Planera inför hojresa till USA med farsan, tips mottages!

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Jag och farsan tänkte planera in en 90 års resa tillsammans till staterna.
Farsan fyller 60 i år och jag blir snart 30.
Vi har snackat lite löst om att åka Route 66, men jag tar gärna emot tips på andra resvägar/mål.
Tanken är väl att hyra hojar, köra från punkt A och lämna vid punkt B.

Satt och kikade lite snabbt och det verkar kosta på som satan att hyra hoj i USA?
Under 1000:ingen verkade det inte att gå att få för?

Cirka gurka 2 veckor har vi tänkt vara borta.

TIPS?! :D

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Hoj
Er6n -13
Fanns en tråd innan om några som kört på västkusten mot norr i USA och tagit massor av bilder. Kan inte hitta den men skulle nog rekommendera en sådan resa istället för kust mot kust som jag tror är lite överskattad.
Var helt sjukt fin natur på bilderna i alla fall och om jag skulle göra en sådan resa så skulle jag skippa route 66 och satsat på något som dem gjorde.
Kanske någon som hittar tråden?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Fanns en tråd innan om några som kört på västkusten mot norr i USA och tagit massor av bilder. Kan inte hitta den men skulle nog rekommendera en sådan resa istället för kust mot kust som jag tror är lite överskattad.
Var helt sjukt fin natur på bilderna i alla fall och om jag skulle göra en sådan resa så skulle jag skippa route 66 och satsat på något som dem gjorde.
Kanske någon som hittar tråden?

Den kommer jag ihåg!

Var en amerikansk kille som typ knässkrapade samtidigt som han tog kort och vägarna var helt otroliga! Vet dock ej vad tråden hette!

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
pacifific crest trail eller 1:an skulle jag säga slår route 66, iaf när vi kommer till natur. sen lär det ju va en del fler turistgrejjer längs 66an. jag skulle satsat på västkusten! :tummenupp

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Västkusten låter absolut intressant! Mer tips?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Antingen kör man väl rakt fram med en harley på route66, eller nåt krokigt med nån vettig typ av hoj? ;)
Finns ju nån highway längst västkusten som både är scenisk och krokig om jag inte minns fel, verkar vara "California State Route 1" nu när jag googlar på det.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Jag hade kört hela västkusten längs havet, mellan typ L.A. inom San Fransisco och upp till Kanada/Vancouver. MVH

I närheten av LA finns väl den där öknen (namn?) också som har fina vägar. :)

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Sitter och kikar på att göra en liknande resa. Tänkte göra det via Swanson om de blir av. Finns turer både via Route66 och runt om i västra USA. :)

Där kan man hyra hoj (nåja, H-D;)) från 875kr/dag. 490kr om man åker nov-mars.

Motorcykel
Guidade mc-turer

En fantastisk möjlighet att kombinera en resa på egen hand tillsammans med likasinnade motorcykelintresserade med tryggheten av en fast resroute, alla hotell förbokade och en kvalificerad guide som följer med hela turen. Välj mellan Route 66 och Wild West.

I priset ingår bl.a. engelsktalande guide, HD-motorcykel av senaste modell, alla hotellövernattningar, transfer mellan hotell och Eagleriders station, obegränsad körsträcka, hjälm, medföljande van som transporterar bagaget, entréer till parker, välkomst- och avskedsmiddag, daglig frukost, bensin, olja, hotellparkeringsavgifter, EagleRider Riding Jacket, skatt och miljöavgifter.

I priset ingår ej: flyg, övriga måltider, försäkring, lokal skatt på tilläggsposter, dricks.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Antingen kör man väl rakt fram med en harley på route66, eller nåt krokigt med nån vettig typ av hoj? ;)
Finns ju nån highway längst västkusten som både är scenisk och krokig om jag inte minns fel, verkar vara "California State Route 1" nu när jag googlar på det.

Fast den kallas mest för PCH (= Pacific Coast Highway)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Så var det ja, tackar. =)
Nu blev man ju sugen själv på att köra den, synd att det ska vara så svårt att hyra icke-HD-hojar i staterna

Har kört där fast med en mustang cab... var väl ok men inget jag skulle åka dit bara för att köra den på hoj.
Mycket skit på vägen och tokar till bilister gör att det inte är såååå skoj.
Dock skulle jag vilja köra Mulholland Drive nån gång bara för att...

Skulle jag personligen satsa på en hojsemester i USA skulle det bli CSS på Laguna Seca eller kanske Las Vegas Motor Speedway. :yoparty

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Även om de är många kromslädar så bör väl man upplevt "Sturgis" Bikeweek/rally om inte annat... 3-9/8 2012

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Jag var över i staterna på en lite längre resa för två år sen. Då bilade vi sträckan Miami - New York - Los Angeles.
Sjukt nice, men det tog sin lilla tid, vi var där i två och en halv månad.
Under resan fick jag sjukt mycket inspiration till att göra en mc-resa.
Mina tankar är ungefär som tidigare skribenters, nämligen att köra västkusten. Här finns en utbredd mc-kultur, skitmånga som kör sporthoj =)
Asfina vägar, då tänker jag på de lite mindre vägarna givetvis, och de som går nära kusten, t.ex. highway 101.
Klimatet är asnice, städerna är schyssta (San Diego, LA och SF).
Saker man kan göra är t.ex. ta några varv på Laguna Seca, kolla in national parkerna som ligger inom bra avstånd typ Yosemite, Death Valley, Grand Canyon, och givetvis ett besök i Las Vegas.
Även i norra californien finns mycket schysst natur att titta på.
Vi var där vintertid och hann göra en del av grejerna jag nämnt ovan, men inte alla. Har därför en dröm om att någon gång åka tillbaka och köra upplägget ovan.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping