Plötsligt dör motorn på bilen

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Jag har en Golf III 2,0 GL -97a. Denna bil lider av ett problem jag inte kan lokalisera.

Helt abrupt kan den få för sig att stänga av motorn! Helt random. Ena gången kan det vara under körning och varvmätaren går ner till 0. Kan helt plötsligt få för sig att gå igång igen (om jag låter den ligga kvar i växel och ej nertrampad koppling). Andra gången kan det ske vid ett rödljus och då kan ni ju tänka er frustrationen som uppstår pga att bakomvarande bilar börjar tuta för att jag inte kör. :hihi Det KÄNNS för mig som ngt elektroniskt.

Farsan och brorsan som jobbar på Bilia (iofs volvo och renaultexperter) har känning åt att det möjligen skulle kunna vara reläet till bränslepumpen. Det är iofs inte bytt för att se om det hjälper då jag för ngn dag sedan satt och funderade på mitt larm på bilen. Det är ett CarGuardlarm.
SKULLE det kunna vara så att imobilizern går in och bryter pga kallöddning eller ngt fel i nån larmbox?!

Jag har än så länge inte hittat ngn som skulle kunna ha ett mer säkert svar än 5% chans "att det är si eller så". :(

Kära SH, finns det ngn här som kanske har råkat ut för ngt liknande eller rent av exakt samma sak? :gnissla

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hallgivare i fördelaren, eller nån pulsgivare till tändningen på veven, eftersom du blir utan signal till varvräknaren, är min gissning.

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Hallgivare i fördelaren, eller nån pulsgivare till tändningen på veven, eftersom du blir utan signal till varvräknaren, är min gissning.

Det där snackade bror om. Men, om hallgivaren lägger av....så har den väl lagt av för gott, om jag inte minns fel? :va

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Skulle kunna vara en kontakt eller vad man ska kalla det som sitter bakom tändningslåset. Den brukar kunna kasta in handduken på en Golf III.

Då det hände mig så så fick jag iofs inte samma symptom som du. För mig kunde lyset dö när som helst men bilen gick fortfarande. Skitspännande nattetid mitt i vintern. :brinnerup

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det där snackade bror om. Men, om hallgivaren lägger av....så har den väl lagt av för gott, om jag inte minns fel? :va

Nej, det kan börja som ett intermittent fel för att senare lägga av helt också, det är lite olika. Kul va??:tungan

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R

Se på fan. Det fanns en med exakt samma symtom som min lilla golfajävel har. :D Då blir det väl till att byta prylar likt förbannat.

För den som undrar så är problemtråden HÄR

Tack än en gång Korvis...nu hoppas jag bara att jag får det att lira.

Nej, det kan börja som ett intermittent fel för att senare lägga av helt också, det är lite olika. Kul va??:tungan

Jättekul...:huvet
BILJÄVLAR! :mad:

Men tack för tipset.

Går det felet i hallgivaren att mäta sig fram till? Eller det är till att byta för att se om det funkar?
En ny hallgivare är ju sviiindyr! :gråta

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Min dog under 3000rpm helt random, den startade direkt eller efter några min. Bytte ut reläet till soppan, sen dess har den gått kalas.
Dock en Volvo 850

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Hade samma/liknande fel på min gamla bil, som iofs va en volvo 740 -88.
Den dog ibland vid vanlig körning och vid rödljus samt att den även var svårstartad när den var varm.

Sökte hjälp på diverse forum och dom flesta trodde att det va hallgivaren.
Bytte dock relät till bränslepumpen och sen funka den perfa:tummenupp
Så prova med det, det är inte särskilt dyrt heller:)

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Kära SH, finns det ngn här som kanske har råkat ut för ngt liknande eller rent av exakt samma sak? :gnissla

Yes sir! Har precis samma problem med min 206:a som jag har inne på Peugote i HBG. Efter tillfälliga besvär med likvärdig symptom som beskrivs, så börjar man undra när bilen självdör i 120 km/h och tänder upp igen :dummer...

Först trodde grabben på Peugote att det var något el-fel i styrboxen!?! Men troligtvis är det samma givare(som nämns i tråden)som han just nu håller på att byta ut. Kanske hämtar jag ut henne i veckan och då får jag all fakta.

Skickar ett PM när hon är lagad, så får du mer exakt information!

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Hoj
Trådskaparen har fått sig ett trevligt PM om resultat.

Saker som INTE ska bytas:
*Omdragning av kablar till motorn - då Peugeots mekaniker tror att felet låg i kabelhärvan
*Spjällhuskontakt
och vi tidigare felsökning Vevaxelslägesgivare.

Misstanke om bränslepumpstryck!

Min bil har samma problem fortfarande som innan jag lämnade in den på renodlad Peugeot verkstad, med förvarning om att det inte var säkert att de kunde åtgärda problemet. Får man lov att göra såhär!?! Det gick ändå på x-antal lusingar...Huvudkontoret kommer få samtal om inget annat!

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Jkay, jag har en begagnad hallgivare liggandes, dock till en audi ingen aning om det är samma typ, men audi och vw brukar ju ha samma delar. Om det är av intresse så kan jag kolla upp art. nr på den.

Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11

Min bil har samma problem fortfarande som innan jag lämnade in den på renodlad Peugeot verkstad, med förvarning om att det inte var säkert att de kunde åtgärda problemet. Får man lov att göra såhär!?! Det gick ändå på x-antal lusingar...Huvudkontoret kommer få samtal om inget annat!

Tydligen får man det, det verkar vara närmast ett rutinförfarande att byta grejor lite på måfå och låta kunden stå för notan.
Undrar hur det skulle se ut om alla hantverkare jobbade på det sättet?

Har själv pysslat en del med bilar och skulle aldrig drömma om att debitera för ett jobb som inte gjorde någon nytta.

Problemet är att det inte finns många riktiga mekar kvar som kan felsöka på ett systematiskt sätt och därmed utesluta vissa fel.

På min bil byttes tankgivare 3 ggr och instrumenthuset 1 gång innan verkstan kom på att kolla kablaget (garantiärende på VAG).
Diagnostiken sa att det var kommunikationsproblem med tankarmaturen, med den erfarenhet jag har av felsökning så skulle jag i det läget naturligtvis börjat med att kolla kablage och kontakter, men inte märkesverkstan inte.

Det är bara en tidsfråga tills allt sitter ihop i 2 eller 3 enheter och man rutinmässigt bara byter enhet istället för att felsöka!

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Jkay, jag har en begagnad hallgivare liggandes, dock till en audi ingen aning om det är samma typ, men audi och vw brukar ju ha samma delar. Om det är av intresse så kan jag kolla upp art. nr på den.

Jag återkommer om jag ger mig på hallgivaren. :) har fått en del tips som jag ska beta av först. :tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Man betalar för materialet som krävdes för att åtgärda bilen, punkt. Jag har bråkat många gånger med både Peugeot och VAG när de har bytt prylar som inte behövdes. Åk in och tala med verkstadschefen och förklara att du inte betalar en enda krona med tanke på att felet ej är åtgärdat. På sin höjd kan du betala felsökningsavgiften som brukar vara som högst 1500:-.

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Hoj
Man betalar för materialet som krävdes för att åtgärda bilen, punkt. Jag har bråkat många gånger med både Peugeot och VAG när de har bytt prylar som inte behövdes. Åk in och tala med verkstadschefen och förklara att du inte betalar en enda krona med tanke på att felet ej är åtgärdat. På sin höjd kan du betala felsökningsavgiften som brukar vara som högst 1500:-.

Precis! Materialet ligger på 500 spänn, resterande upp till x-antal tusen i slutsumman är manntimmar. 1000 spänn är lovade för felsökning. Aldrig mer Peugeot säger jag!! Inte för den här sakens skull utom över lag, skit motorer och skit bilar! Siktar åt Mazda/Honda/Toyota sen :D

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Om hallgivaren (vevaxelgivaren) pajjar under färd så brukar det gå bra att köra, men när man ska starta bilen nästa gång så går den inte igång.

Därför tror inte jag att det är felet. Få felminnet avläst på VAG är mitt tips.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Om hallgivaren (vevaxelgivaren) pajjar under färd så brukar det gå bra att köra, men när man ska starta bilen nästa gång så går den inte igång.

Därför tror inte jag att det är felet. Få felminnet avläst på VAG är mitt tips.

Eller varför inte skaffa ett eget OBDII-interface, nöjer man sig med ett som bara klarar KL/KKL vilket är det protokoll bla. VAG använder, så kostar det ett par hundringar.

Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield