Placering i fil???

robbanders

bagar´n
Gick med
30 Oct 2003
Ort
Nacka
Hoj
cbr600/250klx
loop skrev:
Kom och tänka på en sak... :3freak Ska börja övningsköra till våren, ska försöka slippa körskolan... Blir billigare så. Men inte nånstans står det (teoriböcker) hur man ska placera sig i filen. Vet att man har rätt att köra i "hela" filen.. Men finns det inga andra bestämmelser :confused: Vid kurvtagning har jag ju hajat grejen... Men annars??? Vad fick ni lära er??? :Bugar

Tack på förhand! :hej
fick lära mig en ganska bra grej,försök att ta upp så mycket plats som möjligt det gör dig synlig,ligga lite till höger eller vänster kvittar nog håll dig i mitten
 

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Grödinge
Hoj
ZX7R 97:a
Tackar för tipsen... Men satt och plugga idag och frågan kommer upp...
 

Bifogat

  • Teori 1.JPG
    Teori 1.JPG
    57.2 KB · Visningar: 1,785

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag fick lära mig: I mitten något till vänster. Alltså, i eller innanför vänster hjulspår. Anledningen är att folk dels ska se skillnad på dig och en moped, dels för att ingen ska köra om dig i samma körfält eller andra otrevligheter. Jag håller hellre långt till vänster än tvärt om, känns bättre med mer marginal till korsande vägar och dyl. Men som sagt, jag fick lära mig just det, i mitten något till vänster.

Jag låg som du beskriver här under min uppkörning i sent september. Det var det enda jag torskade på, då jag borde ha legat mitt i filen. :3freak

Nu får jag vänta tills tidigast April för att kunna boka en ny uppkörning, som tidigaste kan äga rum 1 maj! :huvet :gnissla :4skrika

Jävla skitiga ap-byråkrater!!! :fatta!
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
loop skrev:
Kom och tänka på en sak... :3freak Ska börja övningsköra till våren, ska försöka slippa körskolan... Blir billigare så. Men inte nånstans står det (teoriböcker) hur man ska placera sig i filen. Vet att man har rätt att köra i "hela" filen.. Men finns det inga andra bestämmelser :confused: Vid kurvtagning har jag ju hajat grejen... Men annars??? Vad fick ni lära er??? :Bugar

Tack på förhand! :hej
OBS OBS OBS!!!....du måste tänka på att tex. i höger sväng vid rödljus så ska du hålla MITTEN!, men i höger korsning(vanlig te.x utfart m.m) så MÅSTE du hålla mc`n till HÖGER! följer du inte detta p åen uppkörning så kan du lita på att du får börja träna till din nästa uppkörning.... lycka till
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
nicke skrev:
OBS OBS OBS!!!....du måste tänka på att tex. i höger sväng vid rödljus så ska du hålla MITTEN!, men i höger korsning(vanlig te.x utfart m.m) så MÅSTE du hålla mc`n till HÖGER! följer du inte detta p åen uppkörning så kan du lita på att du får börja träna till din nästa uppkörning.... lycka till
Jag höll till höger i rödljusen oxå...
NP. i k-stad att köra så iallafall..
 

-Z-

Veteran Racing
Gick med
2 Nov 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
ZXR 750
Håll dig i mitten

Som de flesta säger: Kör i mitten av ditt körfält!

Detta gäller även vid rödljus, korsningar när du har stopp/väjningsplikt (ev. håll något åt det hållet du ska svänga så at du visar din avsikt), cirkulationsplatser mm. Mao all "filkörning".

Undattag 1. När du ska svänga av en större väg (huvudled). Placera dig så lång åt höger resp vänster som möjligt i körfält alt. vägren när du påbörjar inbromsning för att hålla dig undan från bilister.

Undantag 2. Vid körning i grupp är det ganska smidigt om båge 1 ligger långt till vänster, båge 2 till höger, båge 3 till vänster osv... Man syns bättre som grupp, man får bättre sikt om man kör i klungan + att man får mer marginal vid tokbromsningar.

Undatag 3. När du inte orkar vänta längstbak vid rödljus. Kör mellan alla bilarna längst till vänster i det högra körfältet och parkera dig till vänster om första bilen där. Var inte allt för slö i starten. (Fast gör inte detta vid uppkörning...)

Det finns inget värre än alla dessa "gamlingar" som fått sitt bågekort i cornflakespaketet och ligger och kör moped i högerkanten med sina jätteglidare, som de köpt när barnen är utflugna.

/Z
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Då jag tog körkort för knarr i början av det glada 80-talet fick jag lära mig att vid färd rakt fram hålla mig något till vänster om mitten, dvs motsvarande där jag skulle ha suttit om jag kört (vänsterstyrd) bil. Motiveringen till detta vara att jag på så sätt förhindrar Blind-Ture i bil att tränga mig. Det handlar med andra ord om att förhindra att bli utsatt i trafiken och så tänker jag också fortsätta köra.

Det har hänt att jag har övningskört med mina vänner och jag har förstått att körskolorna numer lär ut att man ska ligga i höger hjulspår för att andra fordon lättare ska kunna ta sig förbi. Detta anser jag vara åt helvete eftersom det ändå ofta inte finns plats på min vänstersida för en hel bil om jag lägger mig i det högra hjulspåret. Med andra ord klar risk att bli trängd. Detta talar jag också om för dem jag övningskör med men de ska givetvis köra så som deras körskolelärare lär ut, även när åker med mig. Om de sen efter avklarad uppkörning fortsätter ligga i höger hjulspår eller om de kör så att de minskar risken att bli trängd är deras sak, jag framlägger min åsikt sen får de givetvis göra som de vill efter uppkörningen men fram till dess är trafikskolans ord lag.

Ang Pejo:s inlägg:
Pejo = Messerschmidter. Eller vad det nu heter. :D :D
 

pEth

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
såld
Cujo skrev:
Fick lära mig följande placeringar när jag tog mc-kort:

vanlig körning:något till höger om mitten.
Högersväng: tydligt till höger
Vänstersväng: tydligt till vänster.
enkelriktat: något till vänster om mitten.


så fick ja oxo lära mig! :banana
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Aha! Personligt påhopp! :tummenupp :D

Jag tog mitt A-kort i somras, slutet av Maj. Rolands trafikskola i Västerås lär ut *precis som Robban_C beskriver det*. Alltså, ligg något till vänster i körfältet, för att spärra Blind-Tures framfart.

Ska du däremot svänga höger och det inte finns ett för ändamålet tilltänkt körfält (vahtere avkörningsfil eller varenuhette typ) , jag då ska du ligga i höger hjulspår för att underlätta att Blind-Ture kan komma förbi. Finns ett för ändamålet avsett körfält, så ska du ligga mitt i det.

Och kom ihåg - det heter körfält...

Är föressten bekant med en person som brukar agera Vägverksinspektör för B-kort... han tycker snön är ett hellskotta, man kan ju inte kugga nån för att dom ligger fel i körfältet då dom inte syns :gnissla :gnissla

Robban_C skrev:
Då jag tog körkort för knarr i början av det glada 80-talet fick jag lära mig att vid färd rakt fram hålla mig något till vänster om mitten, dvs motsvarande där jag skulle ha suttit om jag kört (vänsterstyrd) bil. Motiveringen till detta vara att jag på så sätt förhindrar Blind-Ture i bil att tränga mig. Det handlar med andra ord om att förhindra att bli utsatt i trafiken och så tänker jag också fortsätta köra.
.
.
.
Ang Pejo:s inlägg:
Pejo = Messerschmidter. Eller vad det nu heter. :D :D
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Out_Spinner skrev:
Allt beror nog på vem man haft som lärare eller handledare. Men snälla NO_FEAR. Du som vet precis hur man ska bete sig vare sig det gäller det ena eller det andra. Berätta.




Att hålla mer till vänster som Hagster säger har jag aldrig hört förut? Förutom när man ligger i ett delat körfält och ska svänga vänster såklart.
Däremot lite till höger brukar vara vanligt att få lära sig. Själv fick jag lära mig att hålla mig i mitten av filen vid vanlig körning rakt fram. Men vad spelar det igentligen för roll om man ligger en halvmeter dit eller en halvmeter dit vid körning rakt fram i ett av flera körfält.
[/QUOTE]


Ojdå, var ett tag sen jag skrev det där.
Har inte kollat den här tråden på ett bra tag. Men jag kan faktiskt förklara. Men när jag läst vidare i tråden ser jag att där förklaras hur man ska köra.

Kör man vanlig väg så ska man tänka såhär. (Tänk att det är en såndär "vägvisarpilgrej" på vägen.) Ska man bara köra rakt fram som vanligt så kör man över den högra "pilen". Ska man till vänster kör man över den vänstra. Alltså man ska inte hålla för långt ut. Då finns risk att folk kommer upp bredvid med sina "stora farliga" bilar. Det här gäller främst stadskörning typ stopp vid rödljus och sånt. Kör man landsväg så ska man givetvis gå åt sidan ordentligt om man ska svänga. Men tänk på att aldrig köra över heldragen linje!!
Ska man bara rakt fram så kör man över den "högra pilen" även här.

Hhhmm, finns ju hur många situationer som helst. Går det få med alla? Ibland får man helt enkelt tänka lite logiskt. Man ska inte utgöra fara för varken sig själv eller någon annan. Och försöka vara tydlig med var man ska. Om alla hade kunnat köra hade vi enligt vissa körlärare inte behövt blinkers. Lite overkill kanske...
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
som Robban_C fick jag lära mig 2/3 till vänster i filen,
tog A-lappen 1979.
Undvik att köra på pilarna, de kan vara hala som f-n. :crash

Hålla lite till vänster ger också plats för en MC-broder att smita
upp till höger om dig vid rödljusen. Hjälp varandra i trafiken. :tomten
 

HanneZ

Guest
ja tycker du verkar alldeles för ung för att köra!

detta fick jag lära mig då jag tog körkort för 2 år sedan till sommaren:
I ingången till korsningar, rondeller etc. ligg i mitten så att ingen får för sig att lägga sig brevid dig i samma fil, annars så ska du köra 2 st 3:e delar till höger i din fil.
Sen när man svänger vänster i stan m.m. så ska man alltid skära kurven ordentligt så att du inte får någon på insidan, motsatsen vad man lär sig när man kör bil då man alltid ska ta ut kurvan!

Lycka till!

Mvh. Hannes
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
gthyni skrev:
Undvik att köra på pilarna, de kan vara hala som f-n. :crash
Japp. Jä*la hala!
Apropå det så kan väl ett tips om ni åker nån gång i (eller efter) regn vara att den rödbruna asfalten som dom lägger på vissa ställen blir såphal i väta.
 

vallee

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2003
Ort
STHLM
Hoj
Honda VFR 750 F
Med riska för att mina mc-lärare ser detta så.. :7peta

Så här är det.
Normalt placerar du dig i mitten på vägen. Om du skall svänga höger finns det två saker du skall tänka på. Går filen enbart till höger skall du lägga dig i mitten. Går filen rakt fram och åt höger, skall du lägga dig i höger hjulspår. Tanken är att du tydligt skall visa åt vilket håll du skall färdas. Samma sak gäller även vänstersväng. I rondeller är det lite mera knivigare. Men några tips är att hitta den rakaste linje genom rondellen. Sträva att alltid ligga i höger körfält. Ligger du i vänster fält. Ha ALLTID koll på högra körfältet. Annars är det bara att följa boken.
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top