Plåttjocklek i plenumet?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
ktmjacke skrev:
Lättare att gänga i alu än i rf.Men det finns säkert andra anledningar oxå,själv tror jag att rostfritt är för "hårt" o kommer att ha lättare att spricka än alu.Måste ju ha ett visst flex.
Jo, nja, vet inte :hihi Det är ju lättare att gänga i alu, men jag tror att det skulle funka med rostfritt. Jag tvivlar på att en plötslig tryckstöt skulle kunna slita upp någon fog. Det blir ju iofs ganska högt tryck om man stänger spjället plötsligt, men det krävs ganska mycket för att knäcka en fog i 1,5 - 2 mm rostfritt. Men å andra sidan så har jag egentligen inte en aning... har bara en massa funderingar. :3freak
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
lahi skrev:
Rostfritt rostar väl inte i fogen om man använder rostfri svetspinne (OK63.30 t.ex).

hmm.. varför smetar man på såntdär väldigt starkt å farligt klet föratt få bort missfärgningarna osv som värmen orsakar?
när ja i min ungdom va på ett svetsföretag (mago) så slängde de jämt på sån skit (värsta minnet e nog när ja stog i en 35 kubikmeters vattentank å greja med dedär, utan skyddsutrustning... rev bra i halsen kan ja lova .. :mad: )
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Rostfritt är ju najs men det är mycke jobbigare att tillverka detaljerna så som trattar , stoser med halkskydd för laddluftslangarna , nipplar med mera

Viktmässigt så måste man göra den i en 1mm rostfri plåt för att ha samma vikt som 3mm alu å de vete tusan om det är så mycke lättare att svetsa 1mm rostfritt ( rotgas är ju ett måste)

Å ska man sen prata om dragningar i metallen så har man det ju ett elände med rostfritt


Näää jag svetsar mycket hellre aluminium än rostfritt

men smaken är olika



peter
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Svetsade för skojs skull ihop en ihop en låda på ca litern i 2mm alu igår. Vi pumpade upp den till strax äver 4bar. Långsidorna bågnade lite så den hade nog inte tålt mycket mer...men för oss som kör "lättryck" så håller det nog. Rostfritt e ju starkare men alu e ju så lättjobbat....
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
heliac skrev:
Svetsade för skojs skull ihop en ihop en låda på ca litern i 2mm alu igår. Vi pumpade upp den till strax äver 4bar. Långsidorna bågnade lite så den hade nog inte tålt mycket mer...men för oss som kör "lättryck" så håller det nog. Rostfritt e ju starkare men alu e ju så lättjobbat....
Bara för skojs skull? Jahadu... Skicka lådan till mig! :hihi Nä, lite större behöver jag nog.. men jag har inte ens tillgång till TIG-svets.. inte ens på jobbet! Det är ju för bedrövligt.. Jaja! Då får jag kanske lämna bort grejorna för svetsning om jag ska bygga i aluminium, och då kostar det inte bara fikabröd längre... Men då borde ju en låda i 2 mm hålla för 1 bar, tycker jag.. Det är ju lätt att bocka och banka till! Vet iofs inte riktigt hur högt tryck det kan bli i plenumet när spjället stänger hastigt och innan dumpen hinner släppa ut allt och wastegaten står på vid gavel, men så jäkla högt tryck borde det ju inte bli.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
varför inte bara ta ett färdigt RÖR!? svetsa på 2st gavlar, 4st anslutningar till toppen och en från turbon, klarrt :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top