Pjäxor?

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Har börjat kolla på MC stövlar, men kommit till en återvändsgränd. Var ned till min lokale handlare idag för att prova en Cross stövel (tyckte att det idé), vilket floppade helt. Den styva sulan och den fantastisk orörliga fotleden gör stövlen till en klumpig vän på Motarden? En vanlig stövel känns inte heller rätt då sulan är för slät och skaftet för mjukt.

Vad har ni för pjuks? Länka gärna till dem och bjussa på en motivering varför ni valt dem. (Priset är inte argumentet jag söker).:va

Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Kolla på bl.a Sidi´s stövlar - dyra men ganska smidiga jämfört med många andra. Kan köpa dem till rätt pris på fc-moto.de

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kör crossstövel på motard. Har visserligen en kick som gillar att ge foten en kyss ibland :D

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
är också inne och snurrar i samma veva, vad är det för grejor som gäller egentligen? Kommer innhandla en ktm 640 för att börja övningsköra innan snön kommer i år men är fundersam på vad jag ska köpa för skyddskläder egentligen. Kommer köra absolut mest i stads-områden och blir inte cross-stövlar alldeles för hårda för det?

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Hoj
Söker ny..
Något av den "perfekta" stöveln, borde ha skydd som en crosstövel, men ändå lite mjukare så att man kunde vicka foten en aning vid växling osv. Sen lagom refflad sula, så den sitter kvar mot fotpinnen. (om framhjulet eventuellt skulle råka lätta då och då ;) )

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Finns en del "offroadstövlar".
Kraftigare än en touringstövel, smidigare än en crosskänga.
Passar till allt.
Jag kör allt från touringjärn till endurohoj med samma kläder.
Allväderställ och offroadstövlar FTW!
TCX infinity, 3000 spänn:
65018.jpg

Biltema, 900 spänn:
82-316_l.jpg

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Du vänjer dig vid en crosstövel efter ett tag. I början känns det som man kör med skidpjäxor men efter ett par gånger känns det bara naturligt.

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
får man någon form av känsla med cross stövlar eller vänjer man sig, som alla blinda, vid att inte se?

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
För en som aldrig kört cross och har ganskal liten erfarenhet av vilka skyddskläder som passar till vad.... Vad är fördelen med cross-stövlar egentligen om man sitter på en motard i stadstrafik? Kan förstå att man vill ha något hårdare och starkare när man kör cross på bana men på en SM/offroad-hoj i stadstrafik? :va

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Man köper väl skydd efter syfte med åkningen. Om jag bara skulle cruisa i stan kanske jag inte skulle köpa helställ osv. Man köper dom skydd man kan tänka sig att vurpa i, för det handlar inte om utan när det händer.

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
helställ är väl ändå att föredra om man kraschar i stan med tanke på assfalt. Men det jag undrade över var om det finns någon fördell med cross-stövlar när man sitter på en motard. Som kanske bättre grepp, stövlarna passar bättre för den sitt-stälnningen man har på motard eller något sånt liknande?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Svårt att hitta växeln med annat än kraftiga stövlar...

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Cross-stövlar som gäller till motard helt klart, efter 2-3 körningar har man vant sig och tycker inte stövlarna känns klumpiga alls.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ehh va?? Inget som helst problem å hitta växeln på min hoj oavsett skor, stövlar, pjäxor ...

Beror ju iof på hur stora fötter man har, en annan som inte har groteska fötter når knappt fram te växelpedalen utan rejäla pjux...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024