Plankstek Stockholm

Hondafredde

Medlem
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
Hynda lowrider byggprojekt, Suzuki flash.
Skall på kurs på Arlanda 18-19nov och har en dansk kollega med mig som aldrig varit i Stockholm så tänkte visa honom runt och äta en god plankstek. Tänkte höra med experterna på SH var man kan få en bra plankstek i centrala Stockholm?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Varför plankstek när det finns massa schyssta restauranger som serverar mat med lite finess?

Hondafredde

Medlem
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
Därför att det är något svenskt som min danska kollega aldrig sett/smakat. Har du någon bättre idé?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Därför att det är något svenskt som min danska kollega aldrig sett/smakat. Har du någon bättre idé?

Plankstek är ju gott, men oftast är det syltor som serverar den. Dessutom är köttet ofta av tvivelaktigt ursprung.
Det beror ju på vad man är ute efter. Plankstek kanske blir bra ändå :)

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Prinsen på Mäster Samuelsgatan, en riktig klassiker, både krogen och plankan. Så har ni nära till Stureplan och :tuttar efter maten också.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Villa Gothem på djurgården!!
De är kända för sina plankstekar och du får till o med en lapp där det står hur många de sålt. Tror de hade serverat över en miljon hittills totalt

Hondafredde

Medlem
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
Min kollega har aldrig varit i Stockholm så tänkte ta honom till gamla stan osv. Vad är prinsen? Stureplan blir det INTE! Möjligtvis någon musik klubb.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Nu är det längesen Godthem numrerade plankorna. F12-gruppen köpte och renoverade stället i några år. Efter återöppningen fanns det plankor på menyn, men med betydligt mer finess (och prislapp) än tidigare.

Bra ställe, men inte billigt.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ska man vara på viset så är ju plankstek en Ungersk maträtt. Men det kanske inte är så noga att det är ursvenskt, bara det är vanligt här och ovanligt i Danmark.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ska man vara på viset så är ju plankstek en Ungersk maträtt. Men det kanske inte är så noga att det är ursvenskt, bara det är vanligt här och ovanligt i Danmark.

Förutom det faktumet att ungersk och svensk planka knappast har något, förutom underlaget, gemensamt..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu är det längesen Godthem numrerade plankorna. F12-gruppen köpte och renoverade stället i några år. Efter återöppningen fanns det plankor på menyn, men med betydligt mer finess (och prislapp) än tidigare.

Bra ställe, men inte billigt.

De sålde det igen, numera samma som Zink, Prinsen m.fl. Vet inte hur det är nu, förmodligen bättre än under Melker som jag tycker tappat en del.

Godthem är fortfarande the planka ställe. Pungt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Så när man hade trälappar som tallrikar i Sverige på 1600-talet och lade en stek på den så var det egentligen en idé från Ungern?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Förutom det faktumet att ungersk och svensk planka knappast har något, förutom underlaget, gemensamt..
Ungerska plankan är väl spett-grillat kött medan svenskt är stekt och sedan ugnsbakat på plankan. Men ursprunget är därifrån.

Så när man hade trälappar som tallrikar i Sverige på 1600-talet och lade en stek på den så var det egentligen en idé från Ungern?
Nej. Planksteken introducerades väl i Sverige på 50-talet och var då inte ett svenskt påhitt. Men visst att man har gjort den till sin egen.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!