Plana toppen.

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Hej!

Funderar på att få toppen planad på min GSX1100E -82. Hur mycket törs man ta. Måste man ha justerbara kamdrev?

Anders
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har du ett avstånd från insugsventilen upp till tätningsytan på tocklocket på 1.50 mm eller mer är du på den säkra sidan.

Du behöver inte tajma om kammarna annat om du är väldigt petig över att vridmomentet kommer att flyttas 100 varv upp i varvtalsområdet.
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
andersbrink skrev:
Har du ett avstånd från insugsventilen upp till tätningsytan på tocklocket på 1.50 mm eller mer är du på den säkra sidan.

Du behöver inte tajma om kammarna annat om du är väldigt petig över att vridmomentet kommer att flyttas 100 varv upp i varvtalsområdet.

Om man tex. då har 1.5mm hur mycket kan man då ta? vad måste finnas kvar i spel? kan man ta 1mm och lämna endast 0,5mm kvar eller är det för tight kanske...
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
0,5 för tight. Det ska vara 1,5mm mellan ventil och kant om du ska köra säkert. Det är klart att det går att ta av satt avståndet blir mindre men risken för kollision blir större.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du ska ha en kolv/ventilspel om minst 1.5 mm på insuget och 2.00 mm på avgas mätt +/- 10 grader runt top dead center, det är det enda viktiga.
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
OK! fattade lite fel där!! hehe! Har i och för sig inte tänkt plana nån topp just nu.. men frågade eftersom det alltid kan vara bra att veta om man skulle behöva plana den nån gång! :)
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Eventuellt gör jag det till vintern. Nån som vet vart man kan lämna in toppen för att få det gjort? Och vad det kostar ungefär? Jag kör på etanol (E85) så spikningar borde väl inte bli något problem.

Mvh Anders
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
anders65 skrev:
... etanol (E85) så spikningar borde väl inte bli något problem. ...
Iofs är ju etanol inte alls lika effektivt att dämpa spikningra (dvs kyla färskgasen) som metanol men jag tror det är bättre än bensin i alla fall.
Men varför på E85? Jag trodde knappt det fanns numer ens?
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
E85 finns att köpa på 4 mackar i Göteborg. (2 OKQ8 och 2 Statoil) Etanol är ett förnyelsebart bränsle, dvs det bidrar inte alls lika mycket till växthuseffekten som bensin. Dessutom är det billigare. (just nu iallafall) Kostar f.n. 7,78kr/liter på OK. Jämfört med bensin så har förbrukningen ökat med 20%. Det motsvarar ett bensinpris på ca 9,40. (95oktan på OK=9.95kr/lit) Räknar med att få ner förbrukningen ytterligare efter genom att plana toppen. E85 har oktantal > 100.

Anders
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ok, jag trodde inte att kylningen (oktantal > 100) motsvarade det lägre energiinnehållet (20%).
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Plana topplocket kan alla motorslipar, dvs motorrenoveringsfirmor. Brukar finnas minst 1 per stad om 100,000 innevånare.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top