Placering i fil???

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
ZX7R 97:a
Kom och tänka på en sak... :3freak Ska börja övningsköra till våren, ska försöka slippa körskolan... Blir billigare så. Men inte nånstans står det (teoriböcker) hur man ska placera sig i filen. Vet att man har rätt att köra i "hela" filen.. Men finns det inga andra bestämmelser :confused: Vid kurvtagning har jag ju hajat grejen... Men annars??? Vad fick ni lära er??? :Bugar

Tack på förhand! :hej

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Kör du i eget körfält så ska du ligga i mitten, och är det vanlig väg 30-70väg så ska du köra i högerhjulspår. Så fick jag lära mig iaf :fakta

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Om du ska svänga i en korsning så skall du ligga så långt ut till höger (högerkorsning) eller vänster (vänstersväng) som du kan. Det var åtminstone något som jag torskade på.

gladh

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Långt ut i kanterna när det bara är ett körfält eller körfält som går tex både höger och rakt fram.

Går körfältet bara åt en riktning så är det mitten som gäller.

Precis som resten sagt.

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
ZX7R 97:a
Det verkar ju vara som vid bilkörning, där ska man ju oxå placera sig för vä. sväng resp. hö. sväng...
Finns inget som skiljer sig mot placering med bil???

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
loop skrev:
Det verkar ju vara som vid bilkörning, där ska man ju oxå placera sig för vä. sväng resp. hö. sväng...
Finns inget som skiljer sig mot placering med bil???
Min lärare var väldigt tjatig om att jag skulle lååååågt ut. Det slickades refuger när jag övningskörde. En annan sak är att inte stanna precis vid stopplinjen utan en eller ett par meter innan. På så sett så kommer man iväg snabbare när det väl blivigt grönt då man kan starta lite innan. Det fick alla fall jag lära mig.

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Xj900 2001
ett tipps är att titta typ 11milijoner ggr över axeln när du kör i en rondell.........blev typ hjärntvättad med detta..

Lycka till!! :rofl

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag håller lite åt höger.. Men inte för mkt åt höger, då kan folk tro att du åker moppe = riskfyllt.

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Man ska väl köra där man skulle suttit ifall man körde bil. Dvs hyfsat långt till vänster man inte slicka linjen. Sen ska du svänga höger vid en korsning ska du stå låååångt till höger och ska du svänger vänster ska du stå lååååångt till vänster.

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
vid vanlig köring i stad så tänk att du är mitten på en bil!

på landsväg ska du ligga aningen till höger om mitten (för att bakomvarnade ska kunna pnlera omkörningar bättre)

Vid sväng så långt åt kanten åt respektive håll som möjligt!

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
NO_FEAR skrev:
Aaahh, ni kan ju inte...
Allt beror nog på vem man haft som lärare eller handledare. Men snälla NO_FEAR. Du som vet precis hur man ska bete sig vare sig det gäller det ena eller det andra. Berätta.

Att hålla mer till vänster som Hagster säger har jag aldrig hört förut? Förutom när man ligger i ett delat körfält och ska svänga vänster såklart.
Däremot lite till höger brukar vara vanligt att få lära sig. Själv fick jag lära mig att hålla mig i mitten av filen vid vanlig körning rakt fram. Men vad spelar det igentligen för roll om man ligger en halvmeter dit eller en halvmeter dit vid körning rakt fram i ett av flera körfält.[/QUOTE]

Last edited:

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Jag fick lära mig: I mitten något till vänster. Alltså, i eller innanför vänster hjulspår. Anledningen är att folk dels ska se skillnad på dig och en moped, dels för att ingen ska köra om dig i samma körfält eller andra otrevligheter. Jag håller hellre långt till vänster än tvärt om, känns bättre med mer marginal till korsande vägar och dyl. Men som sagt, jag fick lära mig just det, i mitten något till vänster.

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
jag fick lära miga tt man inte ska ligga precis i mitten för där samlas all skit från bilar ex bromsdamm, olja, däck/asfaltsrester. Speciellt när dom otrevliga sommarregnen kommer som löser upp skiten till en hal sörja

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Letar ny...
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag fick lära mig: I mitten något till vänster. Alltså, i eller innanför vänster hjulspår. Anledningen är att folk dels ska se skillnad på dig och en moped, dels för att ingen ska köra om dig i samma körfält eller andra otrevligheter. Jag håller hellre långt till vänster än tvärt om, känns bättre med mer marginal till korsande vägar och dyl. Men som sagt, jag fick lära mig just det, i mitten något till vänster.

Bra beskrivet... Instämmer.... :tummenupp

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Fick lära mig följande placeringar när jag tog mc-kort:

vanlig körning:något till höger om mitten.
Högersväng: tydligt till höger
Vänstersväng: tydligt till vänster.
enkelriktat: något till vänster om mitten.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Det heter körfält. Fil har du i tallriken.

Andra nyttiga ord att lära sig: Cirkulationsplats, körriktningsvisare, signalorn.

:hihi

//P

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad