Plana topp???

r1man

the man
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
r1
Tjena! jag har lite dumma frågor om hur man planar en topp och hur det hela funkar??. varför det blir mer effekt??, man gör det med en fräs va?? vart fräser man i så fall?? och med vad för krona??
Hoppas det är nån som kan ge bra svar, alltid kul å veta lite till. /r1

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Planar du toppen får du högre kompretion.
Därigenom mera knuff när det antänder och kolven ska ner!

Vad man kan göra istället för att plana är att ta original pacningen som är i 3 delar.
Ta bort den biten i mitten och limma med tex kopparpasta på spray!
Skruva ihop och det ger en komp ökning.
Det finns också tunnare packning att köpa om man vill lägga stålarna på det.

Jag har kört med strippad packning i 3 år nu och det läcker inte och funkar tillfredsställande!

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
För att svara på din fråga om fräsningen så gör man så att man spänner fast toppen och helt enkelt planar av den med t.ex. ett arborr-verktyg eller en stor ändplan-fräs om man har en tillräckligt stor.

r1man

the man
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
r1
ok då förstår jag lite bättre, men jag fårstår forfarande inte riktigt hur det funkar, hur blir det bättre komp??, vad igentligen menas med planar, är inte toppen plan?? Eller är det så att man fräser ner lite av toppen bara, i sånna fall hur mycket??? sorry om jag är lite :kocko

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
r1man skrev:
ok då förstår jag lite bättre, men jag fårstår forfarande inte riktigt hur det funkar, hur blir det bättre komp??, vad igentligen menas med planar, är inte toppen plan?? Eller är det så att man fräser ner lite av toppen bara, i sånna fall hur mycket??? sorry om jag är lite :kocko

Eftersom en stor del av frbränningsrummet ligger i toppen, det är enkelt uttryckt en grop i toppen om den ligger upp-o-ner, så gör du gropen mindre genom att fräsa av toppen t.ex. 0.3mm vilket ger en mindre volym på gropen vilket ökar kompressionen på motorn.

Man gör dock inte alltid det här för att öka kompressionen med avsikt att öka effekten, ibland så slår toppar sig och blir skeva, då planar man dom för att få bättre anliggningsyta mot blocket.

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cectek Quadrift
r1man skrev:

Jo, förhoppningsvis är den plan även när du börjar. Jag har för mig jag fått
det förklarat att det heter "plana toppen" för att man oftast använder en
planslip. http://www.masak.se/beg/planslip.html

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
[Akryl]*Amid skrev:

Ordet "plana" används så fort du skapar ett nytt plan, antingen från en skev yta eller från en plan yta, spelar ingen roll. Planing går även att göra i en svarv, dvs. du gör ena ändan av arbetsstycket plant.

Finns säkert någon som tycker nåt annat :)

r1man

the man
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
r1
nu är jag med :banana
Allstå man får högre komp för att utrymmet blir mindre, igengäld får man super mycket mindre motor utrymme. det borde ju slite lite mer på kolvar,lager m.m.?? eller??
Nån som har nått exempel på hur mycket mer effekt det kan ge om man planar toppen si å så mycket innan å efter, för man väljer väl själv till en viss gräns hur mycket man vill fräsa av på toppen??

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
du kan nog tillochmed få mindre toppeffekt :3freak däremot så får du bättre på lägre varv, bättre vrid.

har man högt komp så kan man inte ha så mycket förtändning för då spikar motorn, mer förtänding ger istället mer toppeffekt.

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
[Akryl]*Amid skrev:

Använder man sig av planslip (en stor slipmaskin med rörligt "bord") när man "planar toppen" blir ytan för jämn och topplockspackningen kommer inte att hålla tätt.
Behovet att "plana toppen" finns om motorn går varm pga för lite kylarvatten och påfyllningen sker med kallt vatten i varm motor. det är otroligt vad metall kan ändra form då! I BÄSTA fall kan det topplocket räddas...
/H

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
r1man skrev:
nu är jag med :banana
Allstå man får högre komp för att utrymmet blir mindre, igengäld får man super mycket mindre motor utrymme. det borde ju slite lite mer på kolvar,lager m.m.?? eller??
Nån som har nått exempel på hur mycket mer effekt det kan ge om man planar toppen si å så mycket innan å efter, för man väljer väl själv till en viss gräns hur mycket man vill fräsa av på toppen??

Finns det bara en fräs (maskin att bearbeta metall) är det inga problem att plana toppen.
Vill du att det skall bli bra, gå till en firma som renoverar motorer. De vet hur mycket man kan ta bort och framförallt VAD MAN INTE SKALL GÖRA!
Det svider till i plånboken men å andra sidan slipper man slita med prylar som är oanvändbara. Det är tråkigare och ofta dyrare...

/H

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll