placering av regplåt?

sandstream

Guest
Jag tänker på att vissa bilar som inte har plats med fullstor skylt - får ju ju ha en mindre modell. Varför ska inte motorcyklar kunna ha en skylt i samma storlek? Bokstäverna syns ju lika bra/illa om skylten sitter på en bil eller mc. Där faller ju argumentet att man ska kunna avläsa den på långt håll.
Den stora skillnaden är väl att alla moderna hojar faktiskt kan ha en normal MC-skylt bak. Hurvida det ser bra ut eller inte skiter nog de som skriver reglerna i.
En sak jag funderade på är hur polisen ställer sig till alfa romeo´s placering av sin främre reg.plåt:va (den sitter ju på vänster sida) har aldrig hört att det är ngn fara med det.
Om bilen är från 1998 eller senare så är den helbilsgodkänd och EU har godkänt placeringen av nummerskylten.

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ingen
Det ä rinte någon som har dem exakt uppgifterna på hur synlig skylten ska vara?
Alltså, vilken höjd och avstånd man ska kunna läsa den ifrån?
Måste ju finnas sådana i alla fall...

det bestämmer nog farbror blå som stoppar dig:tungan , på min gixxer syns den jättebra även om den sitter vinklad men de stoppade mig ändå.

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Hörde av någon att det var en sjuk hög böter på att ha miniregskylt.. nån som vet mer exakt? Just nu har jag miniplåten som "vanligt" på en moddad bakdel - ska man då välja att sätta på orginalplåten ( = fult) eller ska man placera orginalplåten bakom hjulet upp i tailen (ni fattar va ja menar va)? Fast va e d för böter då?
:va

"Hörde...":)
Har du missat alla femtielva andra trådar som behandlat detta:va

t.ex. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=134340&highlight=skylt+2007
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=131106&highlight=skylt+2007

Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Vad är det som är så skumt? Förra året kostade det 500,- men i år kostar det 1.500,- :tummenupp

500:-..............350:-......................:va är det olika böter på EJGODKÄND/AVSAKNAD regplåt i landet:confused:

Jag fick böter två ggr 2006 med bilen, första gången för avsaknad och andra för miniskylt..........båda på 400.........

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
På min förra hoj, Blackbird, hade jag skylten lite vinklad med böjda bultstänger.
Fick 2a på bes.
Tog för säkerhets skull och vinklade ned den en del inför semesterturen.
En anledning till vinklingen var faktiskt att den tog bort lite vattensprut på packningen.
Fick lite synpunkter vid varje gränsstation.
Kom till Uppland och blev stoppad av mcsnut.
Bla bla kolla hela hojen. Ej synlig skylt bla bla.
Jag förstod inte :confused: hur han inte kunde se pga vinklingen, men tydligen skall man kunna se den om man kör gocart efter.:confused:

Summa:
Han hade lovat att ej ge böter.:D
Han kollade med bilprovningen - 2 a pga ej läsbar skylt=skitförbannad polis.:mad:
Trots att jag vinklat ned så blev det då ombesiktning (vid en flygande bes om man inte åtgärdat felet).
Alltså jävligt onödigt o mer krångel därefter.:huvet

Nu har jag skaffat en extra stor skylt och målat regnr på sadeln så helikotern ser också.:arsele

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0