OLJEKYLD GSXR skrev:
Squishen har inget med toppen att göra, den mäter du i cylindern.
Tvåtakt är annorlunda. De har ingen plan yta i toppen som är squish, de har rundade kolvtoppar och helt rundade förbränningsrum i toppen.
Kör på oFFkeFF's variant, du bör ha > 0,8 mm mellan kolv och topp och kolv (med packning monterad). Oftast är det mest tight längst ut.
Vad gäller kompressionsökningen så är jag tveksam till om 0,5 mm gör så värst mycket. Du har väl en borrning på ca 54-58 mm och det ger runt 1,2 cc, som borde ge -säg- från 10:1 till 11:1 (förbränningsrummen brukar vara ca 10 cc).
Men vill du vara säker, så kör på 98. det blir väl kanske några hundringar mer i soppa per säsong men det kan det vara värt för att slippa oroa sig. Eller så tar du hardcore varianten och mäter upp kompressionen. Har du toppen lös så är det rätt enkelt att mäta upp volymen i själva toppen och sedan jämföra den uppmätta volymen med den volymen du skalat bort. Du har ju den rundade kolvtoppen som spelar in också, men rent procentuellt kan du ju se ökningen. Mäter du volymen med toppen monterad på motorn så får du givetvis med kolvtoppen, men då måste du få cylindern lodrät, vilket kan vara bökigt med motorn i ramen t.ex...
Kolla i manualen om något står där, kompressionsförhållande mm. Är du lat (och kanske lite naiv) så litar du på mig när jag säger att förbränningsrummet är ca 10 cc, och räknar därifrån.
EDIT: Självklart gäller standard disclaimern; sprängs din hoj i luften, eller din hamster blir halt så är det inte mitt fel. /EDIT
Kom ihåg att det finns två "kompressionsförhållande" på en 2T; dels en geometrisk (hela slaget), dels en pseudo-verklig (slaget från stängd avgasport uppåt).
Den pseudo-verkliga (ett eget begrepp may I add), är ej heller helt sann, då pipan överladdar i vissa varvtal -> större fyllnad i cylindern -> högre komp.
/J