Piteå-Sollefteå

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har nåt att invända på denna rutt? Bättre vägval tänker då på tex dålig beläggning vägarbeten och sånt. Har gjort rutten i Topo GPS och tog skärmdumpar för att få lite bättre karta.

Tanken jag har är att köra hem en Merca från Hällingen och sen ra GSX:en ner tillbaka och lämna den hos svågern för att ha en hoj här nere. Har brukat köra Morjärv, Boden, Älvsbyn, Långträsk, Glommersträsk, Lycksele, Åsele, Junsele, Sollefteå, Bispgården, Lidén men tänkte försöka köra nåt annat nu.

Tips på sevärdheter och lämpligt boende ungefär mitt på sträckan tas gärna emot. Vännes Motor Museeum kan väl vara nåt men finns det nåt mer?

Screenshot_20240726_223024_Topo GPS.jpgScreenshot_20240726_223055_Topo GPS.jpgScreenshot_20240726_223123_Topo GPS.jpgScreenshot_20240726_223145_Topo GPS.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra rutt i grunden. Vill föreslå några justeringar:

Fällfors Krångfors Slut Skråmträsk Burträsk

Vännäs Norrfors Trehörningsjö Björna Sidensjö Undrom Sollefteå

Du kan få ett fint gpx-spår av mig om jag har din mejl. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bra rutt i grunden. Vill föreslå några justeringar:

Fällfors Krångfors Slut Skråmträsk Burträsk

Vännäs Norrfors Trehörningsjö Björna Sidensjö Undrom Sollefteå

Du kan få ett fint gpx-spår av mig om jag har din mejl. :)

Jag skickar ett PM med mailadress. Vi var och sköt luftgevär I Vindeln i vintras och då körde vi några krokiga vägar men kommer inte ihåg riktigt var vi åkte och jag har tänkt att man skulle köra dessa sen dess.

Visst är det asfalt? Nån kortare grussträcka kan jag väl ta men GSX med 16 tums framhjul är väl inte den optimala grushojen. Har kollat på transportstyrelsens karta och valt slitlager då jag gjort rutten för att slippa grus.

Har du nåt tips på boende nånstans på mitten av sträckan?

Alternativ två är att köra till Glommersträsk, Malå, Storuman, Vilhelmina och sen vildmarksvägen ner till Strömsund och vidare söderut mot Bispgården. Men jag är mer inne på första rutten och att ta vildmarksvägen dom en egen sväng.
 
Last edited:

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Vännäs motormuseum är bra , där har jag en hoj jag ägt stående , en Honda CR500
Blir det så att du kör vägen förbi Agnäs-Nyåker innan du kommer ut till kusten vid Nordmaling så då är Tallbergsbroarna värda en kort avstickare


Ser att du tänkt köra från Burträsk till Botsmark öster om Bygdeåträsket , jag körde den vägen för några dagar sen , men jag tycker du ska ta 364an istället från Burträsk till Botsmark , finare vyer på den sidan sjön
IMG_1394.png
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vännäs motormuseum är bra , där har jag en hoj jag ägt stående , en Honda CR500
Blir det så att du kör vägen förbi Agnäs-Nyåker innan du kommer ut till kusten vid Nordmaling så då är Tallbergsbroarna värda en kort avstickare


Ser att du tänkt köra från Burträsk till Botsmark öster om Bygdeåträsket , jag körde den vägen för några dagar sen , men jag tycker du ska ta 364an istället från Burträsk till Botsmark , finare vyer på den sidan sjön
View attachment 501615

Tackar för tipset om 364, det är ju sånt här som är så svårt att veta vilka vägar som är bäst.


Fått lite spår av Brooklyn så då har jag lite att välja på, hoppas denna resa blir av på nån vecka. Några tips på boende, nånstans runt i Umeå trakten är nog lämpligt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är resan avklarad och det gick väl bra, körde nästan rutten jag planerat och det blev 847 km. Värsta eländet var att det var vägarbete mellan Botsmark och Vindeln ca 3 mil och precis där öppnar sig himlen och det vräker mer regn dessa 3 mil var inte kul på ettan krypandes fram i spöregn.

Jag tappade mycket tid vid vägarbetet så jag kom till Vännes vid halvfyra men tog en snabbvisit på motormuseumet. Sen ner mot Lögdeå och jät gick det bli E4:en i ca en mil från Ava till Öden, de spår jag fått av Brooklyn var grus och jag insåg att jag ville försöka hålla tempot uppe för att slippa så mycket som möjligt av mörker.

Körde vidare och kom ner till Örnsköldsvik och det blev E4:an genom stan och tanka och kaffe på OK, sen E4:an i några km och verk av mot Skälevad och körde smågator till jag var på vägen mot Sollefteå. Sollefteå passerades men nu började mörkret komma och vid Bispgården inser jag att helljuset är som en ficklampa då sträckan ner till Liden går sakta.

Från Liden mot Österström är det mörk och blöt grusväg så det går riktigt sakta och vid Åsen blir det också dimma.

Vägarbetet och det pissiga helljuset var väl största problemen om man nu ska kalla det för problem, då tiden jag tappade i vägarbetet varit guld värd för att slippa mörkret. Vidare så inser jag att dB-killern ska på för helvete så hojen låter, man skämdes nästan I Ö-vik då det ekade mellan husen på E4:an. På nåt vis så verkar radfyrans ljud met tröttande än ljudet från enstänkan eller paralelltwinen.

Edit:: rättat stavfel

Kan det vara denna hoj checkster äger?
20240805_155530.jpg
 
Last edited:
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top