placering av regplåt?

åzkar

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Street Triple, 2009
Hörde av någon att det var en sjuk hög böter på att ha miniregskylt.. nån som vet mer exakt? Just nu har jag miniplåten som "vanligt" på en moddad bakdel - ska man då välja att sätta på orginalplåten ( = fult) eller ska man placera orginalplåten bakom hjulet upp i tailen (ni fattar va ja menar va)? Fast va e d för böter då?
:va

KLobble

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 -07
Hörde av någon att det var en sjuk hög böter på att ha miniregskylt.. nån som vet mer exakt? Just nu har jag miniplåten som "vanligt" på en moddad bakdel - ska man då välja att sätta på orginalplåten ( = fult) eller ska man placera orginalplåten bakom hjulet upp i tailen (ni fattar va ja menar va)? Fast va e d för böter då?

tror de e 1500:- både för miniskylt o för felplacerad skylt...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Sätt originalskylten där den ska vara, då slipper du oroa dig för böter. För, du ser ju inte skylten själv när du kör, eller hur? :tummenupp

Min för dettas röv, originalskylt och svinsnygg - enligt mig iallafall.

Edit: Svarade inte på frågeställningen, jag vet, skit samma...

Last edited:

Bennybeach

Alu-svetsning utföres
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Yamaha xjr1300
Sätt originalskylten där den ska vara, då slipper du oroa dig för böter. För, du ser ju inte skylten själv när du kör, eller hur? :tummenupp

Min för dettas röv, originalskylt och svinsnygg - enligt mig iallafall.

Edit: Svarade inte på frågeställningen, jag vet, skit samma...

Håller med dig, inget fel alls på din före dettas röv:tummenupp

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
sxv550 - 450crf
Skumt!

Jag torskade 2004 för att jag hade klippt till skylten och satt den mot undertailen på min r1:a. den syntes ju i alla fall tyckte jag.

Då skulle jag betala 500 kri böter för jag inte hade synlig regskylt. Men polisen var schyst (mcsnut) och då vi diskuterat ett tag varför jag hade så och han fått skratta åt min fåfänga kom han på att jag faktiskt hade en regskylt och som syntes ibland så jag fick 350 kr i böter för någonting i stil med just ej väl synlig skylt.

Nu är ju detta ett par år sen och böterna kan ju ha gått upp men jag tyckte det var ok med 350 kr och polisen var supertrevlig.

Vissa har helt enkelt otur och träffar på paragrafryttare och andra poliser bryr sig knappt.

Sätt den där du vill och förbered dig på böter, samma sak som att kroniskt köra för fort. Någongång åker man ju dit men om man slår ut böterna på alla fortkörningar blir det ju ett ganska billigt nöje..

Från www.polisen.se

"Registreringsskyltar

Fordon utan registreringsskylt, 1.500 kronor.

Ej väl synlig registreringsskylt, eller i sådant skick att den inte går att avläsa, 1.500 kronor.

Underlåtenhet att snarast sätta fast kontrollmärke på registreringsskylt, 500 kronor."

http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.jsp

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
*S Å L D*

Det finns även vissa regler för vilka vinklar man ska kunna se skylten från sidan, bakifrån och ovanifrån.:fakta

Sorry:notme

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Skumt!

Jag torskade 2004 för att jag hade klippt till skylten och satt den mot undertailen på min r1:a. den syntes ju i alla fall tyckte jag.

Då skulle jag betala 500 kri böter för jag inte hade synlig regskylt. Men polisen var schyst (mcsnut) och då vi diskuterat ett tag varför jag hade så och han fått skratta åt min fåfänga kom han på att jag faktiskt hade en regskylt och som syntes ibland så jag fick 350 kr i böter för någonting i stil med just ej väl synlig skylt.

Nu är ju detta ett par år sen och böterna kan ju ha gått upp men jag tyckte det var ok med 350 kr och polisen var supertrevlig.

Vissa har helt enkelt otur och träffar på paragrafryttare och andra poliser bryr sig knappt.

Sätt den där du vill och förbered dig på böter, samma sak som att kroniskt köra för fort. Någongång åker man ju dit men om man slår ut böterna på alla fortkörningar blir det ju ett ganska billigt nöje..

Vad är det som är så skumt? Förra året kostade det 500,- men i år kostar det 1.500,- :tummenupp

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
Så summan av kardemumman: miniskylt i lagens ögon = ingen skylt. Alltså kostar det lika mycket att åka utan den, vilket i så fall ser cleanare ut!

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Precis, ingen som helst skillnad att åka utan eller med miniskylt, kostar lika mycket i böter.....

Bötesbeloppen höjdes den 1 oktober 2006

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Jag har mekat på en hemmagjord skylthållare, dock med lite skarp vinkel men fullt synlig samt reflex och miniblink.

Sen passade jag på att göra en hållare till utan miniblink, då kan jag köra dem i bakljuset ist.

Varför?

1500:- är ett nytt bakdäck, har 2 påpekanden sedan förra säsongen samt att jag orkar inte dra uppmärksamhet till mig i onödan när man faktist inte busar, det räcker när man gör det. :)

Burrat

Lasse Jonsson
Gick med
3 Oct 2006
Hoj
Gixxer 1000 05
Precis, ingen som helst skillnad att åka utan eller med miniskylt, kostar lika mycket i böter.....

Bötesbeloppen höjdes den 1 oktober 2006

Jag tror att det e skillnad faktiskt. Ok att det e samma bötesbelopp. Men jag tror att det är större risk att åka dit för obefintlig skylt än för miniskylt. Om man har en välsynlig miniskylt kanske de (polisen) tänker .. mm amen han har ju skylt iafl.. kanske inte händer så ofta men oftare än de skulle tänka så om det inte fanns nån skylt alls....

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Jag tror att det e skillnad faktiskt. Ok att det e samma bötesbelopp. Men jag tror att det är större risk att åka dit för obefintlig skylt än för miniskylt. Om man har en välsynlig miniskylt kanske de (polisen) tänker .. mm amen han har ju skylt iafl.. kanske inte händer så ofta men oftare än de skulle tänka så om det inte fanns nån skylt alls....

Tror nog han menar att lagen inte gör ngn skillnad på det....sedan i praktiken så vet vi ju att landets poliser inte har samma kunskapsnivå om ämnet.
det är ett lotteri om man får böter eller inte..... Men varför chansa nu när de höjt.:va

pettisson

Guest
Japp 1 500 är det, jag hade tur i sommras då inte de nya beloppen trätt i kraft än =)

Men finns det inget sätt att påverka VV i det här med skylten. Så de kan skära ner storleken på den lagliga VV-skylten.

Jag tänker på att vissa bilar som inte har plats med fullstor skylt - får ju ju ha en mindre modell.
Varför ska inte motorcyklar kunna ha en skylt i samma storlek? Bokstäverna syns ju lika bra/illa om skylten sitter på en bil eller mc. Där faller ju argumentet att man ska kunna avläsa den på långt håll.

Sedan att USA har mindre skyltar och dom har väl inga större problem att avläsa skylten?

// P

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ingen
Hade rensad bakdel, och då som vanligt skylten vinklad. Blev stoppad i slutet av sommaren och fick 300:- böter (höjt till 1500 nu), men sen krävde de en kontrollbesiktning inom en månad, snacka om surgubbe. Mc-polisen som stannade mig va skittrevlig, men gubben som kom och skulle göra en flygande besiktning var lite kinkig, han kunde ju inte ens starta hojen när han skulle göra det.
Konstigt va att en polisbil låg bakom mig dagen innan i typ 3 km, inne i stan, varför stoppade inte dem mig.
Men vissa bryr sig mer och vissa mindre, däremot hade de nog stoppat mig direkt om jag inte haft någon alls.

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ingen
Japp 1 500 är det, jag hade tur i sommras då inte de nya beloppen trätt i kraft än =)

Men finns det inget sätt att påverka VV i det här med skylten. Så de kan skära ner storleken på den lagliga VV-skylten.

Jag tänker på att vissa bilar som inte har plats med fullstor skylt - får ju ju ha en mindre modell.
Varför ska inte motorcyklar kunna ha en skylt i samma storlek? Bokstäverna syns ju lika bra/illa om skylten sitter på en bil eller mc. Där faller ju argumentet att man ska kunna avläsa den på långt håll.

Sedan att USA har mindre skyltar och dom har väl inga större problem att avläsa skylten?

// P

Plus att alla HD-glidare sätter en liten skylt vid sidan, vill ju inte göra hål i skärmen. Har aldrig hört om någon sån som fått böter. :huvet Bara för polisen inte gillar oss med sporthoj, och tror att alla ändrar för att man inte ska kunna se.

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
*S Å L D*
Plus att alla HD-glidare sätter en liten skylt vid sidan, vill ju inte göra hål i skärmen. Har aldrig hört om någon sån som fått böter. :huvet Bara för polisen inte gillar oss med sporthoj, och tror att alla ändrar för att man inte ska kunna se.
Jodå det finns flera som har fått böter när de har en liten skyllt. Men fler och fler av de med glidare har nu tagit bort sina små skyltar och satt dit de full stora igen pga "rädslan" för böter.

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
sxv550 - 450crf
Ja... 1500 spänn. Då får man nog fundera lite över hur man ska ha det...

Hade rensad bakdel, och då som vanligt skylten vinklad. Blev stoppad i slutet av sommaren och fick 300:- böter (höjt till 1500 nu), men sen krävde de en kontrollbesiktning inom en månad, snacka om surgubbe. Mc-polisen som stannade mig va skittrevlig, men gubben som kom och skulle göra en flygande besiktning var lite kinkig, han kunde ju inte ens starta hojen när han skulle göra det.
Konstigt va att en polisbil låg bakom mig dagen innan i typ 3 km, inne i stan, varför stoppade inte dem mig.
Men vissa bryr sig mer och vissa mindre, däremot hade de nog stoppat mig direkt om jag inte haft någon alls.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
En sak jag funderade på är hur polisen ställer sig till alfa romeo´s placering av sin främre reg.plåt:va (den sitter ju på vänster sida)
har aldrig hört att det är ngn fara med det.

jonda_21

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
GSX-R 1000 K8
Det ä rinte någon som har dem exakt uppgifterna på hur synlig skylten ska vara?
Alltså, vilken höjd och avstånd man ska kunna läsa den ifrån?
Måste ju finnas sådana i alla fall...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...