kan det såklart vara brist på andra saker också.

Annars finns det en risk att det är så att det är någon nerv som ligger i kläm. Att du inte haft dom här problemen tidigare betyder inte att det inte kan vara en nerv. Det kan ju hända att du har fått någon liten svullnad eller att något flyttat sig lite.
Gå till en naprapat eller liknande när du har kotor som ligger lite fel kan vara lite av en chansning. En seriös naprapat eller sjukgymnast kommer att vara försiktig för att inte riskera att sabba något där. En oseriös kan tänkas bända till lite för att dom tänker sig att det ska gå att flytta tillbaka grejorna dit dom ska vara och då kan det sluta illa om man har otur.

Det kan också vara på grund av värktabletterna som någon nämnde här i tråden. Det beror ju lite på vilka tabletter du har.

Men jag skulle nog försöka få komma till en läkare på ortopeden så får dom kolla upp det. Om det är något som klämmer på nerverna så borde dom se det på en ny röntgen.

Har du någon brist på mineral eller vitamin så borde dom kunna utläsa det ur ett enkelt blodprov.

Dom nämnde att du inte äter särskilt nyttigt. Så det kanske är någon brist som är troligast.
Det kan hända att det tar ett tag innan det rättar till sig om man börjar äta kosttillskott. Det är inte så att det plötsligt blir bra över en dag. Det kan hända men troligen tar det ett tag.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO