Planera inför hojresa till USA med farsan, tips mottages!

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Gott, skall kika lite mer på Highway 1. Banåkning med farsan är knappast aktuellt ;)
Satsar hellre på bra vägar, storslagen natur än turistmål, det gillar varken jag eller farsan.
Butiker och skyskrapor går fetbort ;)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Highway 1 (PCH) är absolut något du kan köra, nice vy och allt det där.
Men regnar det så är det inte så skoj kan jag säga då vägen ligger på "bergs"kanten... så det blir riktigt slippery-when-wet så att säga.

Men att starta i San Diego eller LA och sen kör upp till SF är nice, rekommenderar att ta minst ett nattstopp därimellan, men du har Herst Castle, Carmel är riktigt nice, San Simeon och diverse andra trevliga ställen.
Sen har jag för mig att vi körde förbi två stycken kända naturreservat också.

Sen när man kommit upp till SF så är det ju inte helt galet att fortsätta en bit till upp till Napa Valley... speciellt inte om man gillar vin. :yoparty

Det är typ vad vi gjorde fast vi började i Napa Valley och slutade i LA med Universal Studios. :D
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag har kört Highway 1 ett par gånger med bil mellan San Francisco och Los Angeles och jag tänkte hela tiden att "hit ska jag tillbaka med en motorcykel mellan benen!" Vägen i sig är väl inte unik när det gäller kurvor o.s.v. men för en svensk så är det onekligen speciellt att köra mil efter mil på en väg som är inhuggen i bergssidan och ha Stilla Havet långt nedanför en. :)

När det gäller ultimata MC-vägar så kan jag däremot rekomendera genomfartlederna uppe i Kalifoniens och Nevadas berg. Mellan Lake Tahoe, Yosemite (- får ni inte missa!), Mammoth Mountain, Mono Lake, Sonoma osv. Under sommaren så är det ofta ett mycket behagligt klimat uppe i bergen som ligger på 1500-3500 meters höjd. Vägarna är också ofta i mycket bra skick. Viss varning kan dock utfärdas för att dessa trakter kan vara väldigt ödsliga. Det kan lätt vara 5-10 mil till närmsta lilla samhälle.

En överflygning med Google Earth över de tänkta resvägarna kan rekommenderas innan ni flyger dit på riktigt.

260px-Map_mono_lake.jpg

Death Valley och övriga rena ökentrakter är absolut värda ett besök. Det är en helt absurd miljö sett med svenska ögon. MEN jag skulle inte rekommendera MC-semester i dessa trakter under den varmaste delen av året. Det är för hett helt enkelt. När jag i början av juli klev ur den luftkonditionerade hyrbilen nere i Death Valley kl. 18.00 på eftermiddagen så var det 48 grader i skuggan! Att åka motorcykel i den hettan fungerar helt enkelt inte om man samtidigt hade tänkt att ha det någorlunda njutbart. Det går inte att köra i T-shirt ens för man blir fullständigt sönderbränd på bara några timmar.

Mitt råd är att ni ska tänka på temperaturen. Många delar av USA är betydligt varmare än vad vi är vana vid i Sverige. Att köra förståndigt med komplett skyddsutrustning börjar bli ganska jobbigt när tempen ligger stadigt över 30 grader även nattetid.
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag har kört Highway no 1 i bil för ca 10 år sedan. Väldigt fint och ett stopp i Carmel, den stad där Clint Eastwood var borgmästare, är ett måste. Väldigt fin liten stad. Öknen österut är som ovanstående redan konstaterat inte helt bekväm på hoj. Det är otroligt varm och dom flesta som kör genom öknen gör det på natten men även då är det inte helt bekvämt.

Fem år tidigare hyrde jag en hoj i Boston och körde norrut genom Vermont in i Kanada till Montreal. Och sen västerut genom Quebec, New Brunswick och över bron till Prince Edward Island.

http://g.co/maps/27r6q

Och sen färja från Wood Islands på PEI till Pictou i Nova Scotia och därefter norröver där jag körde "The Cabot Trail" för att därefter köra söderut ner mot Halifax till färjan som gick från Yarmouth.

http://g.co/maps/8v393

Färjan la till i Bar Harbour, Maine, men nu för tiden går det nog ingen färja däremellan längre. Alternativt om det möjligtvis går någon annan färja från Nova Scotia till St John/New Brunswick. Vet inte men det skulle inte förvåna mig. Annars får man köra runt och ta landvägen. Och sen söderut tillbaka till Boston där jag lämnade av hojen.

http://g.co/maps/cu6yx

Hela den resan gjorde jag på 10 dagar. Totala rutten låg på runt 500 svenska mil. Lite mindre. Vermont är väldigt vackert och resan längs St Lawrence-floden var absolut inte fel och kustvägen längs New Brunswick var otroligt fin. Små fiskebyar där man kunde stanna och äta. Det intressanta med New Brunswick efter att man lämnat Quebec var att helt plötsligt blev det engelskspråkigt men en stad som man kom till en timme senare var franskspråkig och då pratade inte en käft ett enda ord engelska. Och sen vart det engelskspråkigt igen och sen franskspråkigt..... Väldigt mycket svartflugor mellan Rimouski och Campbelltown men det var bara under några timmar. Prince Edward Island är otroligt fint. Och norra delen av Nova Scotia ska vi inte prata om. Cape Breton/Cabot Trail är ett ställe som man bara MÅSTE besöka!!

http://www.cabottrail.com/

http://www.novascotia.com/en/home/ourregions/scenic_travelways/cabot_trail/default.aspx

cabottrail1.jpg


The_Cabot_Trail1.jpg


Strax söder om Inverness hittar man Glenora. På den tiden det enda single malt destilleriet i Nordamerika. Nu står det på websidan att det är det första single malt destilleriet i Nordamerika så man kan nog ta för givet att det startats fler.....

http://www.glenoradistillery.com/

Där bodde jag en natt och satt och pratade med destilleriets åldriga ägare fram tills alldeles för sent. Väldigt trevligt.

Jag personligen tycker att Kanada har mer att ge än USA om man ser i stort. En liten skojjig detalj var att jag ju körde en US reggad Harley och när jag skulle in i Kanada (Quebec. Fransktalande) så var gränsgubben otroligt otrevlig fram tills jag gav honom mitt svenska pass. Då sken han upp, var hur trevlig som helst, bad om ursäkt och kunde helt plötsligt prata flytande engelska. Så länge han trodde att jag var amerikan så var han väldigt otrevlig och kunde inte prata ett ord engelska..... :D

Hur som, Om man vill vara liiitteee mer ifred och ha vackra saker att titta på så kan jag rekommendera dom krokarna som jag åkte i. Nordöstra USA, New Brunswick, Prince Edward Island och Nova Scotia. Väldigt fint. Hyra hoj i Boston funkade kanon. Jag körde den sträckan på 10 dagar utan GPS men då stod hojen still i två dagar då jag stannade hos en polare norr om Montreal i ett par dagar. Skulle säga att 14 dagar är MER än tillräckligt för den sträckan även om man skulle vilja ta det hyffsat lugnt. 30 mil om dagen ca. Man kan lugnt köra 70 - 80 mil vissa dagar och ingenting alls i några dagar om man vill. Bra vägar och hyffsat lugn trafik.

MVH//Jan
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ett litet varningens ord gällande att hyra hoj i USA. Jag hade själv inte alls några problem men jag har haft två polare som oberoende av varandra fått betala skador på hyrhojarna som dom själva inte orsakat. Så var NOGA med att dokumentera eventuella skador när ni hämtar ut hojarna. Ta bilder och se till så att skadorna blir noga dokumenterade i hyreskontraktet. Bommar man detta så finns det hyrfirmor som tar tillfället i akt att få gamla skador lagade på någon annans bekostnad. Bra sak att tänka på. Dokumentera skador på hojen när ni hämtar ut den.

//Jan
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Last edited:

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Skulle hyra hoj i Orlando när det var Daytona Bikeweek, dom ville ha närmare 10 lök i svenska kronor för en vecka. Hoppas för din skull att det höga priset jag fick berodde på att alla ville hyra hoj den veckan.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
New Orleans till New York eller tvärt om med några dagar i området kring Deal's gap skulle jag kunna tänka mig vore en just tripp.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top