Placering vid körfältspilar

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Hej!

Jag har ett litet bekymmer inför att jag ska ta mitt andra hojkörkort (A-beg).
Jag har blivit lärd att när man kör på en väg ska man ligga ungefär där man sitter i en bil, alltså till vänster om körfältets mitt. Det kan jag köpa så det är inga problem så långt.
Men nu är det så att min körskoleinstruktör säger att man ska köra på höger sida om körfältspilen när man kör rakt fram.
Själv tycker jag det låter rätt galet. Varför ska man börja vingla när man ändå ska åka rakt på?
Vad säger ni?

Ska försöka förtydliga med bild också

Tack på förhand
MVH Erik
 

Bifogat

  • körfältspilar.jpg
    körfältspilar.jpg
    45.2 KB · Visningar: 338

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
kör som läraren säger, klara kortet och sen kör du som du vill. svårare än så är det inte
 

Gammelknutte

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Gävle
Hoj
Honda750
Varför ska du vingla som du har skissat? Håll dig till höger om pilarna hela tiden om inget är i vägen för din framfart. Det bästa är ju att göra som körläraren säger, åtminstone tills du har fått ditt kort.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Syftet är att undvika att andra trafikanter lockas till att köra upp bredvid dig på höger sida, riskmoment. Särskilt om du sen själv avser att svänga höger. Jag tycker du ska lyda instruktören.
 

Hudik

Guest
Nu har jag suttit och letat i lagar och förordningar och jag kn inte hitta någonting som säjer rätt eller fel.

Det enda jag kan finna är att du skall köra i det högra körfältet och det säjer ju sej självt..

Enl. mitt tycke så är ditt sätt bättre för då lurar du inte andra trafikanter att du ev. ska svänga till höger i nästa korsning som din bild visar om man tittar på pilarna, och att ligga där du sitter med en bil anser jag är säkrast för då behöver inte trafikanterna förväxla dej med en moppe.

Men jag tycker att du ska göra som din instruktör säjer för att slippa konflikter och när du sen har kortet i din hand så kör du som sänns säkrast för dej.

Och jag tycker än en gång att ditt alternativ ser bäst ut...
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Min instruktör var nog något mera rakt på och tyckte bara: "Håll dig i mitten om du inte ska svänga och håll bra koll i speglarna så är det lugnt."
Däremot menade han på att om man visste att man ska svänga en bit i förväg så är det bra att börja smyga lite lätt åt det hållet en bit innan man placerar sig för sväng. Detta för att ingen ska tränga sig upp bredvid i det läget.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Fråga instruktören varför han tycker att man skall vingla ut till höger.

Ligger jag bakom någon som gör så tänker jag genast att "jahapp, han skall svänga", så jag tycker det låter dumt. Berätta gärna här vad du får för svar.
 

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Ort
Halmstad
Hoj
FZ6-N -08
Läraren måste ju mena att du ska ligga på högersidan hela tiden om du ska rakt fram.
Inte att du ska vingla fram och tillbaka.
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
men det måste ju vara samma sak om du ligger till vänster? då kan ju folk tro att du ska svänga till vänster, + att du ligger närmare mötande trafik.. Man ska ligga i mitten för att ta upp så stor plats som möjligt i körfältet för att undvika att bli trängd.

Sen att ligga till höger eller vänster vid körfältspilar anser jag bara är relevant i en kurva (om pilarna är blöta, dvs hala). Kan då rekomendera att du ligger till höger i en kurva för att undvika mötande trafik och eventuella omkörningar från mötande. Med detta menar jag inte att du är skyldig att "väja" för mötande trafik som kör om, utan det är bara för din egen skull då du med all säkerhet skadar dig själv mer än en bilförare vid kollision. Det är trots allt en övervägande del i uppkörningen.

Slutsats: Ligg i mitten av körbanan när du kan, och annars till höger då det är större chans att du upptäcker ett mötande fordon för sent, jämfört med att du skulle bli prejjad av vägen av en "omkörare"
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Fråga instruktören varför han tycker att man skall vingla ut till höger.

Ligger jag bakom någon som gör så tänker jag genast att "jahapp, han skall svänga", så jag tycker det låter dumt. Berätta gärna här vad du får för svar.
Jag tycker också det borde ge lite förvirrande intryck.
Hans svar var att så har det varit dom senaste 30 åren.

Min instruktör var nog något mera rakt på och tyckte bara: "Håll dig i mitten om du inte ska svänga och håll bra koll i speglarna så är det lugnt."
Däremot menade han på att om man visste att man ska svänga en bit i förväg så är det bra att börja smyga lite lätt åt det hållet en bit innan man placerar sig för sväng. Detta för att ingen ska tränga sig upp bredvid i det läget.

Den varianten kan jag köpa faktiskt.

Läraren måste ju mena att du ska ligga på högersidan hela tiden om du ska rakt fram.
Inte att du ska vingla fram och tillbaka.

Nej det menar han inte. Han var ganska tydlig i förklaringen.

Varför ska du vingla som du har skissat? Håll dig till höger om pilarna hela tiden om inget är i vägen för din framfart. Det bästa är ju att göra som körläraren säger, åtminstone tills du har fått ditt kort.

Du inser att du säger att jag ska göra på två olika sätt va?
Som instruktören säger och till höger om pilarna men att normalplaceringen är lite till vänster. Alltså som jag skissat
men det måste ju vara samma sak om du ligger till vänster? då kan ju folk tro att du ska svänga till vänster, + att du ligger närmare mötande trafik.. Man ska ligga i mitten för att ta upp så stor plats som möjligt i körfältet för att undvika att bli trängd.

Sen att ligga till höger eller vänster vid körfältspilar anser jag bara är relevant i en kurva (om pilarna är blöta, dvs hala). Kan då rekomendera att du ligger till höger i en kurva för att undvika mötande trafik och eventuella omkörningar från mötande. Med detta menar jag inte att du är skyldig att "väja" för mötande trafik som kör om, utan det är bara för din egen skull då du med all säkerhet skadar dig själv mer än en bilförare vid kollision. Det är trots allt en övervägande del i uppkörningen.

Slutsats: Ligg i mitten av körbanan när du kan, och annars till höger då det är större chans att du upptäcker ett mötande fordon för sent, jämfört med att du skulle bli prejjad av vägen av en "omkörare"

Alltså så marginellt lite man ligger till vänster/höger lär inte lura någon att tro att man ska svänga eller direkt öka risken för att bli prejad, bara man är konsekvent. För det är så lite att man ändå ska träffa vänster/högerspetsen det handlar om.
Men ska man vingla till så fort det kommer en pil fast man ska rakt fram tycker jag är konstigt.



Jag ska dock höra mig för med övriga instruktörer på skolan och talar alla för denna konstiga variant så får jag väl acceptera det helt enkelt.
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Alltså så marginellt lite man ligger till vänster/höger lär inte lura någon att tro att man ska svänga eller direkt öka risken för att bli prejad, bara man är konsekvent. För det är så lite att man ändå ska träffa vänster/högerspetsen det handlar om.
Men ska man vingla till så fort det kommer en pil fast man ska rakt fram tycker jag är konstigt.

vad jag fattade det som så var det ganska marginellt till höger eller vänster. Och jag anser fortfarande att du ska ligga i mitten oavsätt körpilar om du inte riskerar att köra omkull om du skulle råka köra över en. Om så skulle vara fallet så fasthåller jag att du ska ligga till höger då du då har större marginal (dock minimal) för mötande trafik

har inte sett sett ett ända argument som är vettigare än risken för mötande trafik som håller för vänsterplacering. Det ända jag har läst är att folk kan tro att du ska svänga höger.. det låter rätt logiskt då att om du ligger till vänster så tror folk att du ska svänga vänster
 
Last edited:

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda CBR 600 -97
Vet inte vad jag ska säga, går att argumentera fram och tillbaka i evigheter om vilket förhållningssätt som är bäst lämpat. När du väl kommer ut och kör själv i trafiken så kommer det förmodligen inte ha någon livsavgörande skillnad.

Detta är en personlig iakttagelse men för mig känns det som att varje körskolelärare har sina egna små gyllene "guldklimpsregler" som dom oftast framhäver extra mycket under körlektionerna.

Gör som läraren säger så behöver du inte fundera mer på det sen.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vet inte vad jag ska säga, går att argumentera fram och tillbaka i evigheter om vilket förhållningssätt som är bäst lämpat. När du väl kommer ut och kör själv i trafiken så kommer det förmodligen inte ha någon livsavgörande skillnad.

Detta är en personlig iakttagelse men för mig känns det som att varje körskolelärare har sina egna små gyllene "guldklimpsregler" som dom oftast framhäver extra mycket under körlektionerna.

Gör som läraren säger så behöver du inte fundera mer på det sen.
Framförallt så brukar trafiklärarna ha en viss koll på hur förarprövarna på orten vill att man ska köra. Och utbildar sina elever utefter det.
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Min lärare ville också att jag skulle ligga till höger om pilarna men det handlade bara om att pilarna blir ruskigt hala i regn och han tyckte det var bra att nöta in en vana att undvika pilarna i möjligaste mån.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Min lärare ville också att jag skulle ligga till höger om pilarna men det handlade bara om att pilarna blir ruskigt hala i regn och han tyckte det var bra att nöta in en vana att undvika pilarna i möjligaste mån.

Nästan samma förklaring fick jag.
Den var lite mer utbredd dock
"Då man kommer fram till korsningen och du ska rakt fram placerar du dig så att då du ska köra undviker du körfältspilar och zebra-ränderna samt att du ska undvika att vingla fram o tillbaka" :rolleyes:

tyckte det var en riktigt bra förklaring o använder den än.
De där j* zebra ränderna till övergångställen är tamef* livsfaliga, specielt om det regnat.
tja är i ume är de som finns mitt i stan faktiskt ännufarligare än vid regn. Det är vid 15-17 en solig dag. Då kommer det ut sånnadär puckon på hoj utan motor. De tycker att de har företräde framför ALLT o cyklar bara rakt ut utan att se sig för.
Ibland önskar man att man hade en lastbil o kunde "splatta" dem.:yoparty
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
men det måste ju vara samma sak om du ligger till vänster? då kan ju folk tro att du ska svänga till vänster, + att du ligger närmare mötande trafik.. Man ska ligga i mitten för att ta upp så stor plats som möjligt i körfältet för att undvika att bli trängd.

Grattis till kortet och välkommen ut på vägarna!

Ligg inte till höger, för det tar bilister som en inbjudan till att köra om dig i alla möjliga och omöjliga lägen.

I mitten är det sällan bra att ligga, för där är det fullt med skit och gärna lite halt, plus att du kör över alla körfältsmarkeringar (=halt, helst i regn).

Köra om till höger är förbjudet. Alltså tar du upp mest plats i körfältet om du ligger till vänster. Till yttermera visso det som stod i MC-boken om jag inte minns helt fel, i alla fall för några år sedan. Man syns dessutom bäst där ute och har bäst överblick eftersom man inte ligger nära någon vägkant.



Sektionen tips och råd: Sedan får man naturligtvis vara beredd att byta spår om situationen så kräver. Möter jag ett led bilar bakom något långsamt fordon så går jag t ex gärna ut lite åt höger. Dels för att se ledet bättre om någon får för sig att bryta sig ur för att göra en omkörning, dels för att de i ledet skall se mig bättre och dels för att ge mer marginal om någon nu gör en idiotomkörning och missar mig.

Dock skall man inte gå för långt ut åt höger, för då tror folk man är en moppe i vägrenen.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top