placering av reg skylt

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
orginal på hojen sitter reg skylten längst bak på en skitful stor plast sak med reflex på hojen.
någon som vet om det är lagligt att ta bort denna stora fula plast sak och placera regskylten typ inne i ovanför bakdäcket eller kanske ytterligare lite längre in.

skulle väldigt gärna vilja ha bort den fula plast sak/hållaren för att få en lite snyggare bakdel på hojen.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
en hojkompis jobbar på bilprovningen och han säger att det finns inget rikigt regelverk för reg-skylt på motorcyklar.
Den ska sitta bak och synlig i princip så är det inte mer en så, vi pratade om det i går efter att vi kört en runda.

OC

är inte som alla andra
Gick med
28 Mar 2008
Hoj
R1
sätt den inte inne i hjulhuset.. kostar 1500:- av ren erfarenhet råkar jag veta det :huvet

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Regskylt av eftermarknadstyp, modell liten.
Placerad på svingen, vid hjulaxeln precis som på en haschmoppe...böter !

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
sätt den inte inne i hjulhuset.. kostar 1500:- av ren erfarenhet råkar jag veta det :huvet

det finns fler som har fått smaka på Mässings onda bötesblock,,, tog min kompis men inte mej för jag hade klivit av min hoj.

Norrköpingspolisen är lite nitiska om jag får tycka,,,,,, 1500 för några graders fel lutning på plåten

OC

är inte som alla andra
Gick med
28 Mar 2008
Hoj
R1
det finns fler som har fått smaka på Mässings onda bötesblock,,, tog min kompis men inte mej för jag hade klivit av min hoj.

Norrköpingspolisen är lite nitiska om jag får tycka,,,,,, 1500 för några graders fel lutning på plåten

dom är inte så snälla här i sthlm heller som sagt.... men det är ju jobbigt för dom och jaga dom som borde jagas :gnissla

Dark_Messenger

Guest
Finns regler för placering. Sök lite på SH så ska ni se att det finns trådar i ämnet.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
ok, med tanke på dom svar jag fått så kanske det är bäst att låta den sitta kvar "där bak" på hojen.
fast dock SKA den där fula plast hållar saken bort. får väl hitta en eftermarknads skylt hållare eller tillverka en egen.

någon som har någon idé på vart man kan hitta snygga/sjyssta hållare???

OC

är inte som alla andra
Gick med
28 Mar 2008
Hoj
R1
Vill man vara fin så kostar det ibland... Bara slanta upp och ¨fortsätta köra med en snyggt placerad skylt:D
Jag tar också böter mycket hellre än att rycka solfilm på framrutorna på audin..

Du kan ju dra ner rutorna om dom stoppar dig :tummenupp lite svårare att trolla runt skylten :D

plastjanne

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
suzuki gsxr 1000 02
regskylt

tyvärr måste skylten sitta väl synligt i bak, men har du råd med 1500 i böter så kan du sätta den längre in, men det räknas som att man är helt utan!

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Finns regler för placering. Sök lite på SH så ska ni se att det finns trådar i ämnet.

Be Vägverket och bilprovning att förklara, och det som står på sporthoj kan ju vara lite vinklat, vad vet jag.
Men det borde ju finns nått när man Regestrera en ny hojmodell.

Kommer polis att klaga på min skylt som kommer jag att be om de rätta måtten för placering av nummerplåten.

RobRas

Guest
Be Vägverket och bilprovning att förklara, och det som står på sporthoj kan ju vara lite vinklat, vad vet jag.

Kommer polis att klaga på min skylt som kommer jag att be om de rätta måtten för placering av nummerplåten.

Räkna inte med några korrekta svar när du väl får tillfälle.. Jag åkte dit på min nummerskylt så jag frågade hur den skulle sitta för att vara lagligt.. Fick ett väldigt tvetydligt svar om man säger så. Jag blev inte ett dugg klokare efter det. Beror nog väldigt mycket på hur snäll/elak konstapeln är.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så vitt jag förstått av regelverket så ska registreringsskylten sitta bakom bakre hjulaxeln och vara väl synlig. Skylten skall också sitta vertikalt monterad men en lutning på 10 grader neråt till 15 grader uppåt är OK.
Inne i hjulhuset är med andra ord inte godkänt och kan resultera i böter. Reflexen måste också sitta kvar eller så får du montera dit en annan reflex eftersom det skall finnas en röd reflex baktill på hojen (Gissar att det har att göra med att man inte ska bli helt osynlig om man kör i mörkret och baklyset av någon anledning slocknar)
Miniskylt är inte heller OK eftersom dom inte är levererade av vägverket.

Avvikelser från reglementet räknas som att man kör utan nummerskylt.

Dark_Messenger

Guest

Väl synlig, inte avvikande från de VV utfärdar, bakom baknavet, belyst, inte vinklad mer än 17 grader, e-godkänd reflex större en en enkrona. Allmänskicket på skylt kan jag inte uttala mig om, min gick igenom trots bedrövligt skick. O då borde den ju bryta mot "inte avvikande-regeln" iofs..

Köper man en ny hoj idag kanske det finns nått trams om typgodkännande också....inte få modifiera hojen öht.. :näsblod

EDIT: Seeen..

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Räkna inte med några korrekta svar när du väl får tillfälle.. Jag åkte dit på min nummerskylt så jag frågade hur den skulle sitta för att vara lagligt.. Fick ett väldigt tvetydligt svar om man säger så. Jag blev inte ett dugg klokare efter det. Beror nog väldigt mycket på hur snäll/elak konstapeln är.

jo dagsformen brukar gälla även de, Katrineholmarna säger inget om våra skyltar.

Köper man en ny hoj idag kanske det finns nått trams om typgodkännande också....inte få modifiera hojen öht.. :näsblod

QUOTE]
EDIT: Seeen..[/

Ja det finns på bilar med också,,, du får ju knapp byta till vinterdäck förrens skaer och ting inte överensstämmer med orginalet,,,,,,,, skumt.

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
jo dagsformen brukar gälla även de, Katrineholmarna säger inget om våra skyltar.

Jag åkte på en flygande på senaste lelle. Ombesiktigade i Katrineholm. Hyvens kille där på SBP. *Mutter* *mutter*, jag skiter i att mäta ljudet så vet jag inte.. *mutter* *mutter* blinkersen syns inte! -Jaoo, om man står liite åt vänster så ser man..

*mutter* *mutter*..

Gick igenom UA. :yoparty

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Reg skylt???? nej sätt ett gång järn i tailen å vips så kommer den ner fint när polisen skall titta.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln