Planering och funderingar runt en mc-semester i Norge:-)

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Trevlig läsning. Hur löser du det med boende och mat?

Kul att du tycker det :) Då det är min första mc semester och jag är lite bekväm så har jag bokat hotell rum eller liknande. Jag tänkte först tälta, men den utrustningen kommer ju kosta en del och jag ville prova på om det är kul först:)
Boendet kunde ju blivit billigare, men bokade ca 3 veckor innan och mycket var redan fullbelagt. Så där kunde man ju sparat lite pengar om vart ute i lite mer god tid, en läxa till nästa gång:tummenupp

Frukost ingår på alla ställen jag ska bo. Mellanmål tänkte jag ha med mig, typ en bar/shake. Middag och liknande får väl bli vid nåt ställe som dyker upp längs vägen. Finns ju en del bensin stationer längs vägen och dom flesta säljer ju nån sorts mat, så det ger sig nog:)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Okej, tack för infon:):tummenupp. Jag hade missat lite att man skall gå en bit. Lite slarvig research från min sida. Men jag vet inte om tiden räcker den dagen bara. Det börjar kännas som jag planerade in 1 dag för lite för hela resan.

Det ser ju ut som en helt fantastisk utsikt, så vore ju synd att bomma det:p

Bara om du beställer vackert väder.
Går molnen lågt kan det vara 50 meters sikt genom vattnet/regn/dimma/moln. :)

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Middag och liknande får väl bli vid nåt ställe som dyker upp längs vägen. Finns ju en del bensin stationer längs vägen och dom flesta säljer ju nån sorts mat, så det ger sig nog:)
Det var på min 500-milare för två år sen, sthlm-nordkap-tromsö-lofoten-sthlm som jag la upp ätandet på just det sättet. Intog alla måltider i form av hamburgermenyer på vägrestauranger och bensinmackar i Sverige, Norge och Finland. Funkade ypperligt, var enkelt att hitta ställena, smakade vällagat, kunde roa mig med att glo på hojar som blåste förbi samt var snabbt iväg igen, mätt, pigg och glad. I Norge var det dock rätt dyrt för hamburgare + pommes + dryck, typ 150-160 nok. Blev väl ca två sådana om dagen. Summa summarum så upplevde jag att det var ganska standard för mackarna i Norge att erbjuda grillmat och bord och stol utomhus.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Kul att du tycker det :) Då det är min första mc semester och jag är lite bekväm så har jag bokat hotell rum eller liknande. Jag tänkte först tälta, men den utrustningen kommer ju kosta en del och jag ville prova på om det är kul först:)
Boendet kunde ju blivit billigare, men bokade ca 3 veckor innan och mycket var redan fullbelagt. Så där kunde man ju sparat lite pengar om vart ute i lite mer god tid, en läxa till nästa gång:tummenupp

Frukost ingår på alla ställen jag ska bo. Mellanmål tänkte jag ha med mig, typ en bar/shake. Middag och liknande får väl bli vid nåt ställe som dyker upp längs vägen. Finns ju en del bensin stationer längs vägen och dom flesta säljer ju nån sorts mat, så det ger sig nog:)

Mitt val då det gäller boende är en "hytte" på någon camping. Någorlunda prisvärt IMHO.

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Mitt val då det gäller boende är en "hytte" på någon camping. Någorlunda prisvärt IMHO.

Boendet är något jag skall försöka vara ute lite tidigare med. Blev lite onödigt dyrt iom att jag var lite seg med att boka det. Det går ju spara massa pengar till nästa gång :)

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Då var resan gjord och jag är hemma igen!:tummenupp Jag vill tacka alla som hjälpte till och bidrog i denna tråden, det uppskattas väldigt mycket:)

Jag hade en riktigt trevlig semester med helt okej väder. Det var 3 varma dagar och 2 som det mest regnade, samt 2 molniga men regn fria dagar. Jag hade tur med vädret på dom dagarna jag kikade på sevärdheterna iaf:)

Vägarna var helt galet fina och mycket trevliga kurvor, samt fantastisk natur. Det var svårslaget! Dock får man väl säga att Norge är rätt kallt även när solen skiner. Jag körde med underställ och foder i kläderna men kände ändå att det var lite kyligt. Regnstället funkade kanon, värt varenda krona:D

Atlanthavsvägen.jpg
Atlanthavsvägen, men jag skulle väl påstå att det inte var värt att åka omvägen för den. Det är väl sevärt, men man fick ingen wow känsla som alla andra ställen jag var på.

Trollstigen.jpg
Trollstigen var riktigt häftig, verkligen en galet fin väg och utsikten uppifrån var fantastisk:) Vädret var kanon denna dagen och solen värmde skönt.

Lastbil.jpg
Denna killen hade en husbil som hette duga, samt att han hade en mindre bmw hoj uppspänd i bak på lastbilen. Dock glömde jag ta kort på det. Jag hamnade efter han på vägen ner till Geiranger och jag kan ju säga att han hade inte mycket till styrning på den där, för han fick stanna och backa flera gånger i kurvorna på vägen ner.

Geiranger fjorden.jpg
Geiranger var riktigt vackert, detta är en bild på fjorden. Vägarna runt omkring Geiranger var väldigt häftiga, samma klass som Trollstigen tycker jag iaf. Vägen upp ur Geiranger var lika ball den, klart en häftig upplevelse:)

Dalsnibba.jpg
Nu är jag uppe på toppen av Dalsibba och ser ut över Geiranger. Utsikten var helt galen och vägen upp på berget var riktigt häftig med. Vindarna var dock väldigt kalla, om inte iskalla! Jag hade underställ och foder i mc kläderna men vinden var sjukt kall där uppe. Det var verkligen häftigt att vara så högt upp och se ut över allt:)

Aurland.jpg Aurland 2.jpg
Aurland fjället var riktigt häftigt med, åkte över det på eftermiddagen på dag 4. Det var kalla vindar, men verkligen sevärt. Väldigt lustigt med helt rena vägar och sen snö och is precis bredvid kanterna men det var inte halt eller liknande. Vägen ner från fjället var mer skogsmiljö, så det var väldigt blandade kontraster! Jag vill verkligen tacka för detta tipset om denna vägen som jag fick, verkligen häftig:)

Aurland 3.jpg
Detta är från en utsiktsplats påväg ner från fjället och man blickar ut på Nærøyfjorden.

Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Preikestolen.jpgKjeragbolten.jpg
Jag åkte även färjan som går genom Lysefjorden och det var verkligen sevärt. På bilderna ser man Preikestolen och Kjeragbolten nerifrån, jag kan ju bara tänka mig hur häftigt det ser ut uppifrån. Den dagen jag hade tänkt åka till Preikestolen räckte inte tiden riktigt och jag skippade det, men nästa gång ska jag planera så tiden kommer räcka bättre så man hinner med att gå upp och kolla där.
Vägen upp ur Lysebotn samt fjällvägen från Lysebotn var häftigt med:)

Fjorden.jpg
Guiden prata om någon grotta som några gömt sig i på denna bilden och körde in färjan i en liten smal passage. Det var inte långt ifrån kanterna på berget innan han började backa, men det var nog inte första gången han gjorde det heller:tungan

Sälar.jpg
Om man zoomar in på denna bilden kan man se 2 st sälar, dom är på stenen nära vattnet. Dom kan vara svåra att se, men häftigt att se när man stod på färjan.

Om man summerar hela resan så är jag jättenöjd, skit kul att äntligen få prova en hoj semester:tummenupp
Körsträckan var lite lång per dag dock, så om jag skulle göra en liknande resa så skulle jag se till att få ner milen per dag. Det var väldigt svårt att köra om fordon, samt att när man håller hastighetsgränsen tar det längre tid att köra än man tror. Jag klara mig från böter och såg bara polisen 2 gånger. Båda gångerna var i städer, jag såg dom aldrig vid någon kontroll eller liknande.

Dag 1 hade jag åkt tidigare om jag inte hyrt hoj.

Tiden på dag 2 räckte inte till Aursjövägen tyvärr, jag började åka den men vände då det var senare på kvällen och jag var väldigt trött. Det hade spöregnat hela dagen med, så hela dagen var mest tröttsam.
Nu i efterhand hade jag skippat Atlanthavsvägen och kört Aursjövägen på morgon av dag 3 istället, en sak att ha i åtanke till nästa gång.

Dag 6 blev sjukt lång, färjan tog en del tid och själva körsträckan var för lång för att klippa på en dag. Vädret och vägarna var kanon, men det blev lite lång tid att sitta i sadeln.

Om nån skulle göra en liknande resa så skulle jag lägga in 1-2 dagar extra för att få ner milen per dag, för det blev i längsta fallet. Det gick ju självklart bra, men tiden på kvällen var väldigt begränsad.

Allt klaffade väldigt bra och hade inga problem längst vägen. Jag tyckte det fanns gott om ställen att tanka på längs dom vägarna. Längsta avståndet mellan bensin stationerna var 5-6mil, men jag upplevde inte bränslet som ett problem.

Samt att jag läst att i andra Norge trådar att dom reserverar ett belopp 3 ggr högre än beloppet ifråga, det märkte jag inte av. Så det kanske dom slutat med eller det kanske bara gäller vissa kreditkort?

Dom drog alltid det exakta beloppet från mitt kort iaf. Jag hade med mig en del kontanter med för jag var rädd för det problemet, men det klara jag mig ifrån iaf. Dock var det skönt med lite kontanter och betala små grejer med, så slipper man dra kortet överallt.

Jag skulle vara snabbare med att boka boende till nästa gång, då det blev lite begränsat urval med bara 3 veckor innan. Men det är ju smällar man får ta:D

I det stora hela så blev det kanon, längtar till nästa trip! :)

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...