Planera mc-resa på surfplattan, sedan navigera med mobilen.

Degas

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2023
Hoj
.
Hej,

Ny på forumet så jag passar på att säga hej till er alla.

Med det sagt så behöver jag er hjälp med att hitta den bästa lösningen (gärna gratis) för att planera in en 2 veckors mc-semester nästa sommar som ska gå ner genom europa med målet att köra så många olika asfalterade serpentinvägar och bergspass som möjligt.

Gillar inte att sitta och fippla alldeles för mycket så om man kan rita rutten och alla stopp och övernattningar så vore det toppen.

Jag äger ingen dator utan endast en surfplatta och mobiltelefon (bägge Android), så om det är en app måste den finnas till Android.

Mhv
Degas
 

NPGA

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Scrambler 1100
Jag märker ut intressanta saker på google maps. Planerar rutt gör jag efter väderleksrapporten som jag kollar vid frukost, finns inget bra med att tvinga sig över kända alppass i skitväder bara för att ha varit där, då ser jag på kartan om jag kommer i närheten av något intressant. Bokar boende med booking, nån gång på eftermiddagen brukar vara lagom för då vet jag hur länge till man orkar/vill köra.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag märker ut intressanta saker på google maps. Planerar rutt gör jag efter väderleksrapporten som jag kollar vid frukost, finns inget bra med att tvinga sig över kända alppass i skitväder bara för att ha varit där, då ser jag på kartan om jag kommer i närheten av något intressant. Bokar boende med booking, nån gång på eftermiddagen brukar vara lagom för då vet jag hur länge till man orkar/vill köra.

Jag gör ungefär som du. Tittar på kartan på kvällen och noterar åt vilket håll jag vill skriver upp städer/vägar som ser bra ut kör på känsla bokar rum innan lämnar eller vid middagstid.
Min erfarenhet av att lägga upp för mycket rutter/planer hemifrån är att blir svårt/stressigt att få till lagom dagsetapper. Vissa bitar tar mycket längre tid än planerat sen lite avstängda småvägar med vägarbeten och omledning går snabbt någon timme varje gång.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har en detaljerad karta med mig tex Michelin är jättebra att hitta trevliga vägar när man är på plats. Jag har GPS monterad är oumbärlig när man ska hitta.
Man kan inte lita på att telefonen har täckning överallt. Senast hade jag strul med min telefon tappade internet fick starta om den flera gånger.
 

Degas

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2023
Hoj
.
@geva: Tack för tipset.

@NPGA, @BMW R90s, @fleece: Har faktist gått i dessa tankar, och ju mer jag tänker på det desto vettigare låter det. Kommer därför prova på och ser hur det blir.

Angående mobil kontra dedikerad GPS så behöver inte mobilen ha täckning från mobilnätet då den använder samma satelliter som en dedikerad GPS. Kartor kan man ladda ner och använda offline om man vill, men man missar då liveuppdateringar och liknande. Då är det enda som drar data navigering, vilket är 5-10 MB (Megabyte) per timme när man använder Google. Med mitt mobilabonnemang kan jag inom EU använda 100 GB (Gigabyte) gratis. Jag kan därför men lätthet köra live hela tiden men kommer ladda ner offline kartor som backup.

GPS-enheter är också dyrt, speciellt dedikerade för mc, och reser man med mc så sällan som jag gör (högst en gång per år - vartannat år är troligare) så anser jag inte att det är värt pengarna, för mig i alla fall.

Tack för er feedback.
 

bandsmet

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2023
Hoj
x5
Hej,

Ny på forumet så jag passar på att säga hej till er alla.

Med det sagt så behöver jag er hjälp med att hitta den bästa lösningen (gärna gratis) för att planera in en 2 veckors mc-semester nästa sommar som ska gå ner genom europa med målet att köra så många olika asfalterade serpentinvägar och bergspass som möjligt.

Gillar inte att sitta och fippla alldeles för mycket så om man kan rita rutten och alla stopp och övernattningar så vore det toppen.
Rent a boat Victoria
Jag äger ingen dator utan endast en surfplatta och mobiltelefon (bägge Android), så om det är en app måste den finnas till Android.
Så här kom jag till min semester Rent a boat Victoria
Mhv
Degas
För din mc-resa rekommenderar jag att använda en app som 'Roadtrippers' eller 'Google My Maps'. Båda är användarvänliga och låter dig planera din rutt, inklusive stopp och övernattningar. De fungerar bra på både surfplatta och mobiltelefon, och du kan enkelt spara och justera din resplan under resans gång
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Sygic och en vattentätt/stötfodral fungerar bra.

Tips , TopoGps för terrängkartor kostar 49kr landet.

Man kan göra rutt i Sygic o exportra till Topo o kan följa den skärmen iställetno ha högupplöst terränkarta

Både Sygic o Topo går att köra med nedladdad karta o köras offline fast i flyplansläge med bara GPS
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top